دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024

همایش بزرگداشت حضرت ابوطالب (ع) به همت موسسه میراث نبوت و با حضور مسئولین و اقشار مختلف مردم صبح امروز در سالن همایش‌های استانداری قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، مدیر موسسه میراث نبوت در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این موسسه «الغدیر» را کتابی موثر در تقویت وحدت اسلامی دانست و بیان داشت‌: «الغدیر» نقش برجسته‌ای در تحقق وحدت امت اسلامی دارد و  با توجه به حجم زیاد این کتاب و پراکندگی موضوعات و دشمنی وهابیت در جلوگیری از انتشار و گسترش آن در جهان اسلام، ضرورت تدوین این کتاب به صورتی که قابل استفاده همگان باشد احساس می‌شد لذا کل کتاب «الغدیر» در 1220 صفحه در یک مجلد به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی در اختیار محققین و پژوهشگران قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام شفیعی اظهار داشت: برای استفاده بهتر و راحت‌تر نوجوانان و جوانان از این کتاب این مرکز دست به تدوین 27 جلد کتابچه به صورت «سلسله موضوعات الغدیر» زد که تاکنون 2 جلد به سه زبان اردو، فارسی و عربی منتشر شده است.

وی به عناوین این کتاب‌ها اشاره کرد و افزود: کتاب «از غدیر تا عاشورا» که به بیان وقایع روز غدیر پرداخته و کتاب «ابوطالب تنها یاور پیامبر (ص)»  که به بیان شخصیت و زندگانی حضرت ابوطالب پرداخته است در میان هزاران نفر از جوانان و نوجوانان سراسر کشور پخش شده است.

این استاد حوزه ادامه داد: در سال 86 و با انتشار کتاب «از عاشورا تا غدیر» مسابقه‌ای برگزار شد که در آن 13 هزار نفر از جوانان و نوجوانان کشور شرکت کرده و به یک هزار 110 نفر از برگزیدگان این مسابقه از سوی موسسه میراث نبوت جوائز ارزشمندی اهدا شد.

مدیر موسسه میراث نبوت گفت: سلسله کتابچه‌های «الغدیر» پس از چاپ در مناطق محروم فرهنگی کشور در غالب مسابقه منتشر می‌شود تا طی چند سال آینده جوانان کشور با مباحث مطرح شده در کتاب ارزشمند الغدیر آشنایی کامل پیدا کنند‌.

حجت‌الاسلام شفیعی به دیگر فعالیت‌های موسسه میراث نبوت اشاره کرد و تصریح نمود: تشکیل ستاد بزرگداشت حضرت ابوطالب و برگزاری همایش در روز 26 رجب هر سال به مناسبت شهادت این بزرگ مرد اسلام از دیگر برنامه‌های این موسسه است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری بزرگداشت حضرت ابوطالب از سوی این موسسه  افزود : به منظور آشنایی نسل جوان با شخصیت برجسته ابوطالب و تاریخ زندگانی ایشان و الگو برداری از سیره این مرد بزرگ تاریخ اسلام و تقویت مکتب اهل‌بیت(ع) و نیز خنثی کردن تبلیغات غلط و منفی دشمنان شیعه، این موسسه سعی دارد با برگزاری همایش‌های متعدد نام و یاد حضرت ابوطالب را در میان امت اسلامی زنده کند .

مدیر موسسه میراث نبوت فعالیت‌ها و دستاوردهای همایش بزرگداشت حضرت ابوطالب را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: چاپ و توزیع کتاب «ابوطالب تنها یاور پیامبر»، تهیه ده‌ها هزار نسخه کتاب و سی‌دی مربوط به ایشان در سراسر کشور، انتشار ده‌ها هزار نسخه از پیام‌های مراجع عظام، هماهنگی با ارگان‌ها و نهاد‌ها و ائمه جمعه شهرستان‌ها به منظور برگزاری گرامیداشت سالروز شهادت حضرت ابوطالب در کشور، هماهنگی با صدا و سیما در تولید برنامه درباره ایشان از جمله فعالیت‌های این ستاد است.

سخنران این همایش به برنامه‌های سال آینده این ستاد اشاره کرد و توضیح داد: چاپ و توزیع کتاب ابوطالب تنها یاور پیامبر به زبان‌های اردو، عربی و انگلیسی، تدوین دانشنامه ابوطالب به زبان عربی، اردو و فارسی، تدوین و چاپ خلاصه‌ای از زندگانی حضرت ابوطالب و مناقب ایشان، هماهنگی با صدا و سیما در تولید برنامه‌های بیشتر و تهیه سریال ابوطالب، چاپ دیوان ابوطالب به همراه ترجمه و شرح فارسی و برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری در ماه رجب از برنامه‌های سال آینده این ستاد است.

مدیر موسسه میراث نبوت در پایان به درس‌های آموزنده از زندگی و سیره عملی حضرت ابوطالب اشاره کرد و گفت‌: با مرور 42 سال حمایت ابوطالب از پیامبر و ایثار، گذشت، فداکاری و از خودگذشتگی برای حفظ جان پیامبر (ص) شجاعت، تقوا،گذشتن از مال و مقام در راه رساندن پیام دین الهی به مردم می‌تواند الگوی خوبی برای مردم باشد.

وی افزود: نجات مردم از جهالت، استفاده از بیان شیوا و روان شعر در تبلیغ و ترویج دین اسلام، دفاع از پیامبر (ص) و تنها نگذاشتن ایشان و تربیت فرزندان صالح از جمله  اقدامات موثر حضرت ابوطالب بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد از اساتید حوزه در ادامه این مراسم اظهار داشت: ابعاد شخصیتی ابوطالب ناشناخته است در حالی که ایشان حکیم، عالم، ادیب و شاعری توانا بوده است و بسیاری از بزرگان علم و ادب از شاگردان ایشان بوده‌اند.

وی افزود: دست‌های خائنانه با دستبرد انحرافی و مغرضانه، تاریخ زندگانی ابوطالب را آلوده کرده و با حذف حقایق تاریخی در باره ایشان سعی در مشوش کردن اذهان شیعیان داشته‌اند.

این استاد حوزه ادامه داد: ابوطالب، انسانی مقتدر، شجاع، باسواد و بزرگ قریش بود و رسول خدا تا زمانی که ایشان زنده بود از گزند کفار در امان بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد گفت‌: با برگزاری این گونه همایش‌ها نام و یاد حضرت ابوطالب در جامعه زنده خواهد ماند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha