چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024

اگر پذیرفتیم که اسلام دین جامع، آسمانی و الهی است و قوانین باید اجرا شود، تحقق احکام آن بدون ولی‌فقیه امکان ندارد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست بررسی ولایت فقیه در مدرسه علمیه علوی قم، به تبیین  مسئله ولایت فقیه پرداخت و اظهار داشت: امروزه شبهات بسیاری پیرامون ولایت فقیه قرار دارد و عده‌ای تلاش‌ می‌کنند این نهاد شرعی و قانونی را خدشه‌دار کنند و یا به طور کامل ازبین ببرند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به مشروعیت ولایت فقیه در جامعه تصریح کرد: شبهاتی در اطراف مسئله فقیه در دانشگاه‌ها و مجامع علمی وجود دارد و ما امروزه نیازمند طلاب فاضل و محقق و پژوهشگری هستیم که با توان علمی بالا، بتوانند پاسخ‌گوی این گونه شبهات باشند.  

سخنرن این نشست با بیان اینکه  حکومت اسلامی برای اجرای قوانین، نیازمند حاکم فقیه است ، خاطر نشان ساخت: اگر پذیرفتیم که اسلام دین جامع، آسمانی و الهی است و احکام آن هم باید اجرا شود ،پس تحقق  احکام اسلامی در جامعه بدون حاکم فقیه امکان‌پذیر نیست. 

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه هر کسی نمی‌تواند عهده‌دار ولایت فقیه باشد به ارکان سه ‌گانه تحقق حکومت دینی اشاره کرد و یادآور شد: وجود قوانین دینی؛ حاکم اسلامی و مردم متدین، از ارکان تحقق بخشیدن حکومت دینی‌اند، ولی دو رکن اولی از جایگاه مهمتری در حکومت برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: مشروعیت ولی فقیه  بخاطر وجود قوانین اجتماعی ابدی در اسلام  است که بر این مسئله استدلالات عقلی و نقلی از معصومین (ع) وجود دارد.

این عضو هیئت علمی  پژو هشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ولی‌فقیه دارای شرایط خاصی است که هر کسی نمی‌تواند عهده‌دار این نهاد باشد.

وی به یکی از وظایف ولی فقیه اشاره کرد و بیان داشت: تشخیص حکم حکومتی بسیار مهم است و حکم حکومتی  ضمانت اجرائی دارد و بر همه مقلدین حتی مجتهدین  هم لازم است آن را اجرا کنند و اگر خلاف دستور حاکم انجام دهند ،حاکم حق مواخذه آنها را دارد.

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha