سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
کد خبر: 239668
۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰

هلال ماه رمضان در روز چهارشنبه 20 مرداد، در ارتفاع 7 درجه ای از افق و 20 درجه به سمت چپ از محل غروب خورشید است و مقدار درخشندگی آن49/3 درصد است و40 دقیقه بعد از غروب آفتاب در افق ماندگاری دارد.

مدیر مرکز مطالعات فلکی نجومی در گفت وگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به استهلال ماه مبارک رمضان اظهارداشت: گروه های رصدی از امروز به مدت دو روز به استهلال و رصد ماه در افق مشغول می شوند که از این مرکز بیش از 5 گروه مختصص متشکل از 6 منجم حرفه ای وآماتور با تجهیزات ویژه نجومی اعزام خواهند شد.

آقای محمد صالح نجف, به پیش بینی رویت هلال ماه رمضان در روز پنجشنبه اشاره کرد و گفت: شاخصه های رویت هلال در غروب سه شنبه وجود ندارد و به گونه ای امکان رویت هلال در شب چهارشنبه منتفی است , این درحالی است که تمامی شرایط رویت هلال در غروب چهارشنبه با بهترین وضعیت وجود دارد.

وی به مهمترین معیارهای استهلال ماه اشاره کرد و بیان داشت: ارتفاع هلال ماه از افق، میزان درجه ماه از شمال و فاصله آن تا خورشید از مهمترین شاخصه های استهلال ماه است البته میزان درخشندگی ماه، میزان رطوبت و گرد و غبار نیز از دیگر شاخصه ها به شمار میرود.

مدیر مرکز مطالعات نجومی گفت: این مرکز روزهای 29 و 30 هر ماه قمری به رصد می پردازد و گزارش استهلال توسط گروه های رصدی به دفاتر مراجع و ارگان های مربوطه ارسال می گردد,ولی به دلیل حساسیت ماه رمضان این مسئله در ابتدا و انتهای ماه مبارک نمود بیشتری دارد.

* امکان رصد ماه به صورت عمومی در بوستان علوی قم

وی افزود: از امروز رصد و استهلال ماه توسط متخصان نجومی در سراسر کشور آغاز می شود که گروهی از این مختصصان، غروب آفتاب امروز، در بوستان علوی قم به رصد می پردازند همچنین امکان رصد برای عموم مردم فراهم شده است، بنابراین مردم می توانند زیبایی های آسمان شب را با تجهیزات نجومی مشاهده کنند.

خاطرنشان می شود, علاقه مندان به مسائل نجومی برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی این مرکز به نشانی www.nojomi.org  مراجعه نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha