یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024

اجرای عدالت یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های دولت اسلامی است که می‌تواند علاوه بر رفع تبعیض و اختلاف طبقاتی، بستر تروج ارزش‌های انقلاب اسلامی را فراهم نماید.

سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه، همزمان با هفته دولت، پیرامون حفظ و صیانت از ارزش‌های انقلاب چگونگی تحقق عدالت اجتماعی و... گفت‌وگویی با چند تن از ائمه جمعه کشور انجام داده که تقدیم مخاطبان ارجمند می‌گردد.

امام جمعه بیجار در این گفت‌وگو با اشاره به همزمانی هفته دولت با ماه مبارک رمضان و لیالی قدر، گفت: خداوند به برکت این انقلاب، نعمت آزادی و امنیت را به ملت ایران داد، از این رو باید در این ماه مبارک و لیالی قدر، به یاد افرادی بود که این انقلاب را به پیروزی رسانده و آن را حفظ کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مروی با تأکید بر گام نهادن مسئولان در مسیر شهدا، افزود: به برکت خون این دو شهید و سایر شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی، پس از 31 سال از پیروزی انقلاب، ایران اسلامی پیروزی‌های فراوانی به دست آورده است، بنابراین لازم است که مسئولان برای حفظ نظام  اسلامی، ادامه دهنده راه آنها باشند.

وی، حمایت مردم از دولت را سرمایه‌ای برای دولت‌مردان دانست و عنوان کرد: دولت باید ارزش حمایت ملت را که در هیچ جای دنیا وجود  ندارد، به عنوان سرمایه‌‌ای بزرگ دانسته و خود را خدمت‌گزار آنها بداند.

حجت‌الاسلام مروی خاطرنشان کرد: خدمت به این مملکت، خدمت به اسلام و قرآن است، چون خون شهیدان شجره انقلاب را آبیاری کرده و  ضامن بقای آن می‌باشد.

* مسئولان خود را خدمتگزار مردم می‌دانند

امام جمعه جیرفت نیز ضمن گراميداشت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، به تلاش‌های دولت فعلی در ایجاد عدالت‌ در جامعه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امروز مسئولان، دولت خود را خدمتگزار همیشگی مردم می‌دانند و تلاش می‌کنند، شکاف‌های طبقاتی جامعه را از میان بردارند.

حجت‌الاسلام جمالی زاده، اجرای عدالت را یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های دولت اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌هایی دولت اسلامی اجرای عدالت است که تمامی مردم نیز خواهان آن هستند و امید دارند که عدالت به معنای واقعی در جامعه حاکم شود.

وی اذعان داشت: البته شعار اجرای عدالت، در تمامی دولت‌ها وجود داشت و برای اجرای آن اقداماتی نیز صورت پذیرفت، ولی در دولت نهم و دهم، شاهد حضور عملی دولت در صحنه اجرای عدالت در سطح جامعه هستیم.

امام جمعه جیرفت اضافه کرد: در شهرستانی مانند جیرفت که فقر بیداد می‌کرد، پس از سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم به تازگی مزه خانه‌دار شدن را می‌چشند.

حجت‌الاسلام جمالی‌‌زاده ادامه داد: امروز در مسائل عمرانی، کشاورزی، فرهنگی و... کارهای ارزنده‌ای در مناطق محروم صورت پذیرفته است. به ویژه در مسائل فرهنگی که در چند سال اخیر، توجه ویژه‌ای به این عرصه شده است.

*کاستی‌های دولت، در برابر خدمات آن ناچیز است

وی همچنین ادامه داد: ممکن است در این دولت کاستی‌هایی وجود داشته باشد، ولی در برابر کارها و تلاش‌های ارزنده‌‌ای که در راستای اجرای عدالت‌محوری و برطرف ساختن شکاف‌های طبقاتی در جامعه انجام می‌دهد، هیچ است.

حجت‌الاسلام جمالی‌‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، توجه به مطالبات مردم را مهم‌ترین انتظار ائمه جمعه از دولت برشمرد و ابراز کرد: این که مقام معظم رهبری و رییس جمهور در مقابل دولت‌های استعماری می‌ایستند و در دل آنها هراس ایجاد می‌کنند، به دلیل حمایت مردم از دولت است، حال اگر مطالبات آنها در نظر گرفته نشود و مردم از نظام پشتیبانی ننمایند، ایران اسلامی اقتدار خود را از دست می‌دهد.

امام جمعه جیرفت توجه به مسائل فرهنگی جامعه را از دیگر انتظارات ائمه جمعه از دولت خواند و گفت: زمانی که مردم در فضایی معنوی و دور از گناه، زندگی  نمایند، حقیقت را دریافته، از این دولت پشتیبانی و حمایت می‌کنند.

* همکاری دولت با ائمه جمعه

امام جمعه خلخال هم به تعامل دولت با امامان جمعه اشاره کرد وگفت: در دولت نهم و دهم نهایت همکاری با ائمه جمعه وجود داشته است. در استان ها شاهدیم که مهمترین حامیان مسائل فرهنگی که از سوی ائمه جمعه مطرح می شود استانداران و فرماندران می باشند.

حجت‌الاسلام احمد شجاعی افزود: در استان ما فرمانداران و استاندار تعامل و همکاری خوب را با امامان جمعه دارند به گونه‌ای که هر پیشنهادی که از سوی ائمه جمعه ارائه شده است، مورد توجه مدیران ارشد استان قرار گرفته است.

حجت الاسلام احمد شجاعی همچنین به نقش تریبون نماز جمعه در آگاه‌سازی مردم نسبت به خدمات دولت و مسائل سیاسی اشاره کرد و گفت: تریبون نماز جمعه به عنوان رسانه دینی  جزو موفق ترین رسانه ها است چرا که هر هفته مطالب دینی و سیاسی از این تریبون ارائه می شود و این رسانه نقش بسیار مهمی را در نظام اسلامی برعهده دارد.

* دولت در راستای دینداری جامعه تلاش می‌کند

حجت الاسلام احمد شجاعی تاکید کرد همه تلاش دولت باید در راستای تقویت دینداری مردم صورت گیرد، که در این صورت نعمتی برای حوزه های علمیه خواهد بود؛ زیرا حوزه از این رویکرد می تواند نهایت استفاده را ببرد.

وی با بیان این که دولت در تلاش برای اجرای عدالت در جامعه است، اظهار داشت: برای تحقق عدالت اجتماعی هیچ چیز ضروری تر از توزیع عادلانه ثروت در جامعه اسلامی نیست، که دولت نیز در تلاش است و این را می توان از پروژه های در حال افتتاح در محرومترین نقاط کشور مشاهده کرد.

* ولایت‌مداری، شاخصه‌ دولت اسلامی

امام جمعه بستان آباد نیز در این گفت‌وگو، ابراز داشت: خدامحوری و ولایت مداری از شاخصه های دولت اسلامی است که همواره باید دولتمردان نظام جمهوری اسلامی به آن توجه داشته باشند.

حجت الاسلام سیدرضا رضوی افزود: هرگاه دولت در راستای خدامحوری و ولایت مداری حرکت کرده، موفق و سربلند بوده است و هرگاه از این مسیر خارج شده دچار مشکلات متعددی گردیده است.

وی به چگونگی روابط دولت و مردم اشاره کرد و گفت: رابطه دولت با مردم بر اساس روایت «کلکم راء و کلکم مسئول عن الرعیة»، مشخص شده است، همه باید خودشان احساس مسئولیت کنند.

وی افزود: دولتمردان باید بدانند نظام جمهوری اسلامی به پشتوانه مردم استوار است و همواره پشتیبان نظام هستند اگر مردم کنار بروند، قطعا نظام ما نظام اسلامی نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha