پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ |۲۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 6, 2024
کد خبر: 243211
۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۷

شیعیان عربستان که بیشتر آنها در منطقه شرقیه قرار دارند، همچون دیگر شیعیان در دنیای اسلام، یاد واقعه عاشورا را از روز نخست تا سیزدهم محرم زنده نگاه می‌دارند.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، این آئین منحصر به مردم بومی این منطقه نیست، بلکه برخی از اهالی کشورهای عربی و اسلامی که در منطقه ساکن‌اند نیز در مراسم شرکت می‌کنند.

استان قطیف و دیگر مناطق شیعه نشین عربستان، از ساعات اولیه روز اول محرم الحرام به منظور آمادگی برای زنده نگه داشتن خاطره حادثه دلخراش کربلا و شهادت امام حسین علیه السلام و اهل بیت و اصحابش، با آویختن پرچم‌های سیاه با نوشته‌هایی از احادیث پیامبر(ص) و شعار‌های نهضت کربلا و اهداف و مبانی آن، اعلام سوگواری کرد.

 صدها تن از مردان و زنان و کودکان عزادار با سن و سال‌های متفاوت از همان شب نخست در مساجد و مجالس حسینی گرد هم آمدند.

عرض ارادت شیعیان عربستان به سید و سالار شهیدان در حالی انجام می‌گیرد که دولت سعودی سخت گیری های فراوانی را بر ضد شیعیان این کشور اعمال و بعضا آنها را از حقوق اولیه خود نیز محروم می کند.

شیعیان عربستان به نسبت دیگر شیعیان منطقه، از محرومیت بیش تری برخوردارند. آنان به جرم شیعه بودن، به گونه های مختلف مورد آزار و اذیت اکثریت اهل تسنن قرار می گیرند. افزون بر این محرومیت ها، حتی در برخی برهه ها، به جان و مالشان نیز تعرض می شده و مفتی های وهابی، حکم ارتداد و قتلشان را صادر می کنند. به ویژه در شهر مکه، شیعیان بدترین وضع ممکن را شاهدند. آنان مجبور بوده اند مراسم مذهبی خود را در خانه ها، دور از انظار و پشت درهای بسته انجام دهند .

در حال حاضر، شیعیان عربستان حدود هشت درصد و به نقلی پانزده درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

در مورد پراکندگی جغرافیایی آنان، می توان به طور کلی دو منطقه مهم را به عنوان مناطق تمرکز شیعیان عربستان شناسایی کرد. گروه اول شیعیانی هستند که در منطقه حجاز (شامل مکه و مدینه) ساکن اند.

گروه دوم، در منطقه شرقیه ساکن و بیش تر در استان های احساء  و قطیف متمرکز شده اند. آنان نیز از دیرباز مورد آزار و اذیت وهابیان قرار داشته اند.

روایت شده حدود نیمی از جمعیت منطقه ی احساء، شیعه هستند که عموماًٌ در شهر الهفوف و به ویژه در محله ی نعاثل و در شهر العمران متمرکز می باشند. هم چنین می گویند بیش تر مردمان قطیف شیعه هستند.

افزون بر این گروه ها، در جنوب و نزدیک مرز یمن نیز گروه کوچکی از شیعیان زندگی می کنند که آنان نیز وضع مشابهی دارند ولی علی رغم این سخت گیری ها هرگز نتوانستند احساس شیعه بودن و شیعه ماندن و محبّ خانواده عصمت و طهارت بودن را از دل آنان بیرون کنند. آنان هر سال محرم و با فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله (علیه السلام)، علی رغم اشکال تراشی ها و مخالفت ها تاکنون سعی کرده اند با برگزاری مراسم ویژه و عزاداری های حسینی، جلوه ای از خشم خودشان را به نمایش بگذارند، آل سعود همواره به این دلیل که برگزاری این گونه مراسم، احتمالاً سبب تحرک وهابیان می شود، رسماً آن ها را ممنوع کرده اند، ولی هرگز نتوانسته اند این احساس را در آن ها بخشکانند .

شيخ حسن الصفار از روحانیون سرشناس عربستان چندی پیش طی گفتگویی اظهار داشت:حساسيت‌ها نسبت به حسينيه‌ها بيشتر است. حسينه‌هاي موجود، از سابق مانده اند و ساختن حسينيه جديد در عربستان ممنوع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha