چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024

یکی از ائمه جمعه کشور، حفظ عزاداری سنتی را راهی موثر برای جلوگیری از به انحراف کشیدن عزاداری‌‌های حضرت سید‌الشهدا(ع) دانست.

حجت‌الاسلام سید حسن موسوی خراسانی در گفت‌وگو با سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه با اشاره به تأکیدات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بر حفظ عزاداری سنتی، اظهار داشت: در عزاداری‌های‌ سنتی، منبر و شعرخوانی پرمحتوا و سازنده است، ولی متأسفانه امروز برخی از شیوه‌های عزاداری، باعث ایجاد مزاحمت‌هایی برای مردم می‌گردد.

وی افزود: با حفظ عزاداری سنتی می‌توان از منبر‌ها و مدیحه‌سرایی‌ها به عنوان یکی از بهترین فرصت‌های تبلیغی بهره‌ برد و مردم را با آموزه‌های دینی اهل‌بیت(ع) بیشتر آشنا نمود.

امام جمعه آباده خاطرنشان ساخت: کنترل اشعار و نظارت بر مداحان، توجه بیشتر به جایگاه منبر در عزاداری‌ها، تبیین اهداف قیام عاشورا از جمله اقداماتی است که برای حفظ سنت‌های عزاداری باید مورد توجه قرار گیرد.

* کم توجهی به منبر، آسیبی در عزاداری سید الشهداء‌(ع)

وی کم توجهی مردم به منبر را آسیبی در عزاداری حضرت سید الشهدا‌(ع) دانسته و گفت: امروز زنجیر زنی، ‌سینه زنی و دیگرکارهایی که گاهی اوقات مزاحمت‌هایی نیز دارد، جای منبر را گرفته و مردم را از اصل عاشورا و قیام امام حسین(ع) دور کرده است.

حجت‌الاسلام موسوی خراسانی با تأکید بر در اختیار قرار دادن منابعی برای آگاهی مردم از امام حسین(ع) و یاران باوفایشان، تصریح کرد: هر هیئتی می‌تواند با راه‌اندازی کتاب‌خانه‌ای در‌باره عاشورا و شهدای این روز، جوانان را جذب نموده تا آنها علاوه بر در اختیار داشتن مکانی برای مطالعه کتب خود، درباره نهضت عاشورا و اهداف  امام حسین(ع) نیز مطالب بیشتری بیاموزند.

وی افزود: امروز افراد با سواد باید با همکاری مسئولان هیئت، کلاس‌هایی را برای بیسوادان و افرادی که توانایی مطالعه ندارند، برگزار کرده و کتاب‌هایی که درباره حادثه کربلا و امام حسین(ع)است،‌ را برای آنان بیان نمایند.

* اشک ریختن همه چیز نیست!

حجت‌الاسلام موسوی خراسانی با انتقاد از این که برخی تنها به دنبال گریاندن مردم در عزاداری‌ها هستند، اذعان داشت: درست است که اشک ریختن برای امام حسین(ع) بسیار ارزشمند است،‌ ولی همه چیز نیست و باید در کنار این امر به دیگر مسائل نیز توجه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha