چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024

منطقه‌ای که روزگاری حتی یک طلبه بومی نداشت، با تأسیس مدرسه علمیه اکنون 180 طلبه و حدود 20 روحانی بومی دارد که تمام مسایل فرهنگی و تبلیغی منطقه را پوشش می‌دهند.

حجت‌الاسلام محمدعلی‌منتظری، مدیر مدرسه علمیه شهر قنوات قم در گفت و گو با مرکز خبر حوزه، گفت: مدرسه علمیه بقیة‌الله‌(عج) شهر قنوات در سال 1368 که در آن زمان روستایی به نام حاجی‌آباد بود توسط حجت‌الاسلام والمسلمین احمد منتظری، امام جمعه وقت قنوات تاسیس شد.

وی افزود: در ابتدا احداث این مدرسه کسی گمان نداشت جوانان این روستا برای تحصیل در حوزه رغبتی نشان ندهند، اما خداوند قلوب آنان را به این مدرسه کشاند و امروز پس از 21 سال از تاسیس آن ظرفیت پذیرش کاملاً تکمیل است و نمی‌توانیم پاسخگوی خیل مشتاقان باشیم.

*180 طلبه در حال فراگیری علوم دینی

مدیر مدرسه بقیه‌الله‌‌(عج) با بیان این که در حال حاضر 180 طلبه از پایه اول تا پایه ششم زیر نظر 16 استاد در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: پذیرش مدرسه از طریق آزمون مرکز مدیریت حوزه با مقطع دیپلم صورت می‌گیرد که طبق مصوبه شورای عالی حوزه طلاب ملزم هستند تا پایه سوم را در این مدرسه ادامه تحصیل دهند و پس از آن به یکی از مدارس علمیه قم منتقل شوند.

وی ادامه داد: برخی از طلاب پس از تکمیل پایه سوم، تقاضای حضور در مدرسه را دارند که با در خواست و استقبال آنان تا پایه ششم د راین مدرسه ادامه تحصیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به برنامه آموزشی مدرسه علمیه بقیه‌الله‌(عج) اظهار داشت: علاوه بر برنامه درسی روزانه برنامه‌های فوق‌العاده مانند آموزش‌، مکالمه عربی، روش تحقیق، صرف کاربردی، تجزیه و ترکیب کاربردی، امتحان شفاهی، آموزش منبر برگزار می‌شود.

وی با بیان این که طلاب در عرصه های فرهنگی و تبلیغی فعالیت‌هایی دارند ، خاطرنشان ساخت:‌ طلاب در تمامی مدارس و مساجد شهر و روستاهای تابعه آن نماز جماعت ظهر و عصر و مغرب و عشا را برگزار می‌کنند و احادیث را در قالب نشریه در همان مساجد توزیع می‌نمایند.

حجت‌الاسلام منتظری یادآور شد: جلسات و فعالیت‌های قرآنی طلاب در مسجد برگزار می‌شود تا جوانان شهر نیز بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وی پایگاه بسیج مدرسه حضرت بقیة‌الله‌(عج) شهر قنوات را از پایگاه‌های موفق تیپ امام صادق‌(ع) دانسته و گفت: فعالیت بسیج، فرهنگی است؛ به طوری که هر ساله اردو‌هایی به مشهد مقدس و جنوب کشور برگزار می‌گردد؛ البته برنامه‌ها با هماهنگی مدیریت مدرسه انجام می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه بقیة‌الله‌(عج) با بیان این که این مدرسه به مباحث اخلاق توجه ویژه‌ای دارد، افزود: علاوه بر تلاش اساتید برای بالابردن بعد اخلاقی طلاب، هر هفته با دعوت از اساتیدی همچون آیت‌الله محفوظی، فرازی، امجد، و... درس اخلاق برگزار می‌شود و بیش از 90 درصد طلاب اهل نماز شب هستند.

وی با اشاره به انس اساتید با طلاب اظهار داشت: هر شب یکی از اساتید با حضور در مدرسه پاسخ‌گویی سوالات درسی و شبهات طلاب است، همچنین نماز جماعات هر سه وعده برگزار می‌شود.

*کتابخانه‌ای با 6 هزار جلد کتاب

حجت‌الاسلام منتظری گفت: مدرسه دارای کتابخانه‌ای با 6هزار جلد کتاب است که سالن مطالعه آن، 350 متر مربع، فضای لازم ،طلاب به راحتی می‌توانند شبانه روزی در آن مطالعه داشته باشند.

وی با اشاره به تلاش علمی طلاب، خاطرنشان کرد: 60 نفر از طلاب مدرسه بقیه‌الله‌(عج) ممتاز هستند، همچنین برنامه‌های ورزشی به صورت مستمر برای طلاب انجام می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه بقیة‌الله‌(عج) افزود: این مدرسه 16 استاد برای 180 طلبه شش پایه تحصیلی دارد که 150 نفر از آنان خوابگاهی هستند.

*فاز دوم هم راه‌اندازی می‌شود

حجت‌الاسلام منتظری در پایان با اشاره به روند توسعه‌ای مدرسه بقیةالله (عج) گفت: با توجه به استقبال طلاب از مدرسه بقیةالله‌(عج) و فضای محدود آن فاز دوم مدرسه در 450 متر مربع به زودی احداث خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یونس IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    می خواهم ثبت نام کنم