پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024

حضرت آیت الله مظاهری طی سخنانی در درس اخلاق خود تصریح کردند: تجمل گرایی عامل سقوط انسان و اجتماع است. انسان تجمل‌گرا به حق خود قانع نیست و سعی می‌کند از هر راهی که می‌تواند زندگی تجملی را ادامه دهد و لازمه این تجمل گرایی گناهان نظیر حق‌الناس است.

به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه، مشروح بیانات معظم له بدین قرار است؛

بسم‌الله الرّحمن الرّحيم

«رَبِّ اشْرَحْ لي‏ صَدْري، وَ يَسِّرْ لي‏ أَمْري، وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني‏، يَفْقَهُوا قَوْلي»

زندگي تجمّلی، زندگی چشم و هم چشمي و مصرفی و زندگی توأم با اسراف و تبذیر، انسان و اجتماع را نابود مي‌سازد. امیرالمؤمنین«سلام الله‌عليه» مي‌فرمایند: زندگی تجمّلي، انسان را به سقوط می­کشاند.

و قد رقّت و دقّت و استرَقّت                  فضول العیش اعناق الرجالي

 آنچه انسان را در دنيا و آخرت، ذلیل و خار می­کند، موجب ضعف عصب و افسردگي است و آدمي را می­رساند به آنجا که مجبور است در مقابل هر کس و ناکسي متواضع شود و گردن کج کند، زندگی تجمّلی و همراه با اسراف و تبذیر است.

«وَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ، فِي سَمُومٍ وَ حَمِيمٍ، وَ ظِلٍّ مِنْ يَحْمُومٍ، لا بارِدٍ وَ لا كَرِيمٍ، إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفِينَ، وَ كانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظِيم» [1]

دست چپی‌ها در روز قیامت چقدر شومند. رسوایی و نامۀ عملشان به دست چپشان و بالأخره در صف کفّار و منافقین و فجّار هستند. به واسطۀ تجمّل گرایی‌ها در دنيا که منجر به گناهان بزرگ بزرگ شده است، زير دود و هُرم جهنّم، به سر مي‌برند.  

قرآن شريف، راجع به آن ملّتی که تجمّل گرا باشد، می­فرماید: وقتی که تجمّل گرایی در میان مردم زیاد شد، استحقاق عقوبت پیدا می­­کنند و بالأخره نابود می­شوند.

«وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفِيها فَفَسَقُوا فِيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمِيرا» [2]

لازمۀ تجمّل گرایی گناهاني نظير  حقّ النّاس است. زيرا انسان تجمّل گرا، به حق خود قانع نيست و سعي مي‌کند از  هر راهی که مي‌تواند، زندگی تجمّلی را ادامه دهد. مجالس تشريفاتي و توأم با گناهان بزرگ، اختلاط بین زن و مرد، بدحجابی، بی حجابی و فساد اخلاقی، ناشي از تجمّل گرایی است. ملّت تجمّل گرا مستحق عذاب می­شود و این ملت نابود است. ملّتي که نگراني، افسردگي و ضعف عصب داشته باشد و نيز ملّتي که مبتلا به گناه است، نابود شده است.

*راهکار پيشگيري از سقوط تجمّل گرايي

راهکار پيشگيري از اين سقوط نيز بازگشت به قناعت و ساده‌زيستي است. سرمشق گرفتن از سيرۀ اهل بيت«عليهم‌السّلام»، مانع سقوط است. البته از ما انتظار ندارند که مثل آن بزرگواران باشيم، زيرا نمي‌توانيم به اندازۀ ايشان قناعت و ساده‌زيستي داشته باشيم، بلکه بايد از آن ذوات مقدّس ها سرمشق بگیریم.

«و لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة لمن کان یرجو الله بل یوم الآخر» [3]

هرکه آرزوي رسيدن به خداوند را دارد و هرکه طالب بهشت و برخورداري از نعمت‌هاي اخروي است، باید اهل بیت «عليهم‌السّلام» را اسوه قرار دهد و در حدّ توان سعي نمايد شيوۀ زندگي خويش را به سيرۀ آنان شبيه سازد. اگر دولت و ملت، اراده کنند، مي‌توانند در مدت کمي وضعيت را تغيير دهند و قناعت و ساده زيستي را در جامعه حاکم سازند تا از نابودي بيشتر و خسارات بالاتر، پيشگيري شود. کسي تصوّر نکند نمي‌شود، اگر بخواهيم حتماً درست مي‌شود.

*زندگي مورد پسند قرآن کريم

 قرآن کريم، زندگي مؤمن را ساده و به دور از اسراف مي‌داند:

«وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً» [4]

مي‌فرمايد: مؤمن آن است که زندگی تجمّلی و مسرفانه ندارد و البته بخیل هم نیست که زن و بچه­اش در مضیقه باشند.

روش زندگی از نظر اقتصادي به سه قسم منقسم می­شود: قسم اوّل: زندگی ضروری؛ يعني در حدّ بخور و نمیر، قسم دوّم: زندگی رفاهی؛ یعنی زندگی متوسط، يعني برخورداري رفاهي از خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج، همراه با ساده زیستی و بدون تجمّل، اسراف و تبذیر، که قرآن کريم اين زندگي را براي مؤمنين مي‌پسندد. قسم سوم: زندگی تجملّی، همین زندگی که امروزه در بين همۀ اقشار مردم رايج شده است و مورد مذمّت قرآن و عترت مي‌باشد.

مجالس عقد و عروسي تشريفاتي، جهيزيه‌هاي ناروا و مهريه‌هاي سنگين، از مصاديق بارز تجمّل‌گرايي است و بلاي بزرگي محسوب مي‌شود که به قول قرآن کريم، ملّت را نابود می­کند. بسياري از لوازم جهيزيه‌ها اضافي است و هيچ‌گاه استفاده نمي‌شود، اين کار نوعي احتکار است و گناه بزرگي دارد. مردم باید دست از این کارهای زشت بردارند و الاّ دردسرهايي که اکنون نيز وجود دارد، بيشتر مي‌شود. جوان‌های عزیز، خداوند ضامن شده است که خرج را بدهد. خدا، کرم زیر زمین را گرسنه نمی­گذارد. نمی­شود که خداوند انسان را خلق کرده و روزی او را نرساند.

«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِين» [5]

خداوند تعالي قدرت دارد بر این‌که روزی انسان را برساند و روزي یعنی مخارج يک زندگي در حد متوسط. اما هزينه‌هاي زندگی برجی و تجمّلي را نمی­رساند. کسي که طالب زندگي تشريفاتي و مصرفي است، مجبور است با قرض و وام و حتی با مال مردم خوری و ربادادن و با اقسام گناهان اقتصادي ديگر، مخارج زندگي را تهیه کند. 

بنابر نظر اسلام، زندگي انسان بايد در حد متوسط و به صورت رفاهي اداره شود و باقيماندۀ درآمد، صرف رسيدگي به ديگران و دستگيري از نيازمندان شود. تعاون و قانون مواسات، واجب است و هرکسي به اندازۀ وسعش بايد به آن عمل کند. پايۀ اقتصاد اسلام تعاون است و بايد جايگزين اسراف و تبذير و خودخوري شود تا به اقتصاد اسلام عمل گردد.

*خسارات ناشي از تجمّل گرايي

بيماري‌هاي روحي رواني که امروزه بسياري به آن مبتلا شده‌اند، ناشي از تجمّل گرايي است. در زمان جواني ما اين تجمّلات و تشريفات نبود و مردم ساده زيست بودند، اين افسردگي‌ها و بيماري‌هاي عصبي هم وجود نداشت. اختلافات خانوادگي و افزايش طلاق و نيز مرگ‌هاي ناگهاني از همين ناحيه سرچشمه مي‌گيرد. زندگي‌هاي امروزه، نشاط و شادابي ندارد و لذا زندگي نيست، مرگ تدريجي است.

رواج فساد اخلاقي و کردار زشت برخي جوانان در مدگرايي که مبالغ فراواني براي آن هدر مي‌رود، در اثر تجمّل‌گرايي است.

تجمّل گرايي، مانع ازدواج شده است. قضيّۀ عزوبت و تجرّد که خیلی مصیبت درست کرده، ناشي از این است که وقتی جوان به خواستگاری می­رود، خانوادۀ عروس، سؤال‌های نامربوطی از او مي‌پرسند که اگر نتواند نظر آنان را در تجهيز تجمّلات تأمين کند، به او جواب رد مي‌دهند. به همین جهت سنّ دخترها و پسرها بالا رفته و نتوانسته‌اند ازدواج کنند. ما یک در صد هم خیال نمی­کردیم که جمهوری اسلامی که پیروز شد، این مسائل پديد آيد، بلکه تصوّر می­کردیم پس از پيروزي انقلاب، مردم، به آیۀ «وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»[6] عمل مي‌کنند. با کمال تأسف بايد گفت که امروزه غریي‌ها ساده زیست­تر از ما هستند. آن‌ها ساده زيستي را از اسلام گرفته‌اند و در حالي که از نظر پایه و ریشه و ارز و پشتوانه، بسیار عالی و از نظر صنعت، بسیار مقتدر و پيشرفته هستند، اما زندگی آنان بسیار ساده است. یعنی به آنچه اسلام می­گوید، عمل مي‌کنند. وقتی انقلاب پیروز شد دلار هفت تومان بود؛ یعنی پول ما ارزش داشت. الان کار به جايي  رسيده که دلار بيش از هزار تومان و ریال سعودي، بيش از دویست و پنجاه تومان است. اسلام می­گوید: «أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة»[7] مي‌فرمايد: شما باید هم از نظر اسلحه و هم از نظر مالی، در مقابل دشمن، قدرتمند باشید. به جاي اين‌که ما به اين آيه عمل کنيم، غربي‌ها عمل کرده‌اند و ما این‌گونه دستورات اسلام را فراموش کرده‌ایم.

اقتصاد ما صددرصد مریض است و ما باید اقتصاد سالم داشته باشیم. خودِ من قبل از پیروزي انقلاب، چهار جلد کتاب به نام «مقایسه بین سیستم‌های اقتصادی» نوشتم و اقتصاد اسلام را با اقتصاد سرمایه­داری و با اقتصاد کمونیستی و با اقتصادهای دیگر دنیا، مقايسه کردم و در آن کتاب اثبات کردم که اقتصاد اسلام، مهم‌تر و بلندمرتبه‌تر از همۀ اقتصادهاست. اکنون کار به جايي رسیده که اقتصاد ایران، در اثر تجمّل گرایی و حيف و ميل، در مرتبۀ بسيار نازلي قرار دارد.

قبل از عيد نوروز امسال، در همين جلسۀ اخلاق گفتم که ای مردم! امسال تجمّل گرايي نکنيد، من تضمین می­کنم اگر بخواهید مي‌توانيد مسئلۀ عزوبت را با کاهش خرج و مخارج اضافي به خصوص در مسافرت عيد، حل ­کنید. اگر ملّت همکاري مي‌کردند و دولت نيز هزينۀ حيف و ميل و تشريفات و جشن نوروز و ميهمانان خارجي را به اين امر مهم و اساسي اختصاص مي‌داد، همۀ دخترها و پسرهايي که در اثر فقر در خانه مانده‌اند، ازدواج مي‌کردند و قضيّۀ مسکن نيز حل مي‌شد. ولي ما به جاي رسيدگي به ديگران و حلّ مشکلات مردم و جوانان، پول‌ها  را آتش می­زنیم. جشن نوروز که چند سال است در ایام عید، برگزار مي‌کنند و ميهماناني از کشورهاي مختلف دنيا به ايران مي‌آورند و مي‌برند، هزينه‌هاي فراواني دارد که با مبالغ آن مي‌توان بسياري از مشکلات اقتصادي را رفع کرد. نمی­دانیم از کجا بنالیم، از دولت تجمّل گرا یا از ملّت تجمّل گرا؟

ده سال، پيامبر اکرم«صلّي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلّم» و پنج سال، أميراألمؤمنين«سلام‌الله عليه» حکومت کردند و اقتصاد حکومت آنان سالم و عاري از کمبود و نارسايي بوده است. زيرا هم مردم و هم حکومت، تجمّل، اسراف، تبذير و حيف و ميل نداشته‌اند. داستان خاموش کردن شمع بيت‌المال توسط أميرالمؤمنين، هنگامي که طلحه و زبير کار خصوصي داشتند، خود شاهد اين ادّعا است. تعاون آن حضرت نيز به گونه‌اي بود که طي بيست و پنج سال خانه‌نشيني، بيست و شش مزرعه براي فقرا و تقويت اسلام، آباد و وقف کردند.

اکنون اقتصاد ما بسیار بد است. افراد فقير و گرسنه، مخصوصاً در روستاها فراوان داریم. بسياري از مردم و به وي‍ژه جوانان، بی مسکن هستند. دسته‌اي از مردم نيز تجمّل­گرا هستند و درآمدهاي کلان خود را به صورت حرام هزينه مي‌کنند. اما مسلّم است که بسياري از مردم، از نظر خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج در مضیقۀ شدید هستند. افراد محترم و باآبرويی بي‌کار شده‌اند و در کمال احتياج به سر مي‌برند. معلوم است که بی کاری، ناگهان به قاچاق مواد مخدّر منتهي مي‌شود. این قضیۀ اعتیاد که متأثّر از تجمّل گرایی است، غوغا می­کند. اعتياد از کجا پیدا شد؟ از بی اعتنایی دولت و ملت. همه در اين زمينه مقصرند: كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه‏ [8].

«والسّلام‌عليکم و رحمة‌الله و برکاته»

‏1- واقعه / 46-41

2- اسراء / 16

3- احزاب / 21

4- فرقان / 67

5- ذاریات / 58

6- فرقان / 67

7- انفال / 60

8- بحارالأنوار، ج 72، ص 38

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha