سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

پژوهش پایه و اساس حرکت و پویایی حوزه های علمیه است، از آنجایی که علم انکشاف حقیقتی است که مترتب بر پژوهش و تحقیق است، بنابراین تا پژوهش، دقت و تامل در علم نباشد، حوزه علمیه‌ای نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان از اساتید و محققین برجسته حوزه در آستانه هفته پژوهش در گفت وگو با مرکز خبر حوزه، سابقه پژوهش در حوزه را همزمان با راه اندازی حوزه ها دانست و گفت: اولین رسالت حوزه های علمیه پژوهش و تحقیق در علوم و معارف اسلامی است و پژوهش به اندازه تاریخ حوزه ها قدمت دارد.

وی افزود: یکی از علوم و معارفی که در حوزه ها مرسوم شده، هستی شناسی است که در این بُعد، حوزه های علمیه فیلسوفان بزرگی را تحویل امت اسلام و جهان دادند، همچنین حوزه ها با تاکید بر فقه یا همان «علم الحیات»، فقهای بزرگی به جامعه اسلامی عرضه کرده تا نحوه زندگی را به آحاد جامعه بیاموزند؛ اینها همه از علم آموزی، تحقیق و پژوهش حاصل شده است.

*حوزه، پیشقراول حرکت علمی و پژوهشی جهان است

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: پایه های علم، تفکر و دقت در عالم هستی و ابعاد وجودی انسان است که در این زمینه، حوزه های علمیه با تاریخچه کهن خود به دروس امامین باقرین(ع) باز می گردد، پیشقراول حرکت علمی و پژوهشی در جهان هستند و در زمینه های مختلف، آثار پژوهشی ارزشمندی به جهان اسلام و دنیا تحویل داده اند.

وی با بیان اینکه پژوهش، پایه و اساس حرکت علمی حوزه های علمیه است، به ویژگی های «پژوهش اثرگذار» اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از مهمترین ویژگی «پژوهش اثرگذار»، رعایت تناسب پژوهش با نیازهای جامعه اسلامی است، البته این نیازها گسترده و دارای طیف وسیعی از علوم است، ولی پژوهشی اثرگذار است که کاربردی باشد.

*حوزه تحول گرا، نیازمند آموزش پژوهش محور است

حجت الاسلام والمسلمین غرویان، با اشاره به ضرورت توجه «حوزه تحول گرا» به آموزش‌های پژوهش محور گفت: تحول؛ یعنی از حالتی به حالت دیگر رفتن و حوزه های علمیه اگر بخواهند در زمینه علوم عقلی و نقلی گامی جلوتر بگذارند نیازمند پژوهش هستند.

وی افزود: جستجو گری، تامل، تفکر در علم و بیان حرف تازه و بدیع از ویژگی های پژوهش است و هرگونه پیشرفت علمی به معنای وسیع در حوزه ها، متوقف بر پژوهش خواهد بود و نیز پژوهش ناظر به پژوهشگر است و تا زمانی که پژوهشگران اهل تفکر، تامل و با استعداد نباشند، پژوهش به سامان نمی رسد.

*پژوهش باید مستدل و متناسب با نیاز جامعه باشد

حجت الاسلام والمسلمین غرویان تاکید کرد: پژوهشی که نیازی از نیازهای نظام اسلامی را برطرف نکند، فاقد ارزش است، همچنین پژوهش باید مستدل، مبرهن و مستند به دلیل باشد و با توجه به پژوهش های پیشین صورت گیرد، یعنی محقق می بایست موضوع و تحقیقات پژوهشگران گذشته را رصد کرده و مطالب بدیع، تازه و غیر تکراری، ارائه کند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی پژوهش در میان طلاب، خاطرنشان کرد: معتقدم اولین نکته در رشد پژوهش ایجاد انگیزه در میان حوزویان است، انگیزه نیز با قدر شناسی و ارزش گذاری حاصل می شود، مادامی که بهای لازم به پژوهش و پژوهشگر داده نشود، طبیعتاً انگیزه ای برای پژوهش جدید به وجود نمی آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha