سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
کد خبر: 277803
۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۴

امام جمعه قم، داشتن بنیه علمی قوی، توانایی انتقال مطالب علمی به مردم، پاک بودن، یکی بودن گفتار و کردار، کم توقع بودن در همه زمینه ها، مردمی بودن و ارتباط با اهل بیت(ع) از اصلی ترین رموز موفقیت یک طلبه است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله استادی، شب گذشته در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله قره باغی، نماینده فقید مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، که با حضور جمعی از علما و مردم در حسینیه شهداء قم برگزار شد، با بیان این که امروز مذهب تشیع به یک مذهب جهانی بدل شده است، گفت: امروز دیگر جایی نیست که رسانه ای باشد، اما صدای مذهب تشیع به آن نرسیده باشد، از این رو وظیفه طلاب و روحانیون برای معرفی هرچه بیشتر تشیع سنگین تر از قبل شده است.

امام جمعه قم با اشاره به شخصیت آیت الله قره باغی، افزود: وقتی یک روحانی موفق از دنیا می رود، برخی از طلاب از خودشان سؤال می کنند که عوامل موفقیت او چه بوده و چگونه توانسته خدماتی را به مردم خدماتی ارزنده به مردم ارائه کند.

وی در بیان عوامل موفقیت یک روحانی، اظهار داشت: اولین علت محبوبیت یک روحانی، باسواد بودن و به قول معروف ملا بودن اوست؛ مخصوصا در زمان ما که اگر روحانی بنیه علمی نداشته باشد نمی تواند توفیق چندانی داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر روحانی به درس و بحث خود توجه نداشته باشد و فقط به این بسنده کند که لباس روحانیت و طلبگی را پوشیده، نمی تواند توفیق چندانی در مسیر خود داشته باشد.

امام جمعه قم تأکید کرد: طلاب باید با توجه و دقت کامل درس های خود را بخوانند و توجهی به برخی از نداهایی که می گویند درس های فعلی کارایی ندارد، توجه نکنید.

آیت الله استادی ادامه داد: عامل دوم موفقیت یک طلبه این است که وقتی پایه علمی اش تقویت شد، باید توانایی انتقال آن مطالب علمی را به مردم داشته باشد والا اگر کسی علامه دهر باشد اما توانایی انتقال آن علوم را به مردم نداشته باشد موفق نیست.

وی با اشاره به شخصیت علمی مرحوم آیت الله قره باغی گفت: این عالم جلیل القدر،زمانی که از قم به شهر خود بازگشت، تدریس را آغاز کرد و کلاس های تفسیر قرآن او به صورت مداوم بر قرار بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که سومین عامل موفقیت یک طلبه، پاک بودن است، گفت: این توقع بجایی است که از سوی مردم مطرح می شود که یک روحانی باید پاک باشد، زیرا ما وقتی لباس روحانیت را به تن کردیم باید در راه دین خدا گام برداریم.

وی افزود: اگر یک روحانی پاک نباشد نمی تواند در جامعه اثر گذاشته و موفق باشد.

آیت الله استادی خاطرنشان کرد: اگر مردم واقعا ببینند یک روحانی پاک بوده و به فکر دنیا و مادیات نبوده و آن را به رضایت خدا ترجیح نمی دهد، به سمت او می آیند.

وی تصریح کرد: اگر مردم در گفتار ما یک چیز، و در عمل ما چیز دیگر ببینند طبیعی است که از ما رویگردان شوند.

امام جمعه قم گفت: از دیگر عوامل موفقیت یک روحانی کم توقع بودن اوست؛ البته مردم از یک روحانی توقع فراوانی دارند و از جمله آن ها توجه به مسائل مختلف آنان است.

وی تاکید کرد: اگر این عوامل از سوی یک روحانی رعایت شود، محبوبیت سراغ او می آید و این محبوبیت می تواند عامل موفقیت او و تأثیرگذاری او در جامعه باشد.

وی، مردمی بودن را عامل دیگر موفقیت یک روحانی دانست و گفت: معنی مردمی بودن به فکر مشکلات مردم بودن است و اگر مردم  احساس کنند که روحانی محل یا منطقه شان، به فکر  حل مشکلات مردم است، می تواند اثر گذار در مردم باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: عامل دیگر موفق بودن یک روحانی، مسئله ارتباط با اهل بیت(ع) است، زیرا هر قدر ارتباط با اهل بیت(ع) و توسل به آن ها بیشتر باشد، موفقیت بیشتری را شاهد هستیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha