سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

نشست بین‌المللی موعودگرایی؛ محور مشترک ادیان، در موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) قم برگزار شد.

به گزارش حوزه‌نیوز، در این نشست که امروز با حضور اندیشمندان دینی از ادیان و مذاهب مختلف برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین پور سید آقایی گفت: از منظر اسلامی، علما وارثان پیامبران به شمار می‌روند و حیات فکری و سیاسی یک جامعه وابسته به وجود علما و دانشمندان آن جامعه است.

رییس موسسه آینده روشن، عصر اخیر را عصر معنویت و حاکمیت دین نامید و ابراز داشت:‌ما معتقدیم احیاگر این تفکر، امام خمینی بود. به خصوص با شکست سکولاریسم و مکاتب مدعی، امروزه جایگاه علم و علما بیش از پیش آشکار شده است.

وی با بیان این‌که گفتگو بین علما و دانشمندان مورد تاکید پیامبر اسلام‌(ص) بوده است، گفت:‌قرآن کریم نیز بر گفتگو بر محور مشترکات تاکید کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پور سید آقایی توحید و اعتقاد به پیامبران الهی را از محور‌های مشترک برشمرد و ادامه داد:‌ یکی از محورهای مشترک بین ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی اعتقاد به منجی و موعود است.

وی خاطرنشان کرد: همه ما معتقدیم آینده جهان، آینده‌ای روشن و سراسر نورانی است و در تقابل بین حق و باطل،‌در نهایت حق پیروز خواهد شد و بر تمام جهان حاکم می‌شود.

رییس موسسه آینده روشن با بیان این‌که موعود،‌اختصاص به منطقه خاصی ندارد، گفت: همه ما معتقدیم و در کتاب‌های آسمانی نیز آمده است که در نهایت حاکمیت از آن صالحان و مستضعفان خواهد بود.

وی، نیاز بشر به آموزه‌های وحیانی و حاکم الهی را مورد اشاره قرار داد و افزود:‌باید این آموزه‌‌ها را در سطح جامعه و جهان گسترش دهیم.

حجت‌الاسلام پورسید آقایی گفت: در کنار آموزه‌های مشترک، موعودسنجی، یک جایگاه کلیدی و اساسی دارد و معتقدیم فردی که بمیرد و امام‌زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده‌است.

وی با بیان این‌که موعود شیعی، زنده است و در میان ما زندگی و نقش آفرینی می‌کند و پاسخگوی کسانی است که به ایشان پناه ببرند.

رییس موسسه آینده روشن، انتظار در تفکر شیعی را به معنای آماده‌سازی دانسته و ابراز داشت:‌انتظار، یعنی زمینه‌های حاکمیت موعود در عرصه جهانی را فراهم کنیم و تکلیف‌های خود در سطح فردی و اجتماعی را به انجام برسانیم.

وی ادامه داد:‌ما معتقدیم که در عصر غیبت فقها به عنوان نایبان امام‌زمان‌(عج) نقش‌آفرینی می‌کنند و فقها، مسئولیت حاکمیت بر جامعه شیعی را برعهده دارند.

حجت‌الاسلام پورسید آقایی با تاکید بر اینکه با ظهور،‌جهان پایان نمی‌پذیرد،‌گفت:‌با ظهور،‌فصل جدیدی در تاریخ بشریت آغاز می‌شود.

وی با اعلام مخالفت با اندیشه‌ جدایی دین از جامعه که بخصوص بعداز رنسانس رواج یافت،‌ گفت: امام‌خمینی به عنوان نایب امام‌زمان‌(عج) قیام کرد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و ما باید بیش از قبل به کارکرد‌های موعود باوری و اندیشه دینی در زندگی اجتماعی بشر تفکر و تامل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha