چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024

مجموعه‌ي سه جلدي جامع فرق اسلامي ، با تحقیق حجت الاسلام سید حسن خمینی و بر اساس دست‌نوشته‌هاي مرحوم آيت‌الله سيد مهدي روحاني از اساتید فرقه‌پژوهي ، عنوان رتبه شایسته تقدیر گروه علمی کتب مرجع را به اختصاص داد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبر گزاری حوزه :وي ابتدا تنها به قصد بازنويسي فيش‌هاي استاد، اقدام نموده كرد، اما فقدان مشخصات كتابشناسي، علايم و ارجاعات نامفهوم و مهم‌تر از همه تعدد تصحيحات آثار مورد استناد استاد، كار بازنويسي را مشكل نموده است. به جز بازنويسي فيش‌ها، يافتن مشخصات كتابشناسي و يكسان كردن نظام ارجاعات، نگارش زندگي‌نامه و تراجم بسياري از كساني كه از آنها نامي برده شده و فرقه‌هايي كه در فيش‌هاي خام اوليه، سخني از آنان به ميان نيامده، از مشكلات ديگر محقق عنوان شده است.

بنابراين، مجموعه تا رسيدن به اين مرحله، پنج مرحله را پشت‌سر مي‌گذارد: اول، دست‌نوشته‌هاي مؤلف كه محقق آنها را بازنويسي كرده است؛ دوم، كثرت ارجاعات در اثر حاضر- با وجودي كه فيش‌هاي اوليه از منابع اندك بهره مي‌برد- ؛ سوم، پي‌نوشت‌هاي توضيحي با ذكر منابع آنها كار ديگر محقق مي‌باشد؛ چهارم، تراجم كساني كه استاد يا محقق در ضمن افزودن فرقه‌هاي جديد، به نام آنان با ذكر منبع اشاره كرده‌اند؛ پنجم، افزودن نام فرقه‌هاي جديد كه در فيش‌هاي اوليه از آنها خبري نيست. محقق در مقدمه‌ي اثر به برخي ويژگي‌ها و نكات مثبت و نيز تنگناهاي پژوهش مرحوم آيت‌الله روحاني اشاره مي‌كند.

جلد اول اين اثر، فرفه‌ها را از حرف «آ» تا «س» و جلد دوم نيز از حرف «ش» تا «ي» مورد تحقيق قرار مي‌دهد و جلد سوم نيز به فهرست‌ها اختصاص دارد.

مجموعه  جامع فرق اسلامی از سوی موسسه اطلاعات منتشر شده است .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha