چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

مسیحیت دین استعماری و اجباری منطقه است. چون که همراه مهاجمان، یک کشیش بوده است. در اشغال این منطقه، شمشیر و کتاب مقدس کنار هم بودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نماینده جامعةالمصطفی(ص) در ونزوئلا ابراز داشت: آمریکای لاتین، یک منطقه یک دست و یکپارچه نیست. ما می‌توانیم آمریکای لاتین را به 3 دسته تقسیم کنیم: نخست،کشورهای پیشرفته: که خودشان را اروپایی می‌دانند. مثل آرژانتین، شیلی و پرو که ساختار فرهنگی شان هم در سطح بالاتری قرار دارد. دوم، کشورهایی که هنوز حالت و فرهنگ گذشته خود حتی قبیله‌ای را حفظ کردند و بیشتر بومی هستند و از لحاظ اقتصادی جزو کشورهای ضعیف و از لحاظ منابع قوی‌اند مانند بولیوی، اروگوئه و اکوادور. سوم، کشورهای بینابین که هم به فرهنگ سنتی پایبندند و هم مدرنیته را پذیرفتند مانند ونزوئلا. در ونزوئلا اختلاط ملیت‌ها فراوان است.

 

* اختلاف فرهنگ‌ها در ونزوئلا زیاد است

حجت‏الاسلام والمسلمین سید مجتبی حسینی‌نژاد به تبیین عنوان حوزه دریای کارائیب پرداخت و افزود: اولین نقاط مهاجرپذیر آمریکای لاتین جزایر و کشورهای حوزه دریای کارائیب مانند ونزوئلا، گویان، ترینیداد و توباگو، و کلمبیا بودند.لذا اختلاط نسل و ملیت فراوانی در این منطقه صورت گرفته است. دورگه‏ها هم در این منطقه زیاد است. لذا اختلاف فرهنگ‌ها در ونزوئلا زیاد است. تساهل و تسامح فرهنگی هم در این کشور زیاد است.

وی ادامه داد: از نظر بی توجهی به قیدهای اخلاقی، جنوب ونزوئلا با شمال و مرکز فرق می‌کند. جنوب کمی سنتی‌تر و بومی‌تر است و این آداب و رسوم و فرهنگ غربی کمتر وجود دارد.

نماینده جامعةالمصطفی(ص) در ونزوئلا که در نشست اول «تحلیل اوضاع محیطی ونزوئلا» پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) سخن می گفت افزود: این کشور به صورت فدرالی اداره می‌شود و 9 فدرال دارد که ممکن است بعضی از این فدرال‌ها با دولت مرکزی همسو نباشند یا حتی مخالف آن باشند. از جمله کاپریلس رادونسکی، رقیب چاوز، رئیس یکی از فدرال‌هاست که به شدت مخالف روابط با جمهوری اسلامی ایران است. کارشناسان می گویند او یک یهودی است که به دروغ می‌گوید من مسیحی هستم و به این طریق می‌خواهد از بین مردم و کلیسا رأی و حمایت بگیرد.

 

* تبلیغ ادیان در ونزوئلا به راحتی صورت می‌گیرد

این کارشناس آمریکای لاتین افزود: تعصب دینی در ونزوئلا خیلی کم است. به اصطلاح خودمان غیرت دینی ندارند. خود مردم هم منتقد کلیسا هستند. لذا تبلیغ ادیان دیگر در ونزوئلا به راحتی صورت می‌گیرد. در قانون اساسی ونزوئلا، آموزش هیچ دینی در دوران مدارس ضروری نیست. این قانون در زمان چاوز تصویب شد.مسیحیت دین استعماری و اجباری منطقه است. چون که همراه مهاجمان، یک کشیش بوده است. در اشغال این منطقه، شمشیر و کتاب مقدس کنار هم بودند.

وی گفت: هم اکنون بزرگترین کلونی مسیحیت کاتولیک، در آمریکای لاتین است. پاپ در آنجا بسیار اقبال عمومی دارد و استقبال عجیبی از ایشان صورت می‌گیرد، هرچند چه مردم منطقه غیرت دینی ندارند.

 

* چاوز متأثر از الهیات رهایی بخش است

نماینده جامعةالمصطفی(ص) در ونزوئلا به اوضاع سیاسی ونزوئلا پرداخت و گفت: چاوز خودش را یک مسیحی سوسیالیست قرن 21 می‌داند. از الهیات رهایی بخش هم خیلی متأثر است. چاوز خیلی روی تعالیم اجتماعی دین صحبت کرده است. انتقاد چاوز به کلیسای کاتولیک ونزوئلااین است: چرا لباس زربافت می‌پوشید، در حالی که مردم مثل شما لباس نمی‌پوشند و نمی‌خورند. چگونه معتقدند پیرو حضرت عیسی(ع) هستید در حالی که با فقرا و محرومان نیستند. اگر عیسی(ع) بیاید او پیش ماست نه پیش شما.

 

* وهابیت در آمریکای لاتین فعال شده است

حجت‏الاسلام حسینی نژاد به اوضاع مسلمانان در این کشور پرداخت و اظهار داشت: وهابیت در منطقه آمریکای لاتین فعال شده است. دانش‌آموختگان ونزوئلا از دانشگاه مدینه در ونزوئلا فعالیت می‌کنند. الان تعدادی ونزوئلایی در عربستان درس می‌خواندند. اخیراً هم گردهمایی فارغ التحصیلان دانشگاه مدینه در آمریکای لاتین در برزیل بود. اهل سنت در کنار مسجد، مدرسه اسلامی و فروشگاه غذای حلال دارند. این شیوه جدید مراکز اسلامی عربستان است که مسجد در کنار مدرسه و بعد کتابفروشی و غذای حلال و ورزشگاه و... احداث می کنند.

 

* ماهی 8 هزار دلار برای مبلغ سعودی

وی افزود: یک تقسیم‌بندی و هماهنگی بین کشورهای اسلامی در منطقه است.‌ پول ساخت مسجد از عربستان می‌آید. برای جوامع عرب، روحانی عرب می‌آید. ماهی 8 هزار دلار حقوق می گیرند. وظیفه‌اش ایراد خطبه و قرآن، فقط برای جوامع عربی است. مبلغ دینی از عربستان و پاکستان می‌آیند. انتشارات کتاب‌های اسلامی از ترکیه می‌آید که بسیار زیباست. قرآن از عربستان می‌آید ولی بقیه کتاب‌ها از ترکیه می‌آید. عربستان برای دانش پژوهان امکانات رفاهی بسیاری فراهم می کند مثلاً هزینه می‌پردازد و سه ماه تابستان آنها را به کشورهای خودشان می‌فرستد تا با قوت بیشتری برای سال تحصیلی جدید به عربستان برگردند.

 

* تحلیل ها درباره نتایج انتخابات آتی ونزوئلا

این کارشناس آمریکای لاتین درباره تحلیل ها درباره نتایج انتخابات آتی ونزوئلا گفت: در شرایط عادی همه تحلیلها از پیروزی چاوز حکایت می کند. حتی خود مخالفان هم می‌گویند که چاوز حدود 55% رأی دارد. اما کشورهای غربی برنامه هایی در زمینه درگیری ها و شورشهای خیابانی دارند.

خطار نشان می شود در این نشست که به همت پژوهشکده مطالعات منطقه ای پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) قم برگزار شد، جمعی از محققان پژوهشگاه و کارشناسان معاونت پژوهشی، امور بین الملل و دانشگاه مجازی المصطفی(ص) حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، آقای محمد قربانپور، دبیر گروه اروپا و آمریکا پژوهشکده، ضمن خیر مقدم به استاد مدعو و پژوهشگران حاضر به معرفی پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) و پژوهشکده مطالعات منطقه‏ای و گروههای فعال آن پرداخت و یاسر عسگری، کارشناس پژوهشکده، درباره اهمیت شناخت منطقه آمریکای لاتین مطالبی را مطرح کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha