چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024

استاد حوزه علمیه مشهد اظهار داشت: یکی از مسائلی که در کربلا تجلی یافت عزت مداری بود بدین مفهوم که در کربلا روحیه شکست نا پذیری، صلابت نفس، کرامت و والایی روح تجلی یافت.

حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر تقوی،  در گفتگو با خبرنگار حوزه درمشهد، ضمن بزرگداشت اربعین حسینی، در خصوص اجر و پاداش الهی برای گریه بر امام حسین(ع) گفت: ثواب گریه بر امام حسین(ع) از مباحث پیچیده و مورد بحث تشیع است؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند «همه چشم ها در قیامت گریانند، مگر چشمی که برای مصائب امام حسین(ع) گریه کرده باشد».

وی با بیان این که در روز قیامت منادی از عرش ندا می دهد که ای اهل محشر چشمانتان را ببندید تا فاطمه دختر پیامبر بگذرد و بعد آن حضرت با پیراهن آغشته به خون امام حسین(ع) عبور می کنند، افزود: حضرت زهرا(س) بر عرش الهی می ایستند و می فرمایند «پروردگارا شفاعت مرا درباره کسی که برای مصیبت فرزندم گریه کرده است، را بپذیر».

وی در ادامه بیان داشت: اگر روضه خوان و مستمع روضه امام حسین(ع) به حق آن حضرت عارف باشد، فلسفه قیام اباعبدالله(ع) را درک می کند و اشک و ناله او به معنای شناخت، عرفان، و تشخیص فلسفه قیام امام حسین(ع) و عمل کردن به فرامین آن حضرت است.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی به فضایل اخلاقی اصحاب حضرت سیدالشهدا(ع) در قیام کربلا اشاره و خاطرنشان کرد: در واقعه عاشورا کسانی حضور داشتند که در واقع اهل جهاد با نفس بودند و هیچ هوا و هوسی در انگیزه شان دخالت نداشت، از این رو آنان رستگار و سعادتمند شدند.

وی اضافه کرد: شناخت یاران اباعبدالله الحسین(ع) برای ارادتمندان آن حضرت از ویژگی و اهمیت خاصی برخوردار است.

این استاد حوزه علمیه مشهد ابراز داشت: درس نهضت عاشورا این است که کسانی که قدم در میدان مبارزه با ستم و ظلم می گذارند، باید نیت هایشان خالص باشد و میل به قدرت طلبی، شهوت، ریاست، تعلقات دنیوی و محبت دنیا را در وجود خود از بین ببرند تا بتوانند در خط مبارزه ثابت قدم و با استقامت باشند.

مدیر مرکز مباحثات فقهی جوادالائمه به این سخن از امام صادق(ع) که می فرمایند «خون جدم امام حسین(ع) خونی است که خداوند عالم این خون را طلب خواهد کرد و هیچ مصیبتی همانند مصیبت حسین(ع) به فرزندان فاطمه نرسیده و نخواهد رسید» اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که در کربلا تجلی یافت عزت مداری بود. عزت از این منظر که در کربلا روحیه شکست نا پذیری، صلابت نفس، کرامت و والایی روحتجلی یافت.

وی افزود: در واقعه کربلا دودمان بنی امیه و خصوصا یزید بن معاویه که می خواست ذلت بیعت با خویش را بر آل رسول الله(ص) تحمیل کند، نابود گشت چرا که آل الله زیر بار چنین بیعتی نرفتند، هرچند به قیمت شهادت شان تمام شود.

وی در ادامه یادآور شد: امام حسین(ع) در صبح عاشورا می فرمایند «به خدا قسم آن چه که از من می خواهند ـ یعنی تسلیم شدن در برابر یزید ـ آن را نخواهم پذیرفت تا این که خدا را آغشته به خون خویش دیدار کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha