چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

رییس موسسه فرهنگی دارالحدیث گفت: فلسفه انقلاب اسلامی دگرگونی سبک زندگی بود که متاسفانه موفقیت چشم گیری در این زمینه نداشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری، امروز در دومین نشست مجمع عمومی انجمن حدیث حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه معصومیه برگزار شد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون  ارائه سبک زندگی اسلامی، اظهار داشت: سبک زندگی ایمانی یکی از مسایل مهم، بلکه ضروری‌ترین مسئله امروز جامعه به شمار می رود.

وی با بیان این‌ که مقام معظم رهبری اهمیت سبک زندگی اسلامی را بیان کرده اند، افزود: معظم‌له تمدن اسلامی را به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تفسیر کردند؛ سخت‌افزار همان علوم روز و ارزش‌های مادی است که در این زمینه جمهوری اسلامی توفیقات زیادی را به دست آورده است.

رییس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ادامه داد: بخش نرم‌افزار تمدن اسلامی، همان سبک زندگی است که متاسفانه در زمینه پیشرفت چندانی نداشته‌ایم.

 

زندگی پیامبر‌(ص) و اهل بیت(ع) بهترین سبک زندگی است

وی با اشاره به این که فلسفه انقلاب اسلامی دگرگونی سبک زندگی بود، اما متاسفانه موفقیت چشم‌گیری در زمینه نداشته ایم، ابراز داشت: اگر حوزه علمیه بخواهد به وظیفه خود در ارائه الگوی سبک زندگی ایمانی عمل کند، تردیدی نیست که زندگی پیامبر‌(ص) و اهل بیت(ع) بهترین منبع است.

ریی دانشگاه قرآن و حدیث یادآور شد اگر رهنمودها و سیره عملی اهل‌بیت‌(ع) را مورد توجه قرار دهیم می‌توانیم اصول حاکم بر سبک زندگی ایمانی را استخراج کنیم.

 

نظم و انضباط؛ نخستین اصل حاکم بر سبک زندگی اهل‌بیت‌(ع)

آیت‌الله ری‌شهری با بیان این‌که نخستین اصل حاکم بر سبک زندگی اهل‌بیت‌(ع) نظم و انضباط بوده است، افزود: نظم و انضباط در تمام مسایل فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، جنگی و عبادی ائمه(ع) جاری بوده است.

وی با بیان این ‌که امیرالمومنین‌(ع) در نهج‌البلاغه مردم را به تقوا و نظم توصیه می‌کنند، تاکید کرد: نظم کلیدی‌ترین عنصر تقواست؛ کسی که در زندگی نظم ندارد، نمی‌تواند به درستی اعمال خود را انجام دهد.

رییس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث خاطرنشان کرد: سراسر زندگی پیامبر‌(ص) و اهل بیت(ع) حاکی از نظم است و در سبک زندگی آنان  اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط موج می‌زند.

آیت‌الله ری‌شهری یادآور شد: کسی که نمی‌تواند صددرصد سبک زندگی اهل‌بیت‌(ع) را پیاده کند، باید اولویت‌ها را مورد توجه قرار دهد.

 

تدوین مجموعه 6 جلدی زندگی پیامبر(ص)

وی در پایان خاطرنشان کرد: موسسه دارالحدیث تدوین مجموعه کاملی از زندگی نبی مکرم اسلام(ص) را از سال پیامبر اعظم‌(ص) در بخش های اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، عبادی، خانوادگی و اجتماعی آغاز کرده و به زودی در 6 جلد به زبان های عربی و فارسی منتشر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha