یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که علم اصول حاصل تلاش هزارساله علمای حوزه است گفت: اگر ذره‎ای در دانش اصول درنگ شود مسایل چندین علم با چالش مواجه می‎شود زیرا می‎توان ادعا کرد که دانش اصول، به شکل موضوعی شامل چندین دانش است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسملین علی اکبررشاد، عصر امروز در دومین مجمع انجمن علمی اصول فقه حوزه، در مدرسه امیرالمومنین(ع)، با اشاره به جایگاه علم اصول در حوزه علوم اسلامی، اظهارکرد: هنوز به این جایگاه واقف نیستیم و بسیاری به این میراث علمی بزرگان شیعه و حوزه آگاه ندارند.

وی افزود: اگر بخواهیم یک دانش را به عنوان دانش بومی حوزه و درون دینی بدانیم که آن را از هیچ جا اخذ نکردهایم، قطعا علم اصول است .

مدیر انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم، عنوان کرد: علم اصول دارای کاربردهای بسیار زیادی است که در استنباط دین از آن استفاده می شود؛ قهرا قوه اجتهاد بدون تعمق در اصول بدست نمی‌آید.

وی گفت: باید این حوزه تقویت شود و قطعا تقویت این انجمن نقش مهمی در تقویت علم اصول خواهد داشت که باید اصولیون حوزه اهتمام بیشتری برای حضور در این انجمن داشته باشند.

این استاد حوزه این علم را حاصل تلاشهای یک هزارساله نوابغ و نوادر حوزه دانست و افرود: این علمای بزرگ هرکدام برای هر عصری کافی بودند و توانستند این علم را تا به این درجه از رشد و تعالی برسانند.

مدیر انجمن علم اصول، خاطرنشان کرد: مبحث روش‌شناسی و متدولوژی امروز در سراسر جهان و به طور کلی در علوم جدید از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و علم اصول نیز در این رابطه در علم اهمیت بسیار بالایی یافته است.

وی افزود: پس از کانت مساله معرفت‌شناسی در فلسفه محوریت یافت و پس از آن در دورههای اخیر موضوع روششناسی، مورد توجه واقع شده است؛ دانشهایی که به روش مربوط میشوند امروزه از رونق بسیاری برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به مطرح شدن علومی چون ،معناشناسی، نشان شناسی و فلسفه ذهن در دوره اخیر، عنوان کرد: نکته جالب اینجاست که این مباحث علمی در علم اصول، دارای ریشه و سابقه است.

وی افزود: متاسفانه به غلط، همیشه عنوان کرده اند که حوزه، روش بلد نیست و حوزه روشن بحث علمی ندارد در حالیکه حوزه با علم اصول آنچنان به این روشمندی پایبند است که شاید هیچ علمی به این اندازه پایبند نباشد؛ اصول فقه، منطق استنباط  ریعت است که طلاب در این مسیر کوشش میکنند.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه  اسلامی، یادآورشد: طلاب دو دوره درس خارج اصول را مطالعه میکنند و گاهی 5 تا 7 دوره تدریس اصول میشود،اگر ذرهای در دانش اصول درنگ شود مسایل چندین علم با چالش مواجه میشود زیرا میتوان ادعا کرد که دانش اصول، به شکل موضوعی شامل چندین دانش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha