شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
حجت‌‌الاسلام خزائلی

حوزه/ کارشناس فقه و اصول گفت: اگر علم اصول فقه را نادیده بگیریم در فقه دچار انحراف و جو زدگی می‌شویم و نمی‌توانیم فقه درستی داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خزائلی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به ویژگی‌های علم اصول فقه  اظهارداشت: اصول به معنای اصل و اساس است و این علم بیان می‌کند که فقه ما دارای اصل، اساس و قانونی است که باید بر اساس این قانون پیش رود.

وی با بیان این که آیت‌الله العظمی تبریزی می‌گفتند که اصول به معنای خط کش است گفت: خط کش را زمانی استفاده می‌کنند که می‌خواهند خط صافی را بکشند و در کنار این خط صاف حرکت کنند و اگر بخواهیم استنباط ما صحیح باشد باید بر اساس اصول و ضوابطی باشد که فقه را پیش ببرد.

این کارشناس فقه و اصول با اشاره به این که از ایام قدیم هر فقیهی ابتدا بحث‌های اصولی انجام می‌داد و سپس وارد فقه می‌شد بیان کرد: بر اساس منابع تاریخی ائمه معصومین(ع) و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) اولین کسانی بودند که مسائل اصول فقه را مورد بررسی قرار دادند.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی علم اصول فقه گفت: در این علم باید تصفیه‌ای صورت گیرد و مطالبی که ارزش علمی و عملی ندارد کنار گذاشته شود و در مورد مسائلی که اولویت دارد بحث شود.

حجت الاسلام و المسلمین خزائلی تصریح کرد: با توجه به گستره ای که علم اصول فقه پیدا کرده است؛ اگر برای هر مسئله اصولی، تطبیقی در فقه پیدا کنیم بهتر خواهد بود.

وی ابراز داشت: اگر بخواهیم فقه خاطرجمعی داشته باشیم بدون علم اصول نمی‌شود و باید اصول را بخوانیم تا بتوانیم استنباط کنیم.

کارشناس فقه و اصول گفت: اگر علم اصول فقه را نادیده بگیریم در فقه دچار انحراف و جو زدگی می‌شویم و نمی‌توانیم فقه درستی داشته باشیم.

وی بیان کرد: فقیه اگر بر مسائل اصول مهارت داشته باشد و مسائل مختلف را ببیند جمع بندی درستی از مسائل خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین خزائلی ادامه داد: اهل تسنن نیز علم اصول فقه دارند؛ ولی به دلیل اینکه تنها بر قول پیامبر(ص) اتکا می‌کنند و دستشان از ائمه معصومین(ع) کوتاه است در دام قیاس و استحسان افتاده‌اند.

وی اذعان داشت: از علم اصول می‌توان در مسائل دیگر نیز استفاده کرد و کاربرد آن می‌تواند در مسائل مختلفی باشد و این طور نیست که فقط مربوط به فقه باشد.

انتهای 313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha