چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
خبر گزاری حوزه

عضوهیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: علم اصول فقه توانست بر مخالفت جدی «اخباری گری» و «نصّ گرایی» غلبه کرده و زمینه شکوفایی علوم اسلامی را فراهم سازد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، دکتر حسن عبدی امروز در همایش« دانش اجتماعی مسلمین ؛ ظرفیت ها و چالش ها» که با موضوع «نقش علم اصول فقه در هندسه اندیشه اجتماعی مسلمین» برگزارشد اظهارداشت: با استفاده از روش تحلیلی تاریخی به واکاوی نقش علم اصول فقه در شکوفایی دانش اجتماعی پرداخته شده است .

وی  با بیان این که یکی از دانش هایی که در بستر فرهنگ اسلامی به وجود آمده علم اصول است گفت: این علم در طول تحولات تاریخی خود مراحل گوناگونی را پشت سر گذاشته است .

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: علم اصول فقه در قرن یازدهم هجری توانست بر مخالفت جدی «اخباری گری» و «نصّ گرایی» غلبه کرده و زمینه شکوفایی علوم اسلامی را فراهم سازد.

وی تصریح کرد: نقش علم اصول در تاریخ فرهنگ اسلامی به خصوص در حل معضلات اجتماعی مسلمین انکار ناشدنی است .

عبدی با بیان این که  در دوره مشروطه کتاب های تاثیرگزاری  تالیف گردید که  شیخ محمد حسین نائینی نمونه بارز آن است بیان داشت: علم اصول فقه از «ابزار استنباط احکام شرعی فرعی» به « دانش راهبری در استباط علم دینی » ارتقا یافت و زمینه بسط دانش اجتماعی مسلمین را فراهم ساخت.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اضافه کرد: جایگاه علم اصول فقه در هندسه دانش اجتماعی مسلمین را باید به منزله دانش بنیادین به حساب آورد .

انتهای پیام 16/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha