چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر این‌که قلمرو کارکردی علم اصول فراتر از فقه است و بنایی برای تولید علوم انسانی نداشته، گفت: علم اصول از سرمایه‌های غنی و معرفتی عمیق به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، امروز در دومین نشست ظرفیت‌شناسی علم اصول فقه برای علوم انسانی، در مجمع عالی حکمت اسلامی قم، با اشاره به این‌که علوم انسانی محقق در صورتی که تولید شود، شامل سه بخش گزاره است، اظهار داشت: "گزاره‌های اخباری" به رقابت انسانی و عقلایی باز می‌گردد و ربطی به شایدها ندارد.

وی با بیان این‌که "گزاره‌های تکلیفی و الزامی" که در ادبیات حوزه به‌عنوان فقه شناخته می‌شود، گروه دوم گزاره‌های علوم انسانی محقق هستند، تصریح کرد: سومین گزاره‌های این بخش را "قضایای ارزشی و تهذیبی" تشکیل می‌دهند.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر این‌که علم اصول، دستگاه روش‌خوان به روش بومی است، خاطرنشان کرد: هیچ دانشی از مجموع دانش‌های حوزوی بومی‌تر از علم اصولی نیست که علمای ما تولید کرده‌اند و کاملا با منطق دینی نیز سازگار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که مسایل و مبادی در علم اصول بسیار متنوع هستند، ابراز داشت: روش‌شناسی و اصول از اجزاهای مختلفی که هر کدام متنوع هستند، تشکیل می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با تاکید بر این‌که قلمرو کارکردی علم اصول فراتر از فقه است و بنایی برای تولید علوم انسانی نداشته، گفت: علم اصول از سرمایه‌های غنی و معرفتی عمیق به شمار می‌رود.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این‌که علم اصول سرمایه و ثروت عظیمی است که اگر کنار گذاشته شود، هیچ علمی نخواهیم داشت، تصریح کرد: نباید با علم اصول فعلی توقع داشته باشیم که علوم انسانی را تولید کنیم.

وی با بیان این‌که از علم اصول باید به‌عنوان الگوی موفق برای فراهم کردن قواعد و روش‌های مشخص در راستای استنباط احکام دینی استفاده کنیم، ادامه داد: در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، به استنباط خاص خودش نیاز داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به این‌که عقل از کارکردهای مختلفی برخوردار است، اظهارداشت: اصل نیاز به دین، مکتب عقلانی است و عقل مبانی را در اختیار ما قرار می‌دهد تا به درک دین دست یابیم.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مبنا سازی برای درک حوزه‌های دین را از دیگر نقش‌های عقل دانسته و گفت: عقل کارکرد بسیار گسترده‌ای در تولید فهم دینی دارد، اما مانند سنت و کتاب باید استنتاق شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha