یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024

دومین نشست ظرفیت شناسی علم اصول فقه برای علوم انسانی با حضور حجج اسلام والمسلمین رشاد و اعرافی، در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست که پیش از ظهر امروز در مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام والمسلمین شیروانی، دبیر علمی نشست با بیان این‌که  ظرفیت‌شناسی استفاده از اصول فقه در علوم انسانی از ابعاد مختلفی برخوردار است، اظهار داشت: وقتی صحبت از علم اصول می‌‌شود، باید بدانیم، علم اصول فعلی مورد نظر است یا علم اصول مطلوب؛ چراکه ما می‌توانیم علم اصولی را تعریف کنیم که مطلوب باشد.

وی با بیان این‌که باید محدوده مورد نظر از علوم انسانی را مشخص کنیم، تصریح کرد: تلقی‌‌هایی در مورد قلمروهای علوم انسانی وجود دارد که توسعه آن تا علوم فلسفه و ریاضیات را نیز شامل می‌شود.

و در ادامه، این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که علوم انسانی را می‌توان به دو دسته موضوعی و ماهیتی تقسیم‌بندی کرد، ابراز داشت: علم اصول، دستگاه‌ روش‌خوان و دانش بومی است.

وی تصریح کرد: هیچ دانشی از مجموعه دانش‌‌های حوزوی بومی‌تر از علم اصولی نیست که علمای ما تولید کرده‌اند و کاملاً نیز با منطق دینی ما نیز سازگار است.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعة المصطفی(ص) یکی دیگر ا سخنران این نشست بود که به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

وی با بیان این‌که همواره باید مراقب باشیم، تفکر نظری، فلسفی و علمی حوزه دچار آسیب نشود، افزود: علم انسانی روش‌شناسی متعالی و پیشرفته است و به طبقه‌بندی کردن آن اعتقاد دارم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که همواره اصول فقهای شیعه در تعامل با مسائل گوناگون رشد کرده، ابراز داشت: حوزه به برکت پیروزی انقلاب وارد عرصه‌های جدیدی شده که دائماً نشان از چاره‌اندیشی در علم اصول دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha