پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024

پیروان ادیان مختلف باید برای رهانیدن مردم از تفکرات دنیوی، با همفکری و مفاهمه از رقابت و تخریب یکدیگر دست بردارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اسقف وارلام پلواستینال، شب گذشته در نشست هماندیشی معنویت و انسان معاصر از دیدگاه اسلام و مسیحیت ارتدوکس، که در اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به اهداف سفر اسقف های رومانی به ایران، گفت: برای همفکری و مفاهمه فرهنگی و برقراری ارتباط با بخشهای مختلف حوزه علمیه قم به ایران سفر کرده ایم.

وی با اشاره به این که یکی از مهمترین زمینههای بحث و گفتگو با عالمان مسلمان، بحث در زمینه اخلاقیات و معنویات است، گفت: انسان در عصر جدید هر چه بیشتر از خدا و معنویت دور شده است و به سمت ظواهر دنیوی و زندگی مادی رفت است؛ تلاش برای کسب یک زندگی مرفه به قیمت فدا کردن معنویت و اخلاق، چیزی است که بشر امروز در این مسیر حرکت میکند و خود در گرفتاریهای مادی غرق کرده است.

اسقف وارلام پلواستینال ابراز داشت: مدرنیستم و پست مدرنیسم ضربات بسیاری در قرون معاصر بر پیکره دین وارد کردهاند؛ آنها انسان را به دامان خود کشانده و دین را عامل بدبختی و نقطه تاریک زندگی و تاریخ خود میدانند و مردم را از دین ترسانده اند.

وی خاطرنشان کرد: در این بین برای رهانیدن مردم از دامان این تفکرات دنیوی، عالمان دینی ادیان مختلف باید با همفکری و مفاهمه از رقابت با هم دست برداشته و به مراقبت و همکاری با هم برای برطرف کردن مشکلات ذهنی بشر امروز و روی آوردن آنان به معنویت باشند.

وی در ادامه با معرفی کلیسای ارتدوکس رومانی، گفت: این کلیسا دومین کلیسای کهن در تاریخ ارتدوکس است و هم اکنون 15 دانشگاه الهیات از بدنه این کلیسا سر برآورده و مشغول پرورش طلاب دینی و دانشجویان الهیات هستند.

اسقف اعظم رومانی تصریح کرد: هم اکنون 4 هزار دانشجو در رومانی مشغول به تحصیل در حوزه الهیات ارتدوکس هستند و 34 مدرسه علوم دینی ارتدوکس نیز با 7 هزار دانش پژوه مشغول به فعالیت است.

اسقف وارلام پلواستینال اضافه کرد: به طور کلی 444 دانشجوی دکترای الهیات ارتدوکس هم اکنون دردانشگاههای الهیات رومانی مشغول به تحصیل میباشند که دانشگاه الهیات بخارست بزرگترین دانشگاه در این زمینه است.

اسقف اعظم رومانی در پایان یادآور شد: در دوران سیطره حکومت کمونیستی بر رومانی، افراد مذهبی تحت شدیدترین فشارها بودند، ولی این کلیسا در آن دوران سخت نیز به فعالیت خود ادامه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha