شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
کد خبر: 316473
۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰

تونسی ها به تاسی از پیامبر(ص) با شیر و خرما افطار می‌کنند. برخی خوراکی ها نیز همیشه بر سر سفره افطار وجود دارد مانند "البریک" که تهیه شده از سبزیجات و تخم مرغ و گوشت است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، ماه مبارک رمضان در تونس همچون اکثر کشورهای اسلامی حال و هوای ویژه ای دارد. مسلمانان از چند روز مانده به این ماه آسمانی، با بی صبری منتظر فرا رسیدن این ماه می شوند که ماه عبادت و آمرزش و رهایی از آتش و نزدیکی به خداوند عزوجل میباشد، ماه شب زنده داری و دید و بازدید با دوستان و بستگان و صله رحم و همبستگی اجتماعی میان مردم تونس.

* گشت و گذاری در فضای ماه رمضان

مردم تونس در طول تاریخ به میانه روی در اسلام و پرهیز از تندروی و زندگی مسالمت آمیز مذاهب مختلف شهرت دارند. در تونس شیعیان و اهل سنت و اباضی ها و اقلیت های دیگر در کنار هم زندگی می‌کنند و تاریخ تونس به یاد ندارد که این گروه ها با خشونت باهم رفتار کرده باشند و یا حتی درگیری لفظی داشته باشند. از زمان فتح این کشور توسط مسلمانان، گاه شیعیان و گاه اهل سنت حکومت این کشور را به دست داشته اند و هیچکدام از این مذاهب در باورهای مذهب دیگر وارد نشده و فضای احترام متقابل میان آنها حاکم بوده است. اهل سنت تونس حتی بر خلاف سایر کشورهای اسلامی با اکثریت اهل سنت به بزرگداشت عاشورا اهتمام دارند و این کشور از دیرباز میزبان شمار زیادی از خاندان اهل بیت علیهم السلام بوده که به خاطر ظلم و ستم اموی ها و عباسی ها، دیار خود را به مقصد تونس ترک کرده اند و مردم تونس نیز همچون سایر کشورهای بلاد مغرب از این خاندان به نیکی پذیرایی کرده اند و این کشور رنگ دسته بندی طایفی را به خود ندید مگر پس از انقلاب تونس و ظهور جریان تکفیری.

* کنترل بازار

در ماه مبارک رمضان دولت تونس انواع کالاها و مواد غذایی بازار را تامین میکند و ناظران وزارت بازرگانی، بازار را به صورت ویژه زیر نظر دارند تا مطمئن شوند بازاریان قیمت های مصوب را رعایت میکنند. وزارت بهداشت نیز ناظران فراوانی را برای نظارت بر تخلفات احتمالی راهی بازار میکند و مجازات های ویژه ای برای افراد متخلف در نظر می‌گیرد.

* بازارهای تونس

مردم تونس چند روز پیش از ماه رمضان به خرید نیازهای ماه رمضان خود اقدام میکنند و در این روزها است که بازارهای بزرگ لبریز از مشتری شده و شهرهای بزرگ شاهد جنب و جوش اقتصادی بی سابقه ای میشوند. مردم تونس چند روز پیش از ماه رمضان مساجد را تمیز و ترمیم می‌کنند تا این مساجد آماده پذیرایی از خیل جمعیت در این ماه مبارک باشند. حکومت و مؤسسات خیریه نیز، کمک هایی را برای افراد و خانواده های بی بضاعت تهیه می‌کنند.

* رصد هلال ماه

دولت تونس لوازم مورد نیاز برای رصد هلال را در مرکز هر استان از کشور فراهم ساخته که شاید مهم ترین این مراکز کویر ابی الحسن الشاذلی در پایتخت باشد و ائمه جماعات و مردم عادی برای رصد هلال ماه رمضان و ماه شوال به این مرکز مراجعه میکنند. طبق قانون رسمی تونس، ماه رمضان فقط با رؤیت هلال ثابت میشود و اگر دیدن هلال ماه ممکن نبود طبق حساب های نجومی عمل میشود و در اثبات ماه رمضان به تصمیم کشورهای اسلامی دیگر اعتنایی ندارند.

* جنب و جوش در بازار و رستوران ها پس از افطار

در لیلة الشک حدود ساعت هشت شب، زمان پخش اخبار از شبکه اول ملی تونس است. مردم مقابل تلویزیون در انتظار سخنان مفتی تونس هستند که به طور رسمی حلول ماه مبارک رمضان را اعلام کند.

بلافاصله پس از سخنان مفتی تبریک ها به مناسب فرا رسیدن ماه مبارک آغاز می‌شود، با تلفن یا با پیامک یا به صورت زبانی و مستقیم و پس از آن مردم با شادمانی مشغول تهیه اولین سحری ماه رمضان میشوند به طوری که غم و غصه های سیاست و دشواری های مرحله انتقای به دست فراموشی سپرده می‌شود.

* استراحت و تفریح

ماه رمضان در سال های اخیر با فصل تابستان همراه شده که مردم تونس در این فصل به خاطر فراهم بودن شرایط، به استراحت و تفریح در اماکن گردشگری تونس مشغولند. به همین خاطر برخی مردم تونس از مرخصی سالیانه خود که اکنون همزمان با تعطیلات تابستان شده استفاده کرده، ماه رمضان را در تعطیلات تابستانی سپری میکنند.

در سواحل و اماکن گردشگری، به احترام ماه مبارک رمضان، رستوران ها و غذاخوری ها بسته می‌شود که البته برخی از آنها به دور از انظار روزه داران به گردشگران خارجی غیر مسلمان غذا ارائه می‌کنند.

* خوراکی های متنوع

مردم تونس همچون مردم سایر کشورهای اسلامی در ماه رمضان به خوراکی های متنوع روی می آورند و این امر باعث میشود که سفره های افطار خانگی و دولتی و خیریه رنگارنگ و متنوع باشد به گونه ای که شخص روزه دار هرآنچه را که بخواهد روی این سفره ها می یابد اما معمولا این غذاها به طور کامل مصرف نمیشود و از این رو برخی سازمان های تونس خواستار برنامه ریزی برای مصرف و خودداری از اسراف شده اند.

* سفره افطار تونسی

تونسی ها به تاسی از پیامبر(ص) با شیر و خرما افطار می‌کنند. برخی خوراکی ها نیز همیشه بر سر سفره افطار وجود دارد مانند "البریک" که غذایی است تهیه شده از سبزیجات و تخم مرغ و گوشت. مردم تونس در ماه رمضان شیرینی هایی مانند "المقروض" که ویژه شهر قیروان است و زولبیا مصرف می‌کنند.

* نماز و تلاوت قرآن

از آنجا که ماه مبارک رمضان ماه روزه و نماز و تلاوت قرآن است، بسیاری از مردم تونس به ختم قرآن و نمازهای نافله در این ماه میپردازند و از ساعت های کاری خود می‌کاهند. ائمه جماعات نیز در این ماه مجالس ویژه سخنرانی و نشست های دینی برگزار می‌کنند تا با مردم درباره اخلاق اسلامی و ویژگی های پیامبر و سیره ایشان سخن بگوبند.

پس از افطار رستوران های ساحل و داخل شهرها شلوغ می‌شود و برخی مردم تا هنگام سحر در این اماکن مشغول گفتگو هستند. جشنواره های زیادی نیز در ماه رمضان برگزار می‌شود که این جشنواره ها معمولا در اماکن فرهنگی و قدیمی شهرها برگزار می‌شود. در چند سال اخیر نیز برخی جشنواره های بین المللی در ماه مبارک برگزار می‌شود که مهم ترین آنها "جشنواره قرطاج" است که مشهورترین هنرمندان عرب و جهان در آن شرکت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha