یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ |۲۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 28, 2024

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند:‌ امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ اسلام در جامعه ضروری است، در این عرصه تنها منتظر گشت ارشاد و نیروی انتظامی نباشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، معظم‌له در بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان در درس  تفسیرخود که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها برگزار شد، درتفسیر آیه 40 سوره مبارکه احزاب اظهار داشتند: از مسائلی که در این آیه وجود دارد، مسئله خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است که یکی از اعتقادات قطعی و از ضروریات اسلام است؛ بر اساس این آیه و دیگر آیات قرآن کریم، حضرت محمد صلی الله علیه و آله‌ آخرین پیامبر و دین اسلام تا دامنه قیامت، دین رسمی بشریت است.

ایشان به دلایل قرآنی خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله اشاره کردند و بیان داشتند: نخستین،دلیل آیه 40 سوره مبارکه احزاب است که می‌فرماید: «مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا»

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که آیات متعدد دیگری نیز در قرآن وجود دارد که بر خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و دین اسلام تأکیددارد، گفتند: در آیه 19 سوره انعام آمده است:‌ «قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادَةً قُلِ اللَّهُ شَهِيدٌ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأنْذِرَكُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ أَئِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ آلِهَةً أُخْرَى قُلْ لا أَشْهَدُ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ»؛ این قرآن به من(پیامبر) وحی شده برای این که شما را انذار کرده و به سوی خدا دعوت کنم؛ هرکه صدای من به گوش او برسد، تحت برنامه من است؛ امروز این صدا به گوش همه جهانیان می‌رسد؛ این مسئله یعنی تا دامنه قیامت، دین و آیین اسلام خواهد بود.

ایشان به آیه نخست سوره مبارکه فرقان اشاره و بیان کردند: در این آیه خداوند می‌فرماید: «تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا» بزرگ و پر برکت است خدایی که قرآن را بر بنده‌اش نازل کرد تا همه عالمیان را دعوت کند. عالمیان به معنی همه جهانیان است.

معظم‌له در ادامه سخنان خود به جنگ تبوک و مشکلات فراوانی که مسلمانان برای حفظ اسلام کشیدند اشاره کردند و گفتند: بر اساس تاریخ، به پیامبر صلی الله علیه و آله خبر دادند که پادشاه روم با لشکر عظیمی آماده حمله به مسلمانان است؛ پیامبر(ص) امر کرد که به استقبال آنها بروید و دشمن را در بیرون خانه‌تان متوقف کنید،  مشکلاتی چون گرمی هوا، قرار گرفتن در فصل برداشت محصول، طولانی بودن راه، نبود آذوقه کافی برای رزمندگان از مشکلات این جنگ بود ولی با این حال تلاش زیادی از سوی مسلمانان شد تا این که این توطئه دشمنان از بین رفت.

ایشان با بیان این که اسلام ارزان به دست نیامده است که ارزان از دست برود، افزودند: ما درهشت سال جنگ تحمیلی زحمت زیادی کشیدیم؛ جوانان،‌رزمندگان و... زحمات زیادی کشیدند، ولی با همه این زحمت‌ها، با جنگ تبوک مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که خیلی فرق دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به امر به معروف در جامعه گفتند: امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ اسلام در جامعه ضروری است، در این عرصه تنها منتظر کشت ارشاد و نیروی انتظامی نباشیم، هر کس باید بر حسب وظیفه عمل کند و با برخورد مؤدبانه و محترمانه،‌ این فریضه الهی را در جامعه جاری سازد.

این مرجع تقلید با بیان این که سه شرط برای استجابت دعا لازم است،‌ افزودند: برای استجابت دعا، باید از گناه توبه کرد، از غذای حرام دوری جست و امر به معروف و نهی از منکر نمود؛ اگر این سه وجود نداشته باشد دعاها مستجاب نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha