شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024

ماجرای شکست‌های پی در پی آمریکا و لشکرکشی به کشورها به پیش از استقلال آمریکا برمی‌گردد. اما این شکست‌های پی در پی، مایه عبرت رؤسای جمهور آمریکا نشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از "العهد"، آمریکا از شکست‌های متعدد خود در جنگ‌های منطقه و خارج آن درس نگرفته و به نظر نمی‌رسد توجهی به این همه شکست داشته باشد. آمریکا امروز در حال آماده شدن برای حمله به سوریه ولو به بهانه‌های ضعیف و ثابت نشده است... مشاوره اوباما با کنگره نیز صوری است؛ چرا که هیچ یک از جنگ‌های پیشین این کشور با صدای گوش‌خراش شیپور جنگ آغاز نشده، بلکه با یک اقدام جنون آمیز از سوی رؤسای جمهور این کشور از اواخر قرن هجدهم تا کنون صورت گرفته است.

در سال های 1775 تا 1783 آمریکا وارد یک جنگ علیه امپراطوری انگلستان شد و استقلال و جدایی خود از انگلستان را اعلام کرد. این انقلاب که هشت سال طول کشید، منجر به آزادی آمریکا شد، اما زیان‌های مادی زیادی برای این کشور در پی داشت که حجم آن به 2.4 بلیون دلار رسید؛ علاوه بر زیان های انسانی که به 4486 کشته رسید.

* جنگ وحشیانه علیه تونس و لیبی

از سال 1801 تا 1805 واشنگتن جنگی وحشیانه را علیه کشورهای شمال آفریقا یعنی تونس و لیبی کنونی که وابسته به امپراطوری عثمانی بودند آغاز کرد. این جنگ که 4 سال طول کشید، هزاران کشته در پی داشت... هفت سال پس از آن، آمریکا از سال 1812 تا 1815 میلادی وارد جنگی سه ساله علیه انگلستان و کانادا شد که آمریکا متحمل زیان مادی 1.6 بلیون دلاری شد و 2260 کشته، حاصل این جنگ بود.

* جنگ علیه الجزایر

هنوز جنگ با انگلستان و کانادا تمام نشده بود که آمریکا جنگ علیه الجزائر، تونس و لیبی را از سر گرفت. این جنگ 5 سال ادامه یافت و زیان‌های مادی و انسانی زیادی با خود به همراه داشت.

مسئولان آمریکا مدت زمانی استراحت کردند و بار دیگر به صحنه جنگ بازگشتند، این بار در سال‌های1846 تا 1848 میلادی علیه همسایه خود مکزیک، که این جنگ نیز 2.4 بلیون دلار خسارت مادی و 58220 کشته بر جای گذاشت.

* جنگ خونین داخلی در آمریکا

پس از آن، در سال 1861 میلادی جنگ داخلی خونین آمریکا شروع شد که در سال 1865 با 750 هزار قربانی خاتمه یافت که شمار قربانیان این جنگ با شمار تمام کشته‌شدگان جنگ‌های آمریکا برابر است و خسارت مادی آن نیز 79.7 بلیون دلار بود.

* کشتار مردم اسپانیا

اسپانیا نیز از تجاوز آمریکا بی‌نصیب نبود، جنگ میان دو کشور در سال 1898 آغاز شد که یک سال بیشتر به درازا نکشید و حاصل آن 9 بلیون دلار خسارت مادی و 4435 کشته بود که در نتیجه آن، آمریکا به یک کشور استعماری بزرگ تبدیل شد.

* جنگ با فیلیپینی ها

در سال 1899 میلادی، واشنگتن جنگ دیگری را علیه فیلیپین آغاز کرد که با آغاز قرن بیستم یعنی در سال 1902 میلادی، خاتمه یافت و پس از آن جنگ اول جهانی در سال 1914 تا 1918 روی داد که آمریکا در آن جنگ با انگلستان، فرانسه و روسیه در مقابل آلمان، ایتالیا، اتریش و مجارستان متحد شد. در این جنگ آمریکا متحمل زیان مادی 334 بلیون دلار شد و 116516 کشته برای این کشور در پی داشت.

* نبرد با مکزیک

همزمان با این جنگ، آمریکا جنگ دیگری را در سال 1910 تا 1919میلادی برای بار دوم علیه مکزیک آغاز کرد که به جنگ مرزها معروف شد. پس از آن جبهه آمریکا 22 سال آرام بود تا این که در سال 1941 جنگ جهانی دوم آغاز شد که آلمان و ایتالیا و ژاپن در مقابل آمریکا قرار گرفتند و چهار سال طول کشید و در این جنگ بود که در سال 1945 آمریکا اولین بمب اتم تاریخ را به سوی شهر هیروشیما شلیک کرد، بمبی که ده هزار تن وزن داشت و 660000 ژاپنی بی‌گناه را کشت و ده‌ها هزار مجروح بر جای گذاشت. تعداد کشته‌شدگان نهایی این جنگ، 405399 کشته بود و 4.1 بلیون دلار خسارت در پی داشت.

* نوبت به کره شمالی رسید

تمام این ارقام و آمارها نتوانست مانع آمریکا برای ادامه دادن به جنگ طلبی بشود، تا این که نوبت به کره شمالی رسید که هم پیمان شوروی و چین بود، این جنگ نیز از سال 1950 تا 1953 میلادی طول کشید و 36574 کشته و 341 بلیون دلار خسارت مادی بر جای گذاشت.

* کشتارهای وحشتناک در ویتنام

آمریکا ده سال بعد یعنی 1964 تا 1975میلادی را صرف حمله به ویتنام و ارتکاب کشتارهای وحشتناک در این کشور نمود و نزدیک به 58220 نفر در این جنگ کشته شدند؛ هزینه این جنگ نیز به 738 بلیون دلار رسید.

جنگ بعدی آمریکا در خلیج فارس بود که ارتش آمریکا در سال 1990 میلادی برای آزادسازی کویت به عراق حمله کرد. این جنگ پس از یک سال و با خسارت 102 بلیون دلار به پایان رسید.

* جنگ با پاناما

آمریکا در سال 1989 و در زمان بوش پدر به بهانه حفظ جان شهروندان آمریکایی در پاناما و مبارزه با تجارت مواد مخدر با این کشور وارد جنگ شد.

پس از آن آمریکا با کوبا وارد جنگ شد که به سرعت شکست خورد. این شکست در یک عملیات به نام خلیج خوک‌ها در سال 1962 میلادی و پس از نصب موشک‌های روسی در کوبا اتفاق افتاد. هدف از این جنگ نیز کودتا علیه فیدل کاسترو رییس جمهور وقت کوبا بود.

* ورود در جنگ بوسنی و هرزگوین

در سال 1995 میلادی آمریکا به بهانه حمایت از اقلیت‌ها و دفاع از مسلمانان در جنگ بوسنی و هرزگوین وارد شد، اما خیلی زود معلوم شد که آمریکا در واقع به دنبال سیطره بر بخشی اساسی از قاره اروپا است.

* اشغال کشور افغانستان

با آغاز قرن بیست و یکم، ارتش آمریکا افغانستان را در سال 2001 میلادی اشغال کرد و هنوز هم به بهانه مقابله با تروریسم القاعده، در این کشور حضور دارد. 11 سال است که کشتار در افغانستان ادامه دارد و بنابر آمار رسمی، آمریکا تا کنون 600 بلیون دلار نیز در این جنگ هزینه کرده است.

* جنگ افروزی در عراق

پس از آن نیز عراق مورد توجه آمریکا قرار گرفت، اگر چه این بار علت جنگ آمریکا متفاوت بود. در سال 2003 میلادی نیروهای آمریکایی عراق را به اتهام داشتن سلاح های کشتار جمعی اشغال کردند و به تخریب و چپاول ثروت‌های این کشور پرداختند اما برای نمونه حتی به یک سلاح کشتار جمعی در عراق، دست نیافتند.

جنگ عراق در سال 2011 میلادی با 810 بلیون دلار هزینه خاتمه یافت و این بزرگ‌ترین زیان مادی آمریکا تا به امروز به شمار می‌رود. این جنگ 2174 کشته به همراه داشت.

ماجرای شکست‌های پی در پی آمریکا و لشکرکشی به کشورها به پیش از استقلال آمریکا برمی‌گردد. اما این شکست های پی در پی، مایه عبرت رؤسای جمهور آمریکا نشد. قتل عام‌های آمریکا در ویتنام موجب تحریک افکار عمومی آمریکا شد به ویژه پس از شکست و نا امیدی در عراق و افغانستان... این جنگ‌های برای آمریکا چیزی جز ضررهای سنگین اقتصادی در پی نداشت. هزینه تقریبی این جنگ برای آمریکا به 1.4 ترلیون دلار رسید، رقم‌هایی نجومی که نتوانست هیچ یک از ساکنان کاخ سفید را بترساند. و تا زمانی که زبان منفعت طلبی و سلطه جویی بر رؤسای جمهور آمریکا حاکم است، استفاده از روش نظامی نیز در این کشور تغییر نخواهد کرد.

ترجمه: سیداحمد احمدزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha