شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024

تولیت موسسه آموزشی امام حسن عسگری(ع) آمل گفت: علم گرچه ظاهراً مطلوب و گوارا است، اما اگر با محاسن و مکارم اخلاق همراه شود، آراسته می شود؛ بزرگان علمی در تاریخ نیز این گونه زیسته و فروزان گشته‌اند.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه از آمل، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه مازندران در آمل گفت: باید با راهبردهایی که  در شورای عالی مدیریت حوزه‌های علمیه  ومدیریت حوزه‌های علمیه مطرح  شده  سال تحصیلی جدید را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه آموزش یکی از عمده‌ترین ارکان حوزه‌های علمیه  محسوب می‌شود، ادامه داد: این مسأله مهم، هویتی اصیل در فرهنگ دینی داشته است.

 تولیت مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع)،  با بیان این که در حال حاضر بیش از 150 طلبه و دانش پژوه در این حوزه مشغول تحصیل هستند، گفت: بهره گیری از اساتید برجسته و مجرب از ویژگی های مهم این  مدرسه علمیه به شمار می رود.

  وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های علمی مراکز تخصصی تفسیر وکلام در این  مدرسه  گفت: در حال حاضر بیش از 70 طلبه در این مرکز به فعالیت های علمی  اشتغال دارند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی  با اشاره به اینکه تعلیم در نازل ترین سطح آن، انتقال مفاهیم و صورت های علمی از ذهنی به ذهن دیگر است، افزود: در فرهنگ دینی این سطح از معرفت آموزش ناکافی دانسته شده  است .

راه اندازی فاز جدید متجمع آموزشی  امام حسن عسکری(ع) آمل

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی همچنین به راه اندازی مجتمع آموزشی و پژوهشی مرتبط با حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) در آمل اشاره کرد و گفت: خوشبختانه عملیات طراحی این متجمع انجام شده و با مساعدت های لازم مسؤولان  استان، عملیات اجرایی آن نیز به زودی آغاز خواهد شد.

  حجت الاسلام جوادی آملی آموزش همراه با پژوهش را ماندگار توصیف کرد و گفت: دانشی که از مهد پژوهش متولد می‌شود، منبع خود را از تحقیق می جوید؛ بنابراین مراکزی که آموزش آن از آبشخور پژوهش الهام نمی‌جوید، بنیان‌های معرفتی آن استحکام نمی یابد.

 حجت‌الاسلام جوادی آملی، ایجاد معاونت تهذیب را باعث توسعه و ارتقاء فضای اخلاقی در حوزه‌های علمیه دانست و گفت: این برنامه‌های مناسب برای جلوگیری سریع و هدف‌گیری مناسب زمانی امکان پذیر است با این شرایط  که بینش عمیق و همه جانبه، سایه افکن همه پوشش های مناسب این معاونت باشد

 مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل در ادامه سخنان خود به ضرورت تقویت تهذیب در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند تهذیب  و مباحث اخلاقی در حوزه‌های علمیه  هستیم .

 شهوت عملی، آسیب اخلاق‌مداران  است 

وی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه را به علم و اخلاق می‌شناسند، گفت: جهل علمی، آفت دانشمندان و شهوت عملی، آسیب اخلاق مداران  است .

 مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با اشاره به اینکه نقش اساسی حوزه‌های علمیه، امروزه به مراتب بیشتر احساس می‌شود، گفت:  دولت جدید  که سکان قوه مجریه را به دست گرفته است، نیازمند طرحی محکم و مستحکم است تا استقلال واقعی حوزه های علمیه را استوار کنند.

حجت الاسلام جوادی آملی با اشاره به اینکه در روزگاران ما، عصر امام راحل از نوادر دوران‌ها است که آهنگ پیامبر گونه داشت  و به داد ملت‌های جهان رسیدند، گفت: مقام معظم رهبری و مراجع تقلید نیز امروز با اعطاء بینش صحیح، مسیر جهان بینی را  برای همگان مهیا می سازند.

 مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل گفت: وحدت، انسجام امت اسلامی و پرهیز از هر مسأله‌ای که موجب اختلاف می‌شود، با توجه به مسائلی که امروز در برخی کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم، ناشی از عدم توجه به این مسأله است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha