چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی

حوزه/ معاون تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به فاصله داشتن جامعه امروزی با مکارم اخلاق، گفت: پیامبر(ص) راه را برای رسیدن به مکارم اخلاق در پیش روی ما باز کرده و این ما هستیم که باید به سمت آن برویم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت سالروز مبعث پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص)، با استناد به روایتی از این پیامبر الهی، گفت: پیامبراسلام(ص) در فرمایشی فرموده اند: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق، من برگزیده شدم تا مکارم اخلاق را تمام کنم؛ از این سخن مشخص می شود که بعثت، هدفی اخلاقی داشته و پیامبران الهی برای گسترش اخلاق در جوامع انسانی مبعوث شدند.

وی معرفی شدن بعثت پیامبر اسلام(ص) با وجهه اخلاقی را امری مهم دانست و گفت: پیامبر(ص) نفرمودند که مبعوث شدم که محاسن اخلاق را تبیین کنم، بلکه بر مکارم اخلاق تأکید نمودند. محانس اخلاق، اخلاق نیکی است که در جنبه های مختلف انسان ها از آن بهره مند می شوند و صداقت، محبت به دیگران، حسان به نیازمندان و والدین و...، از جمله آنها هستند، ولی مکارم اخلاق، سطح بالاتری از اخلاق است.

وی افزود: مکارم اخلاق به این معنی است که در آنجایی که به نظر می آید، جایش نیست، خصوصیات اخلاقی خود را نشان دهم. با کسی که با ما قطع ارتباط کرده، قطع ارتباط نکنم؛ کسی که ظلم کرده با او عادلانه رفتار کنم، کسی که ما را محروم کرده، به او ببخشم و... .

وی با بیان این که مکارم اخلاق به ما می آموزد که نه تنها در شرایط عادی اخلاق را رعایت کنیم، تصریح کرد: باید زمانی که انسان مورد بی توجهی، ظلم، بی تفاوتی و... قرار می گیرد، اخلاق حسنه را داشته باشد.

وی با اشاره به فاصله داشتن جامعه امروزی با مکارم اخلاق گفت: پیامبر(ص) راه را برای رسیدن به مکارم اخلاق در پیش روی ما باز کرده و این ما هستیم که باید به سمت آن برویم، فاصله ما تا این قله زیاد است و باید شرایط رسیدن به آن را فراهم سازیم.

وی با بیان این که در مسیر رسیدن به مکارم اخلاق، موانع مختلفی است که باید کنار زده شود، تصریح نمود: در این مسیر، از یک سو دنیا ما را به سمتی می کشد که ما را از معنویت فاصله می دهد و از سوی دیگر وسوسه شیطان است که ما را به سمت فاصله گرفتن از ارزش های اخلاقی دعوت می کند.

وی ادامه داد: گرایش های نفسانی انسان مانع دیگری است که برای قرار گرفتن در مسیر مکارم اخلاقی رغبت خاصی ندارد و دوست دارد تا امیالش تأمین شود؛ هنر انسان این است که موانع را در این عرصه کنار بزند و خود را به هدف مبعوث شدن پیامبر اسلام(ص) برساند.

انتهای پیام// 15/ 313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha