سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

بسياری از فقها با استدلال به آيه 36 سوره حج، بر اين باورند که گوشت قربانی را حتی به غير مسلمان نيز می توان بخشيد، از اين رو شايسته است فقيران از هر مذهب و مرام، از منافع قربانی بهره مند شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام والمسلمين مجيد نجفی، مسئول حوزه نمايندگی ولی فقيه در سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقی، طی سخنانی در جمع کارکنان این سازمان با بیان اینکه عید قربان، عید پاک سازی دل است، اظهارداشت: با سر بریدن قربانی، تمام هواهای نفسانی را سر بریده و از هرآنچه غیر خداست جدا شده و چشم امید از غیر او بر می داریم.

وی افزود: در جبهه منا در میان خون و قربانی، دل به خدا داده و از غیر او جدا شده و اعلام می کنیم که در هر جبهه دیگری نیز، در راه خدا تا مرحله خون و نثار جان، خود را به پای حق قربانی می کنیم.

  حجت الاسلام والمسلمین نجفی گفت: از امام صادق(ع) در مورد علت قربانی پرسیدند،که فرمود: "نخستین قطره ای که از خون قربانی بر زمین می‌چکد، صاحب آن قربانی آمرزیده می شود و این بدان جهت است که معلوم شود چه کسی بدون چون و چرا و از سر عشق و تسلیم، اطاعت می کند که خدا فرموده: از گوشت و خون قربانی به خدا نمی رسد، بلکه آن چه به حساب خدا در می‌آید، تقوای شماست. پس بنگر که چگونه قربانی هابیل پذیرفته و از قابیل مردود شد."

مسئول حوزه نمايندگی ولی فقيه در جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، همچنین با اشاره به اینکه حکمت انجام قربانی، تقرب و تعالی قربانی کننده و تقوای او به سوی خداست، خاطرنشان کرد: به فرموده خداوند از پوست و گوشت قربانی چیزی به خدا نرسیده و آنچه قبول می شود، تقواست؛ قربانی آن گاه مورد پذیرش حق تعالی است که با تقوا و نیت خالص و پاک انجام شده، روح این عمل نیز  تقرب به خدا باشد، چرا که هیچ عملی بدون تقوا پذیرفته نیست.

حجت الاسلام والمسلمين نجفی با تاکید بر این که عید قربان، حکايت آزمايش ابراهيم و اسماعيل و هاجر و تاريخ عبوديت است، تصریح کرد:  اين حکايت و اين آزمون، در طول تاريخ، همواره تکرار شده و تکرار حيات بخش آن واقعه در کربلا و درآزمايشی متفاوت تجلی يافته و حضرت سيدالشهداء(ع)، ابراهيم؛ زينب، هاجر و فرزندان و ياران امام حسين(ع)، اسماعيل اين واقعه بودند.

ابراهیم کربلا،اسماعیل هایش را به مذبح برد

وی افزود: ايشان حماسه اين آزمون را پر شکوه تر از ابراهيم و اسماعيل و هاجر، بر پهنه ابديت رقم زدند، چرا که ابراهيم کربلا، نه تنها يک اسماعيل که اسماعيل هايش را به مذبح برد و خود نيز به قربان‌گاه شهادت رفت.

مسئول حوزه نمايندگی ولی فقيه درسازمان جهادکشاورزی آذربايجان شرقی در ادامه با اشاره به اینکه عیدسعید قربان نیز همانند عید فطر در میان مسلمانان جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، ابرازداشت: می‌‌توان گفت که این عید بعد از عید فطر، دومین عید رسمی مسلمانان جهان است، دين مقدس اسلام، آيين قربانی را از پليدی خرافات و انحرافات زدوده و آن را به صورت برنامه ای پويا، سازنده و رشدآفرين، در عرصه جامعه عرضه داشته است.

وی اذعان داشت: دين مقدس اسلام، کشتن قربانی را به عنوان عبادتی مقدس در راه منفعت رساندن به مردمان و انفاق به تهی‌دستان به کار گرفته است، بسياری از فقها با استدلال به آيه 36 سوره حج، بر اين باورند که گوشت قربانی را حتی به غير مسلمان نيز می‌توان بخشيد، از اين رو شايسته است فقيران از هر مذهب و مرام، از منافع قربانی بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی در پایان با اشاره به بخشی از کتاب "مناسک حج" حضرت امام خمينی(ره)، عنوان کرد: احتياط آن است که ذبيحه را سه قسمت کنند، يک قسمت را هديه بدهند و يک قسمت را صدقه بدهند و قدری هم از ذبيحه بخورند و صدقه را به مؤمنين بدهند و اگر صدقه را به فقرای کفار بدهد يا آن که تمام ذبيحه را به آن ها بدهد، اشکال ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha