چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حجت‌‌الاسلام لک‌زایی

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید بر این که باید برای ایجاد تمدن نوین اسلامی، تولید کننده اقتصاد، فرهنگ و سیاست اسلامی باشیم، گفت: در اندیشه اسلامی، فرهنگ، مقوله ای زیربنایی است.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، اظهار داشت: سه مولفه فرهنگ، اقتصاد و سیاست، اضلاع یک تمدن را تشکیل می دهند.

وی با بیان این که ما برای ایجاد تمدن اسلامی، نیازمند تولید ثروت در زمینه اقتصاد، اندیشه در بخش فرهنگ و قدرت در عرصه سیاست هستیم، تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر این که باید به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم، لازم است که در این سه عرصه، بر اساس مبانی اسلام تولید کننده باشیم، نه مصرف کننده.

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی افزود: اگر در سه عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست مصرف کننده مبانی جوامع دیگر باشیم، به سمت ایجاد تمدن جدید اسلامی حرکت نخواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که نسبتِ اهتمام به سه مولفه اقتصاد، فرهنگ و سیاست در تمدن ها متفاوت است، ابراز داشت: در اندیشه اسلامی، فرهنگ مقوله ای زیربنایی است و سیاست و اقتصاد بر اساس آن شکل می گیرند.

وی تصریح کرد: در اندیشه های مادی گرایانه سوسیالیستی و مارکسیستی که در بلوک شرق رواج داشت و چه از نوع سرمایه داری و کاپیتالیستی که در غرب رایج است، اقتصاد زیربنا است و به فرهنگ و سیاست از نظر منافع مادی نگاه می شود.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) یادآور شد: در الگوهای فرعونی، طاغوتی و دیکتاتوری نیز سیاست به عنوان مقوله ای زیربنایی تلقی می شود و اقتصاد و فرهنگ بر اساس نگاه سیاسی ترویج می شود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در پایان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: با توجه به این که به دنبال ایجاد تمدن نوین اسلامی هستیم، باید تولید کننده اقتصاد، فرهنگ و سیاست اسلامی باشیم.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha