چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
آیت‌الله جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی‌آملی گفتند: قرآن تصریح می‎کند که فرشته‎ای که بر حضرت مریم(ع) نازل شد و فرمود که من مامور شده‎ام تا فرزندی را از جانب خدا به شما عنایت کنم، در عالمی فرای عالم ماده روی داد و به همین خاطر بود که مسئله محرم ونامحرمی وجود نداشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  این مرجع تقلید امروز در درس خارج تفسیر خود با اشاره به مسئله یاد مرگ و معاد اظهارداشتند: انسان تا آخرین لحظه زندگی خود مکلف است و باید تابع شریعت الهی باشد.

معظم له افزودند: مهمترین راه نجات بشر، مسئله تذکر  معاد و یاد مرگ است؛ یاد مرگ و معاد باعث می‏شود تا انسان به خاطر اینکه گناه آبرو را می‌برد به فکر انجام آن نیافتد.

این مرجع تقلید بیان کردند: گناه یک عمل زنده است، موجود زنده نیز هم حیات دارد و هم تولید نسل میکند؛ این گناه با انسان همراه است و در روز قیامت هم انسان را گرفتار میکند و آبروی او را میبرد؛ او با انسان حیات دارد و انسان را به گناهان دیگر نیز میکشاند.

حضرت آیت الله جوادی آملی  اظهارکردند: انسان خلیفه خداست و لازمه اولیه این خلافت آن است که «مستخلف عنه» خود را بشناسد؛ باید بداند که او چه کاری از انسان می خواهد و او باید چگونه رفتار کرد؛ لازمه آن هم این است که انسان همان کاری را انجام دهد که خدا از او خواسته است.

این مرجع تقلید بیان کردند: هر کار و حرفه‌ای که از جانب خود انسان سر زده شد، چیزی جز هوا و هوس نیست؛ یک وقت انسان برای خودش حرفی را می زند و یک بار به خاطر دیگری که در هر کدام پیروی از هوای نفس است.

ایشان تصریح کردند:داستان حضرت مریم و داوود و حضرت آدم وحوا(ع)، در عالم واقعی نبود و در عالم ملکوت بود که آن عالم نظیر این عالم نیست و شریعت در آن جایی ندارد.

معظم له  افزودند: قرآن تصریح میکند که فرشتهای که بر حضرت مریم(ع) نازل شد و فرمود که من مامور شدهام تا فرزندی را از جانب خدا به شما عنایت کنم، در عالمی فرای عالم ماده روی داد و به همین خاطر بود که مسئله محرم ونامحرمی وجود نداشت.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: زمانی که امام حسین(ع) به سوی کربلا حرکت میکردند در راه چنین حالتی به ایشان دست داد که ایشان فرمودند که به من گفته شد که به سمت مرگ میرویم و همانجا «انا لله و انا الیه راجعون» خواندند؛ این حالت به قول فرمایش مرحوم علامه، حالت خواب نبود بلکه حالت «منامیه» بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند:خواب با رویا و رویا با حالت منامیه و مثال تفاوت دارد؛ اینها هر کدام مرتبهای دارند که با هم متفاوت هستند؛ تمثل برای معصومین سند است؛ داستان وارد شدن پیامبر(ص) به مسجد الحرام نیز در همین عالم اتفاق افتاد.

وی با ذکر این مطلب که ضرب المثل قرآنی؛ کلامی و تمثل ملکوتی است خاطرنشان کرد: تمثل در اینجا واقعیتی است که در عالم رویا به معصوم نشان داده میشود و در آینده روی میدهد؛ در عالم تمثل نیز جای شریعت نیست؛ مثل خواب که کسی به خاطر فعلی که در خواب انجام داده مواخذه و تنبیه نمیشود.

این مرجع تقلید یادآورشدند: خداوند در عالم تمثل واقعیت را به شکل مثال عنوان میکند و مطالب را متمثل میکند؛ با بررسی مسئله تمثل مشکلات تفسیری مرتبط با داستان حضرت داوود و مریم و آدم و حوا (ع)و... حل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha