یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
عالی زاده بندرعباس

مسجد‌النبی در جوار حرم مطهر پیامبرعظم‌الشان در زمان امام جعفر صادق(ع) تبدیل به دانشگاه شد و در واقع می‌توان آن حرم مطهر را دانشگاه امام صادق(ع) نامید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بندرعباس، شیخ احمد عالی‌زاده امام‌جمعه موقت اهل‌سنت بندرعباس، امروز در دیدار با جمعی از مردم این شهر، با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: با بررسی زندگینامه بزرگان و پیشوایان دینی اینگونه استنباط می‌شود که آن بزرگواران تحت هر شرایطی رهبری امت را بر حسب مقتضیات زمان و مکان بر عهده داشته‌اند.

وی با اشاره به حرکت و جنبش اصلاحی امام‌حسین(ع) تصریح کرد: با توجه به وضعیت حاکم بر جامعه در زمان آن امام، که توسط یزیدبن معاویه امور مملکت به فساد کشیده شده بود و با زور و سرنیزه اداره می‌شد راهی جز قیام علیه آن حکومت مستبد و زورگو وجود نداشت.

شیخ عالی‌زاده ادامه داد: اگرچه امام حسین(ع) و یارانش در این قیام به شهادت رسیدند اما این عزیزان با خون‌های گرانبهای خود حرکت و جنبش اصلاحی را پایگذاری و زمینه‌های سرنگونی حکومت زور و سرنیزه یزیدی را فراهم نمودند.

وی با بیان اینکه بعدها انقلاب‌هایی نشات گرفته از قیام و نهضت امام حسین(ع) شکل گرفت افزود: بالاخره حکومت اموی که معاویه با انتخاب و تعیین جانشین برای خود و ولیعهدش آن را موروثی کرده بود تا زمامداری حکومت درخاندانش باقی بماند، متزلزل و سرنگون شد.

امام‌جمعه موقت اهل‌سنت بندرعباس با بیان اینکه امام سجاد(ع) نیز با دعاهای خود که روح و مغز عبادت است افراد جامعه را به گونه‌ای تربیت نمود که بتوانند با استمداد از خدا نیروی ایمانی خود را تقویت نمایند گفت: امام سجاد کاری کرد که مردم بوسیله دعا بتوانند در برابر ظلم ظالمان قد علم کنند و هرگز سر تعظیم فرود نیاورند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی امام‌صادق(ع) در راستای قیام امام حسین(ع) و سایر امامان پیش از خود بود، تشریح کرد: امام صادق در آن شرایط که راهی جز فعالیت در زمینه‌های فرهنگی که زیربنای هر جامعه‌ای است نداشت و با برنامه‌های فرهنگی- اجتماعی خود انسان‌ها را در مکتب جدش رسول‌الله(ص) به گونه‌ای پرورش داد که توانست با این حرکت و جنبش اصلاحی درخت تنومند اسلام را دوباره بارور و امت را ازثمره‌های این درخت در تجدید حیاتشان مطابق موازین شرعی بهره‌مند سازد.

امام‌جمعه موقت اهل‌سنت بندرعباس با بیان اینکه پویایی فقه اسلام در عصر امام صادق(ع) بود اظهار کرد: مسجد‌النبی در جوار حرم مطهر پیامبرعظم‌الشان در زمان آن امام همام تبدیل به دانشگاه شد و در واقع می‌توان آن حرم مطهر را دانشگاه امام صادق(ع) نامید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha