یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
5

حوزه/ مأمون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرایط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر(ص) نزدیک سازد و در همین راستا، ازدواج توطئه‎آمیز فتنه خیز را صورت داد.

حجت الاسلام سید حسن محمدی در گفتگوبا خبرنگار خبرگزاری «حوزه»؛ ضمن تسلیت شهادت امام جواد(ع) با اشاره به روایت «کن فی الفتنه کابن اللّبون لا ظهرٌ فیُرکَب و لا ضرع فیُحلَب» از این امام همام اظهارداشت: اتّفاقات عجیبی برای تضعیف جایگاه امامت و مقابله با امام(ع)توسط دستگاه خلافت رخ داد که از جمله آنها میتوان انتقاد مخالفین نسبت به سنّ حضرت، یا مناظرات علمی که با هدف خاصّی برگزار میشد و یا مسألة تزویج دختر مأمون با حضرت جواد ـ علیه السّلام ـ اشاره کرد.

وی دختر مامون به امام جواد(ع)؛ به دنبال فتنه عظیم بود گفت: مأمون در زمان حیات امام رضا ـ علیه السّلام ـ و پس از به شهادت رساندن حضرت، چون در میان یک سلسله تنگناها و شرایط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر(ص) نزدیک سازد و در همین راستا، ازدواج توطئهآمیز فتنه خیز را صورت داد.

این استاد جامعة المصطفی تصریح کرد: مامون برای پیشگیری از عواقب امر، با توطئة، تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت به امام جواد ـ علیه السّلام ـ تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفادهای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضا ـ علیه السّلام ـ در نظر داشت، از این وصلت نیز به دست آورد؛ امّا رویکرد امام جواد ـ علیه السّلام ـ نسبت به این فتنه در رابطه با اهدافی که مأمون از این تزویج دنبال میکرد، با تدبیر و دور اندیشیای که آن حضرت داشت، کاملاً نتیجة عکس نصیب مأمون شد.

حجت السلام محمدی  اهداف مامون از فرستادن دخترش به منزل امام (ع) کنترل آمد و شد های امام (ع)ذکر کرد و گفت:  از اهداف مأمون با فرستادن دختر خود به خانة امام جواد(ع) کنترل رفت های خانه امام، برگزاری فعّالیّتهای علمی و مناظرات امام، جبران این محدودیت و جاسوسبازیهای مأمون را میکرد؛ چرا که امام طوری برخورد میکردند که خود مأمون ترتیب بعضی از جلسات و مناظرات امام را میداد؛ البتّه به قصد سوء که اقدامات خارقالعادة امام نتیجه را برعکس میکرد.

وی با بیان این که مامون وصلت امام با دربار پرعیش و نوش خود را نوعی فضیلت قلمداد می کرد بیان داشت: آمیختگی مجالس مامون با عیش نوش،هوس بازی و لعب و لهو، هیچ گاه موجب نشد که امام (ع)دست از فعالیت های علمی و دفاع از اسلام ناب و معارف اهل بیت(ع) بردارد.

این استاد جامعه المصطفی در بخش دیگری از  سخنان خود با بیان این که شاید بپرسند چرا امام جواد علیه السلام با این ازدواج موافقت کرد ؟ اظهارداشت: از آنجا که بی هیچ شکی، امام(ع) اهداف و مقاصد واقعی مامون را می دانست و می دانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا علیه السلام شده به نظر می رسد موافقت امام با این ازدواج عمدتا بر اثر فشاری بوده است که مامون از پیش بر امام وارد کرده بود و دلیل دیگر این که می توان تصور کرد که نزدیکی امام به دربار می توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام توسط عوامل خلیفه باشد.

انتهای پیام 16/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha