پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
مصباح

در این آسمان و زمین کسی را شایسته‌ تر از آیت الله العظمی خامنه ای برای رهبری امت اسلامی سراغ نداریم و ما باید این نعمت را قدر بدانیم و با خدا عهد ببندیم که از ایشان تبعیت کنیم، زیرا آن را شعاعی از ولایت غدیر می‌دانیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در تهران، ‌آیت‌ الله مصباح یزدی درجشن بزرگ غدیر و نشست همگرایی اصول گرایان که در مجتمع فرهنگی 13 آبان تهران برگزار شد، با بیان این که اصول گرا یعنی کسانی که ارزش‌ها را قبول کرده‌اند و حاضرند بر آنها پایداری کنند، اظهارداشت: هدف ازبرپایی این گونه تجمعات به دست آوردن بینش آگاهانه، باور آگاهانه نسبت به ارزش‌های اسلامی و انقلابی و اعتماد به روش امام و جانشین امام است. دیگران هر جا کوتاه آمدند همان جا اشتباه کردند و هم دنیا هم آخرت ‌شان را از دست دادند.

ایشان با اشاره به حرکت‌های اجتماعی صورت گرفته در طول تاریخ،‌ یادآورشد: حرکت‌هایی که در طول تاریخ بشر انجام گرفته، خواه حرکتی مطلوب و خداپسند و خواه حرکتی نامطلوب باشد به دو دسته تقسیم می شوند؛ یک دسته کسانی که در اهداف‌ شان مسائل معنوی و الهی را در نظر داشتند و دسته دوم کسانی که یا به اهداف الهی معتقد نبودند و یا به آن توجه نمی‌کردند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: حرکت‌های سکولاری که در طول تاریخ به وقوع پیوسته مصداق در نظر نگرفتن منویات الهی است و حرکت انبیاء در مقابل چنین تفکری بوده است.

رئیس موسسه امام خمینی(ره)، بینش ها و ارزش ها را مقدمات حرکات اجتماعی عنوان کرد و افزود: مقدمه اول همان بینش‌هاست، یعنی کسانی که می‌خواهند حرکتی را انجام دهند یک بینش و نگاهی به محیط اطراف خود دارند که از آن به عنوان جهان‌بینی نیز یاد می‌شود .این بینش‌ها گاهی آگاهانه است و گاهی هم چندان آگاهانه نیست و زمانی که یک حرکت بررسی می‌شود می‌بینیم بینش در آن وجود داشته ولی از این بینش آگاهی نداشتند.

ایشان تصریح کرد: افرادی که حرکت آنها بر اساس بینش‌های جسمانی بوده، در برابر بینش انبیاء هستند که می‌گویند خداوند جهان را بر اساس حکمت آفریده است.

آیت‌الله مصباح یزدی، دلبستگی به ارزش ها را دومین مقدمه حرکات اجتماعی معرفی کرد و ادامه داد: ارزش ها دومین دسته از مقدمات مطرح شده است که در افعال اجتماعی تأثیرگذار می باشد، یعنی بعد از آن که افراد شناختی از آن و آینده پیدا کردند به برخی خوبی‌ها و بدی‌ها دلبسته می‌شوند، لذا در عالم می‌بینیم که افراد به یکسری از ارزش‌ها دل می‌بندند و به عنوان مثال همه انسان‌ها عدل را یک ارزش مقدس دانسته و ظلم را یک رفتار ناپسند می‌دانند.

عضو خبرگان رهبری افزود: در ادامه روش هایی برای تحقق این ارزش‌ها شکل می‌گیرد و موضوع اصلی این است که چه روشی انتخاب شود؛ یعنی روشی که مناسب با ارزش‌ها باشد و آن ارزش را دنبال کند.

عضوجامعه مدرسین حوزه خاطرنشان کرد: تفاوت اصلی حرکت انبیا با دیگر حرکت‌ها، در انتخاب روش‌هاست. سکولارها حیات دیگری را جز این حیات مادی برای خود قائل نیستند، اما انبیاء درست نقطه مقابل تفکر مادی قرار دارند و معتقدند حقیقت اصلی خداوند است که دارای یک کمال بی‌نهایت است و انسان همین حجم مادی نبوده و ابزاری برای تعالی روح است.

ایشان اضافه کرد: طبق بینش این دسته از افراد هر چه باعث رشد و زیبا شدن بدن انسان شود از هر راهی که باشد ارزش محسوب می شود، ولی در بینش خدایی همه این‌ها مقدمه‌ است و ارزش نیست .مثلا فرد امروز رئیس می‌شود، ولی فردا او را عزل می‌کنند؛ اینها همه بازیچه است و اگر برای تعالی روح نباشد، همه آن اتلاف وقت است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: اگر دنیا وسیله‌ای برای کسب مقامات شد، یک لحظ را هم نباید از دست داد، چراکه تفاوت در بینش، تفاوت راه انبیاء با دیگر راه‌هاست و روش‌ همانی است که خداوند توسط انبیاء به نام دین در اختیار مردم قرار داد که کامل‌ ترین آن هم دین مبین اسلام است.

ایشان افزود: به همین دلیل خداوند شرایطی را فراهم کرده که هر لحظه موقعیتی پیش می‌آید که انسان انتخاب جدیدی را در مقابل خود دارد؛ این یکی از نمادهای قدرت الهی است که در فرهنگ اسلامی به آن امتحان می‌گوییم؛ بنابراین در تعالیم انبیاء نیز راه انتخاب مسدود نمی‌شود و این طور نیست که افراد مجبور به تبعیت شوند و شما هیچ معجزه‌ای از پیغمبران نمی‌بینید که مردم را مجبور به اطاعت کند.

عضو خبرگان رهبری،‌ پیداش بعضی از اختلافات را به دلیل جهل دانسته و ابرازداشت: جهل خیلی عجیب نیست و همه ما کم و بیش جهل داریم و واقعا برخی نتوانستند بفهمند حقیقت چیست، این یک جور اختلاف است که در تشخیص ظاهر می‌شود، ولی برخی اختلافات این گونه نیست؛ قرآن در آیات متعددی می فرماید اختلاف در دین همیشه عمدی است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: این گونه رفتارها در ما نیز وجود دارد و ما وقتی گناه می‌کنیم می‌دانیم اشتباه است ولی نمی‌گوییم که پیامبر(ص) دروغ گفته است. در صدراسلام کسانی پیدا شدند که می‌ گفتند اگر کسی مرتکب گناه کبیره شود کافر است و همین اساس تفکر خوارج بود و این گروه بر اساس همین تفکر فتوای قتل امیرالمومنین (ع) را صادر کردند.

ایشان، تکرار گناه را نشانه ضعف ایمان دانست و اظهارداشت: خطر مهم آن است که وقتی این گناهان تکرار شود ایمان فرد را از بین ببرد.گاهی علاقه به مقام و ریاست کسی را که خداوند به او مقام انبیاء داده است به جایی می رساند که قرآن کریم درباره او تعبیر سگ را دارد.

عضوجامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: برای بنده و شما نیز امکان این تحولات وجود دارد و ما از این قاعده مستثنی نیستیم و ما نیز باید نگران باشیم که پول، دنیا، ذخیره بانک‌های خارجی و زمین‌های در اختیار ما مانع از انجام وظیفه شود و این امتحان برای همه ما است.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) افزود: اگر بنا را بر رعایت اصول گذاشتیم 99 درصد از سقوط مصون می‌شویم، اما اگر امروز یک حرف زدیم و فردا گفتیم حالا که دوستان سلیقه ‌شان عوض شده طور دیگری رفتار می‌کنیم، درست نیست.

آیت الله مصباح یزدی در پایان یادآور شد: در این آسمان و زمین کسی را شایسته‌ تر از آیت الله العظمی خامنه ای برای رهبری امت اسلامی سراغ نداریم و ما باید این را نعمت قدر بدانیم با خدا عهد ببندیم که از ایشان تبعیت کنیم، زیرا آن را شعاعی از ولایت غدیر می‌دانیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha