سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
انتظاری تبریز

حوزه/ تحول امری یک بعدی نیست، بلکه مسئله ای است که تمام ابعاد را در بر می گیرد، لذا با این تعریف، باید تمام بخش های حوزه از طلاب و اساتید گرفته تا مدیران و مسئولان خود را در مسیر تحول و پویایی قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین علی انتظاری در گفتگو با خبرنگار سرویس استانهای خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که حوزه علمیه تبریز از جمله حوزه های فعال و تاریخی اسلام است، اظهارداشت: این حوزه از جمله حوزه هایی است که همواره در تربیت طلاب و شاگردان مکتب اهل بیت(ع) سرآمد بوده و توانسته عالمان خوبی را تحویل جامعه دهد.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی با تاکید بر این که با وقوع انقلاب اسلامی ماموریت و رسالت حوزه و روحانیت چند برابر شد، افزود: حوزه های علمیه و طلاب همواره مورد اعتماد مردم و در بحران ها یاری رسان آنها بوده اند که این مهم گواه آن است که حوزه خود را مطابق با  نیازهای جامعه به روز کرده و همین امر هم از موفقیت های این نهاد دینی به شمار می رود.

*پویایی و به روز بودن مکتب اهل بیت(ع)

وی تصریح کرد: پویایی، به روز بودن و حرکت مطابق شرایط روز، امری است که ائمه اطهار(ع) بر آن بسیار تاکید کرده اند و جزء فرهگ شیعه است.

حجت الاسلام والمسلمین انتظاری در ادامه با بیان این که بحث "تحول در حوزه" هم در راستای تاکیدات ائمه اطهار است، ادامه داد: تحول در هر امری از ضروری است و این گونه نیست که بگوییم هر چند سال یکبار باید این مهم رخ دهد، بلکه باید هر لحظه در این راستا فعالیت هایی انجام گیرد تا بتوانیم به اهداف عالیه انقلاب که همانا خواسته های اسلام می باشد، برسیم؛ رهبر معظم انقلاب بیز بسیار سنجیده و با آینده نگری بر این امر تاکید کرده اند.

*تحول؛ لازمه پیشرفت

وی با تاکید براین که اگر تحول رخ ندهد، نمی توان شاهد پیشرفت بود، ابراز داشت: در دنیایی که به سرعت درحال حرکت به سوی پیشرفت و فناوری های نوین است، ایستایی خسارت بزرگ و جبران ناپذیری است. اگر امروز ما ادعا  و دایه اسلام ناب را داریم باید بتوانیم آن را مطابق با خواست و پیشرفت جوامع ارائه نماییم.

مدیر حوزه علمیه آذبایجان شرقی خاطرنشان کرد: حوزه محل رجوع مردم در مسایل مختلف است، لذا در دنیای باید خود را مطابق با پیشرفت دنیای امروز رشد دهد تا بتواند پاسخگوی نیاز ها و شبهات باشد، چرا که اگر حوزه به این عرصه ورود نکند، نتیجه آن بروز انحرافات و عرفان های کاذب در جامعه خواهد بود.

*تحول مسئله ای یک بعدی نیست

حجت الاسلام والمسلمین انتظاری تصریح کرد: تحول امری یک بعدی نیست، بلکه مسئله ای است که تمام ابعاد را در بر می گیرد، لذا با این تعریف، باید تمام  بخش های حوزه از طلاب و اساتید گرفته تا مدیران و مسئولان خود را در مسیر تحول و پویایی قرار دهند.

وی یادآور شد: برای تحول در حوزه باید همه وارد میدان شوند، چون اگر یک قسمت از بدنه حوزه متناسب با تحول حرکت نکند، این چرخه قطعا دچار نقص خواهد شد.

*تحصیل 3 هزار طلبه

مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به این که 21 مدرسه علمیه در این استان مشغول تربیت طلاب هستند، خاطرنشان ساخت: هم اکنون بالغ بر 3 هزار طلبه در این مدارس مشغول تحصیل می باشند و امر هدایت و تربیت این آنان نیز بر عهده بیش از 90 استاد مبرز و توانمند است که انصافا در راستای اجرایی کردن منویات رهبر معظم انقلاب، با جان و دل فعالیت می کنند.

*برنامه های تحولی

حجت الاسلام والمسلمین انتظاری به اقدامات و برنامه های تحولی حوزه استان نیز اشاره کرد و گفت: حوزه آذربایجان شرقی، در اجرایی کردن مطالبات رهبر معظم انقلاب پیشگام بوده و توانسته اقدامات خوبی را با مشارکت مدیران، اساتید و طلاب به مرحله اجرا در آورد و کسب مقام های مختلف در المپیادهای علمی و  درخشش طلاب در عرصه های گوناگون نتیجه این مهم بوده است.

*توسعه مدارس

وی، گسترش فعالیت های پژوهشی، تبلیغی، آموزشی و تهذیبی را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه آذربایجان شرقی اعلام کرد و بیان داشت: علاوه بر فعالیت های نرم افزاری، با توجه به استقبال جوانان برای ورود به حوزه، مجموعه ای از فعالیت های سخت افزاری و توسعه مدارس نیز در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام 18/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha