یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
سید حسن نصرالله

اگر میان ما درگیری رخ دهد، باید بدانیم که قدرت ضربه زنندگی حزب الله در سوریه فرسوده نشده چرا که او "سربازان" خود را به سوریه فرستاده نه "موشک" هایی که می تواند با آنها مناطق گسترده ای از اسراییل را هدف قرار دهد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همان طور که پیش بینی می شد سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در روز عاشورا، توجه محافل خبری و صهیونیستی را برانگیخته است.

سید حسن نصرالله در این سخنرانی گفت: درباره آنچه اسرائیلی‌ها می‌گویند و به صورت مداوم تهدید می کنند بخصوص پس از تجاوز اخیر به غزه و جنگ سوم (علیه) لبنان، تأکید می‌کنم که این تهدیدها از موضع قدرت نیست بلکه از روی ترس است... بنده (به اسرائیلی‌ها) می‌گویم که شما در طول مرز فلسطین اشغالی نقطه‌ای نخواهید یافت که در تیررس موشک‌های مقاومت لبنان نباشد. برای هر چه به ذهنتان می‌رسد باید کاملا حساب‌وکتاب کنید. ما همه این تهدیدهای اسرائیلی را نگرانی آنان و همچنین تلاش آنان برای ارعاب خودمان ارزیابی می‌کنیم اما ما که از جنگ نمی‌ترسیم، چطور می‌خواهند از تهدید به جنگ بترسانند؟! ... مقاومت امروز از همیشه قوی‌تر و دارای عزمی راسخ‌تر است.

روایت روزنامه صهیونیستی از واکنش دستگاه امنیتی اسرائیل

در همین زمینه روزنامه معاریو در شماره روز چهارشنبه خود گفت که دستگاه امنیتی اسراییل تهدیدهای روز گذشته سید نصرالله را ناچیز نمی شمرد و آماده معرکه احتمالی سوم در جبهه لبنان است. و به عنوان آمادگی جهت جنگ سوم لبنان، فرماندهی جبهه موسوم به جبهه داخلی این هفته قرار است مانوری در منطقه حیفا برگزار کند.

یک مقام بلند پایه در فرماندهی منطقه حیفا در جبهه داخلی نیز به معاریو گفته که: در جنگ دوم با لبنان بیشترین آتش حزب الله متوجه حیفا بود تا بتوانند زیربناهای ملی آن را هدف قرار دهند و ما به دقت مراقب این امر هستیم و خود را برای آن آماده می سازیم و این تهدیدها نیز نمی تواند بیهوده باشد و از این رو ما باید در فرماندهی جبهه داخلی تمام وقت مشغول کار و آمادگی باشیم.

 

مقام بلندپایه صهیونیستی: حزب الله قدرتمند تر از گذشته است

این مسؤول می گوید: اینکه گفته می شود جنگ بزرگ تری در راه است صحیح است. حزب الله نیز تا کنون ما را آزموده اند و خود را آماده درگیری بزرگ تری کرده اند. آنها به خوبی با توان رزمی ما آشنا شده اند و خود را برای رویارویی با ما آماده کرده اند. آنها سلاحی قدرتمند، دقیق و با کیفیت و کمیت بیشتر و بهتر از گذشته در اختیار دارند.

 

تفاوت موضعگیری رسمی با دیدگاه های واقعی

اما تنها موضع رسمی اسراییل در این زمینه طبق معمول همیشه ایجاد هراس است و اسراییل کاتس وزیر ارتباطات از حزب لیکود نزدیک به نخست وزیر  گفت: سید حسن نصرالله از داخل مخفیگاه خود ما را تهدید می کند. من به خاطر سخنان بی فایده افسر بلندپایه که موضوع را جنجالی کرده متاسفم اما برای برطرف شدن تردید در این زمینه خوب است سید نصرالله بداند که ما چنین گزینه ای پیش روی خود نداریم و اگر هم بخواهیم چنین سناریویی را اجرا کنیم، لبنان را از اساس ویران می‌کنیم و آن را به عصر حجر باز می‌گردانیم.

اما در سوی دیگر حیزی سمنطوف تحلیلگر مسایل عربی شبکه دهم اسرائیل هم مانند سایر تحلیلگران و مقامات اسرائیلی بر این باور است که باید سخنان نصرالله را جدی گرفت.

 

رئیس بخش خاور میانه دانشگاه تل‌آویو: سخنان نصرالله جدی گرفته شود

پروفسور ایال زیسر رییس بخش خاورمیانه دانشگاه تل‌آویو هم در اظهار نظری درباره سخنان سید نصرالله گفته حزب الله ده ها هزار موشک در اختیار دارد و من توصیه می کنم که سخنان وی جدی گرفته شود. ما پاسخ های مختلفی پیش روی خود داریم و می توانیم ضربات سختی به آنها وارد سازیم و او هم این را می داند اما او نیز می تواند به ما ضربه بزند. به هر حال اگر میان ما درگیری رخ دهد، باید بدانیم که قدرت ضربه زنندگی او در سوریه فرسوده نشده چرا که او "سربازان" خود را به سوریه فرستاده نه "موشک" هایی که می تواند با آنها مناطق گسترده ای از اسراییل را هدف قرار دهد. پس ما از او می ترسیم و سؤال این است که چرا در چنین وضعیتی کسی اشتباهی را مرتکب نمی شود که ما را به پایان معرکه ای سوق دهد که هیچ کس آن را نمی خواهد؟

 

زیسر: حزب الله آماده درگیری بزرگتر با اسرائیل است

زیسر در ادامه می گوید: نشانه های بیشتری نیز در این زمینه وجود دارد و من می گویم که یک ماه پیش حزب الله در مزارع شبعا به سربازان ارتش اسراییل حمله کرد و مسؤولیت آن را به عهده گرفت یعنی اینکه حزب الله آماده پذیرش ریسک یک درگیری بزرگ تر با اسراییل می باشد و جنگ دوم ما با لبنان نیز همین گونه آغاز شد. این حمله یک ماه پیش می توانست به شکل دیگری و دشوارتری تمام شود و این بدان معنی است که حزب الله هم آماده چنین ریسکی بوده و این مساله ای است که ما باید از آن نگران باشیم.

از سوی دیگر یک مقام بلندپایه در فرماندهی منطقه شمال ارتش اسراییل حصول تغییر دراماتیک اوضاع در مرزهای لبنان در چند ماه آینده را بعید می داند و می گوید: حزب الله قصد ورود به یک جنک فراگیر با اسراییل را ندارد. این مقام اسراییلی ضمن اشاره به حمله اخیر حزب الله علیه سربازان اسراییلی از طریق مین گذاری می گوید: نصرالله و زیردستان او اهمیت اوضاع را درک نمی کنند چرا که چنین حوادثی مانند بازی با آتش است که می تواند اوضاع را به شکل خطرناکی متحول سازد.

 

* واکنش مخاطبان روزنامه القدس العربی چاپ لندن

از سوی دیگر مخاطبان روزنامه القدس العربی چاپ لندن هم واکنش های جالبی به سخنرانی سیدحسن نصرالله داشته اند. آنها در پایگاه اینترنتی این روزنامه در ذیل خبر این پایگاه از سخنرانی روز عاشورای سید حسن نصرالله دیدگاه های خود را ابراز داشته اند.

ولید نوشته است: بارک الله به سید قهرمان حسن نصرالله. و به خدا سوگند که حسن نصرالله برای حاکمیت جهان عرب و اسلام هیچ همتایی ندارد.

 

عبدالرزاق هم گفته است: آنچه که جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله فرمود سخن هر وجدان نورانی است. الله اکبر از تعصب و نیرنگ و مکر شیطان و یهود که یاور شیطان است که می کُشند و غارت می کنند و ملت ها را ویران می کنند و فتنه ایجاد می کنند. امروز باید همه ندای وحدت سر دهند. به خدا سوگند لازم است ابتدا حق را بشناسیم تا بتوانیم اهل آن را بشناسیم.

 

طلال الاسد نوشته است: نصرالله از نور خدای کریم نورانی است

 

یوسف علی هم به آن بخش از سخنان نصرالله مبنی بر انگیزه های سیاسی در درگیری های منطقه ای واکنش نشان داده و معتقد است: حق با نصرالله است. جنگ سیاسی بر سر قدرت است و کسی که تصور می کند این جنگ دینی و مذهبی است یا نادان است و یا به دنبال برافروختن جنگ طایفی و تحریم افراد نادان می باشد. اگر درگیری موجود، طایفی است پس چرا در لیبی و مصر که اهل یک مذهب هستند نیز درگیری هست؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha