چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
12

حوزه/ خواستگاه شاخص های جوامع پیشرفته در غرب، بر پایه اومانیسم، عقلانیت ابزاری و سکولاریسم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام علی عسکری وزیری عصر امروز در نشست علمی «ویژگی جامعه پیشرفته از منظر قرآن و احادیث» که از سوی انجمن مدیریت حوزه  در سالن انجمن های علمی برگزارشد گفت: پیشرفت از جمله آرمان ها و خواسته های جوامع در طول تاریخ بوده و مکتب اسلام از مردم انتظار دارد تا به عنوان برترین افراد جامعه باشند.

وی افزود: تاکید بر روی تقوا، رعایت اخلاق و ارزش های اسلامی، در عرصه های فردی، سازمانی، خانوادگی و اجتماعی، به این دلیل است که به آن جامعه پیشرفته دست پیدا کنیم.

این پژوهشگر علوم اسلامی بیان کرد: طرح جامعه پیشرفته و استخراج ویژگی ها و شاخصه های آن نه مضر و نه لغو است؛ بلکه بسیار مفید است؛ البته به شرطی که واقع بینانه بوده و  همراه با ارایه راه، اهدافی را اعم از هدف اصلی و نهایی و هدف های واسط برای جامعه آرمانی بیان کند.

وی گفت: نکته دیگر آن است که شاخص ها در این حوزه به دو شکل کمی و کیفی تقسیم می شوند؛ در این بین می توانیم شاخصه‌های کمی را به کیفی تبدیل کنیم.

حجت الاسلام عسکری وزیری خاطرنشان کرد: پیشرفت به معنی حرکت رو به جلو در فرد و جامعه، با هدف دستیابی به آینده‌ای بهتر و استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی جامعه اسلامی است.

وی گفت: شاخصه های پیشرفته از آن دسته از سنخ های ارزیابی هستند که به طور خاص بر موضوع پیشرفت متمرکز شده و عملکرد پیشرفت یک جامعه را از نظر میزان یا درجه تحقق اهداف کلان و تحقق سیاست ها بیان می کند.

این پژوهشگر علوم اسلامی یادآورشد: جامعه ای پیشرفته است که شهروندانش به مبانی و دستورات اخلاقی و اجتماعی اسلام پایبند باشند و آن رفتارها را در جامعه اجرا کنند.

وی گفت: خواستگاه شاخص های جامعه پیشرفته در غرب بر پایه اومانیسم، عقلانیت ابزاری، سکولاریسم و ابتنا بر سکولاریسم و نهیلیسم است.

حجت الاسلام وزیری یادآورشد:  شاخص های جامعه پیشرفته از منظر غرب در دو حوزه شاخصه های کمی از جمله اشتغال کامل، تولید سرانه، سطح بالای زندگی، امید به زندگی در بدو تولد، نرخ باسوادی، وجود کالاهای ضروری برای همه، نرخ مشارکت در فعالیت های اجتماعی، نرخ پوشش بیمه های درمانی و بازنشستگی بازشناسی می شود.

وی افزود: شاخصه های کیفی این جامعه پیشرفته از منظر غرب شامل مباحثی از جمله آزادی انتخاب یک جامعه، وجود اراده سیاسی، عزت نفس، ثبات و امنیت است.

حجت الاسلام وزیری بیان کرد: خاستگاه شاخص های جامعه پیشرفته از منظر اسلام منطبق بر فطرت است و مبانی کمال و رشد و نیازهای انسان را به خوبی مفروض گرفته است؛ آنچه موجب ناکارآمدی الگوی غربی است، محدود بودن پیشرفت در حوزه مادی است.

وی گفت: در منطق اسلام پیشرفت مطلوب، ابزار رشد و کمال انسان است؛ شاخصه های کلان جامعه پیشرفته از منظر قرآن کریم، شامل شاخص‌های مبنایی، ساختاری و عملکردی هستند.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: شاخص های مبنایی در اسلام شامل میزان خداباوری، امیدواری، اطمینان خاطر، هدف دار شدن زندگی و میزان معاد باوری، ولایت باوری و خود باوری، است.

وی گفت: شاخص های ساختاری در این حوزه نیز شامل سطوح امنیت، رفاه و عدالت اجتماعی است.

 این محقق حوزوی  اظهارکرد: شاخص های عملکردی نیز شامل مباحثی چون رشد امر به معروف و نهی از منکر رشد تربیت و تعلیم، اخوت اجتماعی و رشد کرامت انسانی در جامعه می باشد؛ ویژگی های بارز جامعه پیشرفته از منظر قرآن و حدیث نیز شامل مواردی چون امید به آینده، روحیه تلاش مضاعف، مهرورزی و خدمت رسانی است.

وی گفت: اگر بخواهیم در جامعه ای به پیشرفت حقیقی دست یابیم، باید به چند نکته توجه کنیم؛ اول توجه به مفاهیم ماهوی پیشرفت و توسعه است، ارتقای سلامت و رشد ارزش های اخلاقی در نظام مدیریت منابع اسلامی کشور، لزوم توجه به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی نیز موارد بعدی در این حوزه است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha