شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
حجت‌الاسلام بی‌ریا

حوزه/ به همت معاونت فناوری اطلاعات و با همکاری معاونت پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) کتابخانه الکترونیکی «دیجیتال» در موسسه راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین بی‌ریا معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به اهمیت این موضوع و امکانات کتابخانه الکترونیکی پرداخت و گفت: در زمان گذشته دسترسي به منابع كتابخانه بسيار محدود بود و محققين براي استفاده از كتاب‌ها مي بايست به كتابخانه مراجعه می‌نمودند تا از آن استفاده نمایند و اين امر باعث شده بود دسترسي به بسياري از منابع به دلايل مختلف براي محققين غير ممكن باشد .

وی افزود: علاوه بر اين تهيه شخصي بسياري از منابع به جهت قيمت بالاي آن  براي محققين امكان پذير نبود و از سوي ديگر محققين براي يافتن مطالب علمي خود  ناچار بودند تمام يا اغلب صفحات بسياري از کتاب‌ها را مطالعه نمايند.

معاون پژوهشی موسسه با یادآوری برخي از مشكلات محققين و پژوهشگران  در دسترسي به منابع سنتي كتابخانه گفت: امروزه با پيشرفت تكنولوژي و فناوري هاي  جديد، راهكارهاي بسيار مناسبي جهت بهبود و تسهيل و دسترسي به منابع علمي و تحقيقاتي ايجاد شده است كه بارزترين آن ها كتابخانه ديجيتال مي باشد.

وی تصریح کرد: با استفاده از خدمات كتابخانه ديجيتال، محقق مي تواند در چارچوب مشخص به منابع مورد نياز خود در كمترين زمان ممکن دسترسي پيدا كند و صفحات آن را مطالعه كند و حتی به بسياري از کتابهای ناياب كه جهت خريد آن باید هزينه زيادي پرداخت می‌شد، بدون اتلاف وقت و با کمترین هزینه دسترسی پیدا کند و از آن استفاده نمايد و مهمتر اين‌که كه محقق مي‌تواند مطلب مورد نظر خودر را در تمامي منابع در كمترين زمان ممكن جستجو نمايد.

معاون پژوهشی موسسه خاطر نشان کرد: كتابخانه موسسه امام خميني با در اختيار داشتن بيش از يك صد هزار عنوان كتاب فارسي،عربي و لاتين،  راه اندازي كتابخانه ديجيتال را از چند سال قبل در برنامه خود داشته است كه پس از انجام رايزني‌هاي لازم با معاونت فناوري اطلاعات، مرحله نخست راه‌اندازي كتابخانه ديجيتال در دستور كار قرار گرفت.

مهندس علی رمزی، معاون فناوری اطلاعات هم با اشاره به امکانات کتابخانه دیجیتالی اظهار داشت: اکنون که بالغ بر سی هزار عنوان کتاب و دویست عنوان پایان نامه بر روی پایگاه به نشانی dl.iki.ac.ir ارائه شده است؛ امكان بازبيني مطالب صفحات كتاب، امكان جستجوي عنوان، مولف، موضوع و ... در کتابخانه دیجیتالی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: جستجو در متن کتاب ها امکان پذیر است و  كپي برداري از متن کتاب‌های لاتين، جستجوي پايان‌نامه به تفكيك موضوع، پديدآور، استاد راهنما و مشاور، مشاهده چكيده و فهرست پايان‌نامه‌ها از دیگر امکانات کتابخانه الکترونیکی است.

مهندس رمزی گفت: با استفاده از کتابخانه الکترونیکی، نشريات علوم اسلامي در پايگاه نور قابل مشاهده است و مشاهده کتابها بر طبق فهرست الفبايي و طبق فهرست موضوعي امکان پذیر می‌باشد.

وی به امكان استفاده از سلسله دروس آموزشي (صوتي و تصويري) و امكان مشاهده و مطالعه نشريات تخصصي موسسه  هم اشاره کرد و ادامه داد: درخواست كتاب‌هاي مورد نيازي كه در بانك كتابخانه ديجيتال موجود نيست ، امکان پذیر است.

معاون فناوری و اطلاعات موسسه امام خمینی تصریح کرد: امکان مشاهده پايگاه‌هاي ديجيتالي آن‌لاين وجود دارد که عبارتند از: كتابخانه ديجيتال gigalib ، كتابخانه ديجيتالي نور، كتابخانه و بانك مقالات civilica ، پايگاه جستجوي پايان‌نامه‌ها (irandoc)، كتابخانه و بانك مقالات freepapers.

انتهای پیام  313/17

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • jjjjj IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    hjhghjfhd