دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
تجلیل از احمدی

حوزه/ مراسم تجلیل از مقام علمی حکیم و اندیشمند حجت الاسلام والمسلمین احمدی در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شامگاه پنجشنبه در حاشیه برگزاری «سیزدهمین گردهمایی سالانه اعضای مجمع حکمت اسلامی و هفتمین گردهمایی اساتید علوم عقلی» مراسم تجلیل از مقام علمی حکیم و اندیشمند  حجت الاسلام والمسلمین  احمدی در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین فیاضی رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با تجلیل از مقام علمی حجت الاسلام والمسلمین احمدی، اظهار داشت: ایشان علاوه بر علمیت در جنبه های مختلف دارای مکارم اخلاق و اسوه ای حسنه برای همه ما هستند.

سپس دکتر غلامعلی حداد عادل به دوستی نیم قرن خود با حجت الاسلام والمسلمین احمدی اشاره کرد و اظهار داشت: مبدا آشنایی ما از «موسسه در راه حق» بود و ایشان را به عنوان نماینده ای از حوزه های علمیه در دانشگاه شناختم.

حدادعادل افزود: حجت الاسلام والمسلمین احمدی چکیده افکار خود را در سیر بیش از 50 ساله در حوزه و 40 ساله در دانشگاه در میدان مقایسه فلسفه اسلامی و غربی در کتاب «بن لایه های شناخت» مدون کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی نیز در سخنانی با بیان اینکه فخر و عظمتی است که مرحوم علامه طباطبایی بنده را همانند عزیزترین فرزندش راه داد و دعا کرد، تصریح کرد: بنده اکنون نیز با محبت، چهره، رفتار و کردار علامه طباطبایی زندگی می کنم.

لوح تقدیر امضا شده از سوی حضرات آیات عظام جوادی آملی و سبحانی و آیت الله مصباح یزدی به پاس نقش آفرینی و تاثیرگذاری حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی به وی اهدا شد.

همچنین گریستن این فیلسوف شیعی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از یادآوری منش اخلاقی و رفتاری استاد خود یعنی علامه طباطبایی از حاشیه های این مراسم بود.   

خاطرنشان می شود حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی در روستای کهکدان در ملایر به دنیا آمد. او پس از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت و به مدت پنج سال دروس دینی را تا اواخر سطح (در حد دکتری) فرا گرفت. سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر و فلسفه اسلامی را در سطوح عالی (اسفار و شفا) نزد علامه طباطبایی، درس فقه و اصول را نزد بزرگانی نظیر آیت الله العظمی بروجردی، امام خمینی(ره)، آیات سلطانی، مشکینی، محقق داماد و نجفی مرعشی فرا گرفت و همزمان دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران گرفت.

این محقق حوزویاز سال ۱۳۵۲ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بوده و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی را در مقطع دکتری تدریس کرده‌ است و از موسسان دانشگاه تربیت مدرس و انجمن حکمت و فلسفه ایران محسوب می شود و به مدت چهارده سال رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس بود.

تاملات در فلسفه اولی، نقد تفکر فلسفی غرب و تاسیس مابعدالطبیعه اخلاق از آثاری هستند که وی ترجمه کرده است و کتاب های «بن لایه های شناخت»و «پادزهر در نفی انکار نزول وحی» از تالیفات این فیلسوف به شمار می روند.

وی همچنین «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه» را به همراه دکتر ابراهیم دینانی تالیف کرده است.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha