شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
1

حوزه/ نخستین جلسه کمیته علمی همایش ملی «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر؛ بایسته‌ها، آسیب‌ها و راهکارها» با حضور و مشارکت جمعی از اساتید دانشگاه‌های تهران و قم مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،، حجت الاسلام محمد محسن رادمرد، رئیس مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی، در این نشست ضمن خیر مقدم به حضور اندیمشندان حوزوی و دانشگاهی، تصریح کرد: همه بیانات مقام معظم رهبری که هر سال‌ تأکید می‌نمایند، قطعه‌هایی از منظومه فکری بوده، هدف اصلی آن احیای تمدن نوین اسلامی است.

وی با تأکید بر این که بر اساس معارف اسلامی و آموزه‌های دینی، نجات بشریت در پیاده‌سازی تمدن الهی بر روی زمین نهفته، ابراز داشت: با ظهور منجی عالم بشریت بقیه الاعظم(عج)، انسان به آن قله رفیع تمدن اسلامی خواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین رادمرد بحث از سبک و فرهنگ زندگی اسلامی را از مهمترین مباحث عرصه تمدنی اسلام، عنوان کرد و اظهار داشت: علی رغم برگزاری همایش‌ها و نشست‌های متعدد در رابطه با سبک زندگی اسلامی، این عرصه همچنان جای کار دارد و مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی نیز در حد خود قصد دارد، تا با همکاری مراکز علمی، به این عرصه مهم و خطیر ورود نموده، اندوخته‌های علمی فاخری را به جامعه اسلامی تقدیم نماید.

در ادامه دکتر سید مهدی طاهری، معاون پژوهش مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی نیز ضمن ارائه گزارش از فعالیت‌های دبیرخانه همایش «سبک زندگی اسلامی در دنیای معاصر؛ بایسته‌ها، آسیب‌ها و راه‌کارها» اظهار داشت: مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی به عنوان نهادی حوزوی، وظیفه تولید علم در عرصه زبان، فرهنگ و مطالعات اسلامی به زبان های خارجی را دارد.

وی با تأکید بر این که مؤسسه زبان وفرهنگ شناسی المصطفی، پژوهش‌های خود را معطوف به موضوعات مبتلابه و روز جامعه سوق داده، ابراز داشت: تلاش برای برگزاری همایش «سبک زندگی اسلامی در دنیای معاصر» در راستای وظیفه موسسه در باب فرهنگ و نیز با توجه به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در رابطه با احیای تمدن نوین اسلامی، صورت گرفته و تحقق تمدن نوین اسلامی نیز از راه سبک و فرهنگ زندگی اسلامی امکان پذیر است.

دبیر علمی این همایش با اشاره به مشارکت نهادهای علمی مختلف در برگزاری این همایش ملی، خاطرنشان کرد: همایش ملی «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر» با مشارکت جامعه المصطفی، دانشگاه‌ علامه طباطبایی(ره)، دانشگاه معارف اسلامی، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در 14 آبان 1394 برگزار خواهد شد.

وی سفارش مقاله به محققان و پژوهشگران را یکی از فعالیت‌های دبیرخانه این همایش عنوان کرد و ابراز داشت: تاکنون از میان 3 هزار پژوهشگر المصطفی، بالغ بر 250 نفر از ملیت‌های مختلف انتخاب شده که قصد داریم تا بر اساس ویژگی های متمایز آموزشی - پژوهشی، ضمن اذعان به تنوع ملیتی(15 ملیت)، 15 نفر از محققان برتر برای نگارش مقالات سفارشی تعیین گردند.

طاهری با اشاره به دریافت 16 مقاله علمی به دبیرخانه همایش «سبک زندگی اسلامی در دنیای معاصر» از سوی مراکز حوزوی دانشگاهی در یک ماه اخیر، خاطرنشان کرد: 15 شهریورماه برای تاریخ اتمام فراخوان و 14 آبان ماه نیز زمان برگزاری این همایش ملی انتخاب شده است.

گفتنی است؛ در ادامه این نشست، تعدادی از اساتید و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، نظرات خود را به منظور بالابردن سطح کیفی برگزاری همایش ملی «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر؛ بایسته‌ها، آسیب‌ها و راه‌کارها» ارائه کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha