سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024
حجت الاسلام مهدی حبیب اختیاری مدیر مدرسه امام حسن مجتبی(ع) تهران

حوزه/ مدیر مدرسه امام حسن مجتبی(ع) تهران با اشاره به ضرورت تحول بنیادین در نظام آموزشی حوزه متناسب با نیاز های روز جامعه و دنیا، گفت: مسئولین باید با حفظ سنت ها، مطابق با علوم روز در صدد تغییرات مورد نیاز برآیند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی حبیب اختیاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، با تاکید بر لزوم ایجاد فضای گفتمانی در بین طلاب و فضلای جوان، گفت: با ایجاد فضای گفتمانی، طلاب و فضلای جوانی که در حال تحصیل در سطح مقدماتی و عالی هستند، به بیان نظرات و پیشنهادات خویش در جهت رسیدن به یک فکر و اندیشه ای که خروجی آن یک حوزه ی پویا و زنده خواهد بود، می پردازند. این کار موجب افزایش خودباوری در بین طلاب شده و در برخی مواقع نیز بهترین ایده ها و اندیشه ها از جانب همین قشر حوزوی بیان می شود.

* نظام آموزشی پژوهش محور

وی افزود: برای ایجاد فضای گفتمانی باید ساختار فعلی نظام آموزشی حفظ محور به نظام آموزشی پژوهش محور تبدیل شود، چرا که نظام آموزشی پژوهش محور ثمرات بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت و ما شاهد رشد علمی عمیق و نه سطحی در بین طلاب خواهیم بود؛ زیرا طلبه در آن صورت دیگر دورس حوزه را با هدف کسب نمره، مطالعه نخواهد کرد. بلکه بخاطر دغدغه ی علمی تلاش دو چندان را با اختیار و رضایت خودش متقبل خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) تهران ادامه داد: منظور از تغییر نظام آموزشی فعلی این نیست که نظام کنونی ثمره ای ندارد، بلکه آنچه مد نظر می باشد ایجاد تغییرات در نظام فعلی با توجه به شرایط امروز جامعه و دنیاست.

حجت الاسلام و المسلمین اختیاری اضافه کرد: مقام معظم رهبری دغدغه ی آینده حوزه ها را دارند و حتی ایشان در این رابطه فردی را به عنوان رسیدگی به مطالبات حوزویان و دریافت پیشنهادات و ایده و طرح های طلاب و فضلای جوان منصوب کرده اند.

* تحول در نظام آموزشی با حفظ سنت ها

وی در پایان با تاکید بر لزوم داشتن اراده ی قوی برای تحول بنیادین در نظام آموزشی فعلی، گفت: محتوای دروس حوزوی نیز نیازمند تحول اساسی است، چرا که متونی که هم اکنون در حوزه ها تدریس می شود، جوابگوی جوانان امروز جامعه و سازمان های مختلف دولتی و بین المللی نیست، و لذا ضروری است مسئولین و متولیان تدوین و تالیف کتب درسی با حفظ سنت ها، مطابق با علوم روز در صدد تغییرات مورد نیاز برآیند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha