پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حقجو

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه با بیان این که یکی از نمادهای مبارزه با انحرافات اجتماعی مبارزه با بدحجابی است گفت: نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید با افرادی که جامعه را از مصونیت دور می‌کنند مقابله کرده و آنها را محکوم کنند.

 حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین حقجو در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن بررسی وضعیت حجاب در جامعه گفت: برای مقابله با هر بزه اجتماعی خوب است که آثار آن را برای مردم مطرح کرد تا با نتایج آن آشنا شوند.

وی با بیان اینکه در روایت داریم که اگر کسی زمینه تحریک دیگران را مهیا کند قطعاً برای ناموس او هم چنین اتفاقی روی خواهد داد بیان کرد: اگر خانمی جذابیتش را در معرض دیگران قرار دهد و موجب شود که دیگران را سوی خود جلب کند مطمئن باشد که چنین مسئله‌ای برای شوهر او نیز روی خواهد داد و او نیز جذب زن دیگری خواهد شد.

کارشناس امور تربیتی حوزه با اشاره به اینکه ما باید آسیب‌ها را شناسایی کرده و برای مردم تبیین کنیم گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از بدحجابی استفاده از رسانه است و ما می‌توانیم از طریق رسانه‌ها و مسائل فرهنگی زمینه بدحجابی را در جامعه از بین ببریم.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها نیز باید به صورت صحیح و اصولی به مسئله حجاب بپردازند، اگر بنا باشد که گوینده تلویزیون دیگران را به حجاب دعوت کند ولی خودش حجاب مناسبی نداشته باشد این مسئله نتیجه‌ای معکوس در جامعه خواهد داشت و چنین موضوعی در مورد برنامه‌ها و فیلم‌ها نیز صدق می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین حقجو با بیان اینکه بسیاری مواقع الگوهای پوششی و آرایشی از رسانه به جامعه کشیده می‌شود افزود: وقتی در مجلات، عکس افراد بدحجاب را منتشر می‌کنند به مخاطب القا می‌شود که رعایت حجاب زیاد مهم نیست.

وی به مدل سازی در برنامه‌های تلویزیونی اشاره کرد و گفت: صدا و سیما می‌تواند نقش مهمی در مدل سازی و الگو سازی داشته باشد ولی زمانی که در برنامه‌ها افراد با حجاب به عنوان افراد بدبخت معرفی می‌شوند خود الگوی نامناسبی را در جامعه به وجود می‌آورد.

*عفاف و حجاب را از ادارات دولتی شروع کنیم

محقق و پژوهشگر حوزه با اشاره به اهمیت رعایت حجاب و عفاف در ادارات دولتی ابراز داشت: درست است  که در امر و نهی حجاب در عموم جامعه ممکن است با چالش رو به رو باشیم ولی می‌توانیم این کار را در ادارات دولتی انجام دهیم و از این طریق الگویی در جامعه ایجاد کنیم.

وی بر فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در جامعه تأکید کرد و گفت: می‌توانیم افراد باحجاب را مورد تشویق قرار دهیم و همچنین برای مردم تبیین کنیم که بدحجابی نشانه کاستی و ضعف است و خود یک بیماری روانی است.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو ادامه داد: اگر برای مردم ثابت شود که بدحجابی یک ضد ارزش است قطعاً نگاه مردم به این موضوع بهتر خواهد شد و بدحجابی از بین خواهد رفت.

*برخی مردم با احکام حجاب آشنا نیستند

وی با بیان اینکه حجاب در رفتار، گویش و طرز برخورد نیز باید وجود داشته باشد گفت: بسیاری از مردم با احکام مربوط به حجاب آشنا نیستند و نمی‌دانند که اگر خانمی آرایش کند نمی‌تواند صورت خود را معرض دیگران قرار دهد و البته با توجیه و آموزش مردم می‌توانیم بسیاری از مشکلات مربوط به حجاب را حل کنیم.

کارشناس امور تربیتی با اشاره به اینکه گاهی رفتار بعضی افراد موجب می‌شود که به جامعه ضرر و زیان وارد شود عنوان کرد: وقتی می‌گوییم که قانون باید جلوی بدحجابی را بگیرد منظور کسانی هستند که به جامعه ضرر می‌رسانند و زمینه انحراف را ایجاد می‌کنند و دولت باید با این افراد مقابله کند.

وی با بیان اینکه یکی از نمادهای مبارزه با انحرافات اجتماعی مبارزه با بدحجابی است گفت: نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید با افرادی که جامعه را از مصونیت دور می‌کنند مقابله کرده و آنها را محکوم کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو با اشاره به نقش دولت در مبارزه با بدحجابی اذعان داشت: دولت ابزارهای مختلفی برای انجام وظیفه خود دارد و می‌تواند از طریق مجامعی که در اختیار دارد مانند رسانه‌ها و ادارات دولتی وارد عمل شود.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند با الگوسازی در نهادهای دولتی و ترویج حجاب مناسب علاوه بر الگوسازی، جامعه را از انحراف نجات دهد و حجاب را به عنوان یک ارزش در جامعه نشان دهد.

پژوهشگر حوزه با بیان اینکه اگر دولت به وظیفه خود در خصوص حجاب عمل نکند دچار یک آسیب بزرگ اجتماعی در جامعه خواهیم شد گفت: اولین نهادی که می‌تواند این فرهنگ را ساماندهی کند دولت است ولی به قوانین مناسب احتیاج دارد که با اجرای آنها به این هدف برسد.

*اختلاط مرد و زن موجب گسست فرهنگی می شود

وی بیان کرد: اینکه در ادارات دولتی زن‌ها با مردها کنار یکدیگر بنشینند موجب فساد و گسست فرهنگی و اجتماعی در جامعه می‌شود و برای جامعه نیز الگوی بدی به وجود می‌آورد و باید سعی کنیم که این فضاها در ادارات نباشد تا زمینه انحراف که یک آفت برای جامعه است از بین برود.

 انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha