یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
امام صادق(علیه السلام)

حوزه/تاسیس مکتب علمی جعفری، در طول تاریخ منشا برکات بسیاری برای اسلام و تشیع بوده است و حوزه های علمیه امروزی نیز اقتباسی از همان مکتب امام صادق(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن موسوی جزایری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در اهواز، ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، اظهار داشت: مذهب تشیع منسوب به امام صادق (ع) است و با عنوان مذهب جعفری شناخته می شود، چرا که ایشان نقش بسیار مهمی در تبیین اندیشه های اسلامی و پایه های اعتقادی شیعیان داشته اند.

وی به تبیین موقعیت و شرایط حاکم بر زندگی مردم در عصر امام صادق پرداخت و گفت: دوران امامت این امام همام مصادف شد با انقراض بنی امیه و آغاز حاکمیت بنی عباس، از این رو از موقعیت برای ایشان مهیا شد تا در ادامه راه پدر بزرگوارشان، محافل علمی گسترده ای ایجاد کرده و معارف الهی را نشر دهند.

استاد حوزه علمیه خوزستان، امام صادق(ع) را پایه گذار اولین حوزه علمیه جهان اسلام خواند و بیان داشت: امام جعفرصادق(ع) با تشکیل جلسات، محافل علمی، روش تعلیم و کلاس داری که ایجاد کردند در حقیقت سنگ بنای اولین حوزه علمیه را بنا نهادند.

وی  با اشاره به گستره محافل تعلیم و تربیتی که از سوی امام صادق(ع) برگزار می شد، ابراز داشت: کسانی که در مکتب امام صادق(ع) شاگردی می کردند را قریب به ۴۰۰۰ نفر ذکر کرده اند و بسیاری از علمای اهل سنت نیز از محضر ایشان بهره برده اند و در علوم مختلف از آن حضرت استفاده می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی جزایری، ادامه داد: تاسیس مکتب علمی جعفری، در طول تاریخ منشا برکات بسیاری برای اسلام و تشیع بوده است و حوزه های علمیه امروزی نیز اقتباسی از همان مکتب امام صادق(ع) است.

نگهداری علم بوسیله کتابت

استاد حوزه علمیه خوزستان، احیای سنت کتابت جهت حفظ علوم را از دیگر اقدامات ارزنده امام صادق(ع) دانست و عنوان کرد: از زمان خلیفه دوم به بعد، به واسطه ممنوعیتی که در کتابت علوم و احدیث بود بسیاری از معارف به فراموشی سپرده شدند و یا دستخوش تغییر گردیدند؛ احیای کتابت علوم و معارف به دستور امام صادق(ع) از سوی شاگردان ایشان صورت گرفت و شاگردان، احادیث و علوم آن حضرت را مکتوب می کردند که نمونه ای از آن توحید مفضل است.

وی افزود: در مقوله کتابت، خود حضرت نیز اقدداماتی داشته اند از جمله کتاب جفر که به گفته ابن قطیبه توسط امام صادق(ع) نوشته شده و در نزد امام معصوم محفوظ است و محتوای ان تمامی آنچیزی است که مردم تا روز قیامت به دانستن آن احتیاج پیدا می کنند.

اطلاع و آگاهی از شیعیان

حجت الاسلام و المسلمین موسوی جزایری، اطلاع و آگاهی از احول شیعیان را از دیگران ویژگی های ائمه معصومین(ع) من جمله امام صادق(ع) خواند و گفت: ابو بصیر در روایتی نقل می کند «در خدمت ایشان بودم فرمودند؛ ای ابا حمد آیا امامت را می شناسی؛ گفتم امام من شما هستید آنگاه فرمودند راست می گویی امام خود را می شناسی، پس به او چنگ بزن و به او متمسک شو».

وی افزود: در ادامه این روایت امام از آگاهی خویش به احوال و انساب تمامی شیعیان خبر می دهند و می فرمایند«نزد ما صحیفه ایست که در آن اسم و نسب هر شیعه ای که  تا قیامت متولد می شود ثبت وضبط است».

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha