سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
آیت الله مجتهد شبستری

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، با اشاره به رکود اقتصادی، گفت: اگر چنانچه تولیدات و صادرات غیر نفتی افزایش یابد، بخشی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، عصر امروز در همایش بین المللی "تبریز، شهر جهانی فرش دستباف"، گفت: واژه صنعت در شش بار در قرآن مجید به کار رفته است و این مسئله نشانگر اهمیت صنعت است؛ مثلا، قرآن مجید نقل می کند که به حضرت داود(ع) صنعت زره سازی را تعلیم کردیم یا صنعت کشتی سازی را به حضرت نوح نبی(ص) تعلیم دادیم.

وی، با اشاره به روایاتی از ائمه معصومین(ع) در خصوص اهمیت صنعت، ابراز داشت: طبق متون دینی و بیانات ائمه معصومین(ع)، خداوند متعال صاحبان حرفه ای را که امین و درستکار باشند را دوست می دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: امام صادق(ع) می فرمایند "خداوند متعال روزی انسان ها را در انواع صنعت ها قرار داده است. ایجاد اقتصاد سالم، برای بقا و دوام جامعه مفید است.

عضو خبرگان رهبری افزود: بهترین تدبیر برای رشد و تعالی جامعه ترویج صنعت و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: همه صنایع در اسلام مطلوب بوده و تمام صنعتگران مورد تقدیر اسلام قرار گرفته اند، خصوصا آن صنعتی که با دست سر و کار دارد. صنعت فرش بافی که با دست صورت می گیرد، بسیار ارزشمند است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: همان طور که تبریز در بسیاری از موارد شهر اولین ها است، در صنعت فرش هم اول بوده و دارای هنرمندان بسیار قدری است که هنرمندانه به خلق آثار هنری می پردازند.

وی افزود: متاسفانه کپی فرش های ایرانی در سایر کشور ها بافته شده و با قیمتی ارزان به فروش می رسانند، اما طولی نخواهد کشید که پی به بی کیفیت بودن این فرش های کپی خواهند برد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، افزود: دولت باید تسهیلات مناسبی را جهت ارتقاء صنعت فرش ایجاد کند تا با صادرات نفت گوشه ای از وابستگی های مالی به نفت کاهش یابد.

وی، اضافه کرد: یکی از سیاست های مورد تاکید مقام معظم رهبری، رهایی از اتکاء به درآمد های نفتی و افزایش تولید و صادرات غیر نفتی است که باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، با اشاره به رکود اقتصادی، گفت: اگر چنانچه تولیدات و صادرات غیر نفتی افزایش یابد، بخشی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

وی، افزود: متاسفانه از 500 هزار بافنده به 300 هزار بافنده فرش تنزل یافته ایم و این موجب نگرانی است، چرا که خانواده هایی از این راه ارتزاق می کردند و امروز که صادرات فرش با مشکل مواجه شده است، خانواده هایی متضرر شده اند.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به فاجعه تاسف بار منا، گفت: بی کفایتی رژیم منحوس آل سعود بار دیگر بر همگان اثبات شد و معلوم شد که رژیم سعودی هیچ ارزشی به جان و مال مسلمانان قائل نیست.

وی، در خاتمه، ابراز داشت: شاید این فاجعه مقدمه ای برای از بین رفتن رژیم منحوس سعودی و وابسته به دنیای استکبار است تا شر این خاندان فاسد از سر حرمین شریفین کم شود.

بر پایه این گزارش، شورای جهانی صنایع دستی در سال 2015 تقاضای "شهر جهانی فرش دستباف" را از ایران - تبریز دریافت نمود و پس از طی مرحله ارزیابی در کمیته متشکل از سوی رئیس شورای جهانی صنایع دستی ، این تقاضا به هیات رئیسه شورای جهانی صنایع دستی ارجاع گردید و هیات مذکور نیز شهر تبریز را به عنوان شهر جهانی فرش دستباف مفتخر کرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha