پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
حکیم طهران

حوزه/ دبیر همایش حکیم طهران گفت: ملاعلی زنوزی علاوه بر حکمت و فلسفه مراحل عالی فقه و اصول را نیز نزد آقا حسن آشتیانی فراگرفت و پس از هجرت به تهران، ۴۰ سال در مدارس مختلف به تدریس معقول و منقول پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین یوسفی، امروز در پیش نشست همایش ملی بزرگداشت حکیم ملاعلی زنوزی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: 1237 حوزه حکمی حوزه علمیه تهران در زمان ملاعلی زنوزی شکل گرفت؛ ایشان فرزند ملاعبدالله زنوزی در سال 1234 قمری دراصفهان چهره به جهان گشود و از اساتید بزرگی بهره گرفت.

وی افزود: علاوه بر حکمت و فلسفه مراحل عالی فقه و اصول را نیز نزد آقا حسن آشتیانی فراگرفت و پس از هجرت به تهران، 40 سال در مدارس مختلف به تدریس معقول و منقول پرداخت؛ علاوه بر مباحث فقهی به مباحث فلسفی و حکمی نیز پرداخت.

دبیر همایش حکیم ملاعلی زنوزی خاطرنشان کرد: فاخرترین محفل مباحث عقلی در زمان ایشان در این مکتب درسی بود؛ میرزا محمد باقر اسطهباناتی، آقا علی اکبر حکمی یزدی و میرزای اشکوری از شاگردان ایشان بودند.

وی گفت: برخی ایشان را در دقت و ژرف نگری ایشان را بر ملاهادی سبزواری نیز ارجح می دانند؛ مهمترین ویژگی اندیشه ایشان، تصرف وی در مبانی و ارایه تقریرهای تازه از حکمت صدرایی وابداع دیدگاه های نوین در فضای فلسفی است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی خاطرنشان کرد: تا کنون 13 نشست با عنوان پیش نشست های همایش ملی حکیم تهران، برگزار شد؛ جریان شناسی حوزه های حکمی تهران، دیدگاه های حکیم تهران در باب حمل، اثبات معاد جسمانی، بررسی ابعاد زندگی حکیم تهران، حکمت در تهران، معرفی و برنامه های همایش، فلسفه تطبیقی و مواجه ملاعلی مدرس با فلسفه غرب و... از جمله محورهایی بود که برای آنها، نشست های علمی برگزار شده است.

وی با بیان این که همایش ملی ملاعلی زنوزی در آذرماه و دی ماه برگزار  می شود گفت: آثار توحیدی و کلامی ملاعلی زنوزی، شامل رساله فی التوحید، تذکره توحیدیه، اثبات واجب تعالی و مباحث توحید، ویژگی ها و صفات واجب تعالی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha