دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
حسن روحانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با تأکید بر اینکه ما همانطور که نیازمند به نهاد رسانه هستیم نیازمند به نظام مطبوعات نیز هستیم، گفت:‌ ما نیازمند نظام مطبوعات شفاف با قوانین و مقررات روشن هستیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی  امروز در آیین  افتتاحییه رسمی بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات که در مصلای تهران برگزار شده است، با تأکید بر اینکه برای ورود به عصر و دنیای جدید نیاز به توسعه داریم، گفت: تردیدی نیست که مسیر و راه ورود به توسعه رسانه است، البته برای یک کشور مهمتر از اینکه یک رسانه داشته باشد، نهاد رسانه است. رسانه‌ای که دارای سوابق بلند، با هویت، نگاه و دیدگاه خاص خود باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: گرچه در کشور ما از اولین مطبوعه «کاغذ اخبار» یا «وقایع اتفاقیه» حدود 180 سال می‌گذرد اما از آن نشریات روزهای اولیه دیگر خبری نیست جز در آرشیو ،آن هم اگر مانده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ادامه داد: اما در دنیا روزنامه‌هایی وجود دارد که بیش از 200 سال سابقه دارد از جمله «تایمز» لندن که عمری 230 ساله و یا «نیویورک تایمز»‌ که 119 سال عمر دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: رسانه‌ای که دهه‌ها از عمرش بگذرد بر حرفه‌ای بودن و پختگی‌اش افزوده می‌شود و افکار عمومی را به خود جذب می‌کند.

وی بدترین جوانمردی را جوانمردی مطبوعات و رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: رسانه‌ای که هنوز متولد نشده، بال و پر نگشوده و خود را به خوبی معرفی نکرده به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران قرار می‌گیرد، کلمه تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر این که کلمه تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشد، اظهار داشت: ما همان طور که نیازمند به نهاد رسانه هستیم، نیازمند به نظام مطبوعات هم هستیم. نظام مطبوعات شفاف، روشن با قوانین و مقررات روشن.

وی اضافه کرد: اگر قانون روشن باشد، هر روز جمعی با بدست آوردن یک کلمه و یک جمله نمی توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: قانون و مقررات شفاف، تنبیه روشن و تشویق روشن است، در همه جای دنیا، آخرین قانون جزا و شدیدترین آن اعدام است و آن هم کشورهایی که دارای مجازات اعدام هستند؛ اولین مجازات اعدام نیست.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: اولین مجازات جریمه است، اولین مجازات توقیف کوتاه مدت طرف در هر جرمی است یا زندان کوتاه مدت است، اولین مجازات که اعدام نیست.

وی ادامه داد: اگر بر فرض یک رسانه تخلف کرده و نهاد رسانه و نه یک نهاد دیگر گفته که متخلف است، ما وزارت ارشاد داریم، هیات نظارت و قوه قضائیه داریم تا نسبت به مطبوعات و آن پایگاه هایی که می توانند سخن بگویند، راجع به نشریه قضاوت کنند که آیا از خود سخن می گوید، از بیگانه سخن می گوید، به نفع کشور یا به نفع بیگانه حرف می زند؟ یک معیاری دارد.

رئیس جمهوری افزود: هر مامور امنیتی نمی تواند معیار برای مطبوعات و نشریات باشد، ما نیازمند به یک نظام، قانون، مقررات و یکسانی همه در برابر قانون هستیم.

وی افزود: مگر قابل تحمل است که در یک کشوری برخی از رسانه ها برای همیشه از تنبیه، توقیف و تعطیل و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن امنیتی دائمی برای آن ها مقرر باشد که نه تنها هر چه می خواهد بگویند بلکه گاهی هم به عنوان پلیس مخفی عمل کنند؟

رئیس جمهوری اضافه کرد: شما از برخی از نشریات می فهمید که فردا چه کسی دستگیر می شود، فردا کجا تعطیل می شود، آبروی چه کسانی باید رفته شود، ما نشریه داریم برای آگاهی مردم، بعد هم عده ای ادعای انقلابی گری دارند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ عده‌ای ادعای انقلابی‌گری دارند اما انقلابی بودن به چه معناست، انقلابی بودن به معنای اخلاق است و مردم ما انقلاب کردند تا اخلاق اسلامی در این کشور حاکم شود، موازین اسلامی در کشور معیار باشد و خون مردم، اموال و آبروی مردم محفوظ بماند و انقلابی بودن به معنای دروغ نگفتن، به دیگران تهمت نزدن است و انقلابی بودن به معنای آن است که چهره بزرگ نظام را که در انقلاب، دفاع مقدس و سازندگی برای کشور تلاش کرده است را حفظ کرد.

وی ادامه داد: انقلابی بودن به معنای به مردم امید دادن، اعتماد دادن است، از پایگاهی یک بخش از حکومت به بخش دیگری از حکومت حمله می‌کند و آیا این به معنای انقلابی و انقلابی‌گری است. یک وقتی در برخی نوشته‌ها هماهنگی راهبردی داشتیم که اصل بسیار مهم برای وحدت جامعه و حکمرانی سالم بود اما گاهی معکوس این جمله را مشاهده می‌کنیم و ناهماهنگی راهبردی وجود دارد که این بزرگترین خطری است که می‌تواند یک کشور و جامعه را تهدید کند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تمام مطبوعات و رسانه ها در برابر قانون باید یکسان باشند، اگر این گونه بود یعنی ما کشور انقلابی آن هم انقلاب اسلامی هستیم و اگر نبود، یعنی علیه یک انقلاب اخلاقی و اسلامی حرکت می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با بیان اینکه دستگاه قضایی ما باید مامن جامعه باشد،گفت: هر چیزی اشکال داشته باشد، اگر نمک سالم باشد می شود جلوی فاسد شدن آن را گرفت اما اگر یک وقتی نمک فاسد شود خیلی کار سخت می شود.

وی تاکید کرد: دستگاه قضا پایگاه امن مردم است، همه مردم آن روزی که از همه اعم از دولت، روزنامه و حتی از عالم و استاد دانشگاه مایوس شوند، آنجایی که هیچ وقت، هیچ کسی نباید مایوس شود، باب عدل و درِ خانه قاضی است.

وی اضافه کرد: امروز تقریبا رسانه یک طرفه به سمت پایان یافتن است، رسانه ها دو طرفه است؛ مردم هم اظهار نظر می کنند نه در شبکه ها و سایت ها بلکه حتی کنار گیشه روزنامه فروشی با خریدن و نخریدنشان، اعلام نظر می کنند.

این مقام مسئول افزود: در این فضا باید رسانه های ما مسئولیت سنگین را بردوش خودشان احساس کنند؛ در شرایطی که ما امروز قرار گرفته ایم، در دو زمینه نیاز به امید داریم و القای امید در جامعه به دست مطبوعات،رسانه ها ، رسانه ملی، همه سایتها و فضای مجازی و حقیقی است.

وی یادآورشد: ملت ما در این 26 ماه کار بزرگی را انجام داد، البته اقتصاد جامعه ما از قبل از انقلاب بیماری هایی داشت، بعد از انقلاب هم بیماری هایی داشت، تحریم بر آن بیماری به عنوان یک بیماری جدید افزوده شد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی  در بخش پایانی سخنان خود، انتقاد را حقی همگانی و مفید دانست اما تاکید کرد که تخریب دولت با پول مردم پذیرفتنی نیست.

رئیس جمهوری  بیان داشت: در مذاکرات نه تنها حقوق هسته ای تثبیت شد بلکه ایران وارد بازار فناوری و تجارت هسته ای شد و اکنون نه تنها سانتریفیوژها متوقف نمی شوند، بلکه بالاترین تکنولوژی آن به حرکت در می آید.

وی  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خاصیت برجام ایجاد فضای مناسب برای فعالیت و رونق است، گفت: ما آینده ای به مراتب بهتر از امروز خواهیم داشت و همه باید دست در دست هم دهیم و ایرانی را بسازیم که رونق اقتصادی را به معنای واقعی شاهد باشیم، ایرانی را بسازیم که علم، دانش و فناوری روز به روز در حال پیشرفت باشد،

حجت الاسلام و المسلمین روحانی، با تاکید بر حفظ انسجام و وحدت  بیان داشت: دوستی و برادری با انتقاد منافات ندارد، دوست باشید نقد بکنید، اما جامعه ما انقلابی بماند یعنی تهمت نباشد، یعنی دروغ نباشد، یعنی به صرف اتهام یک آقا یا یک دستگاهی قبل از دادگاه و محاکمه، آبروی مردم را نبریم. این خلاف قانون، اخلاق، قانون اساسی، خلاف اسلام و خلاف راه صحیفه سجادیه است که امروز به نام صاحب صحیفه سجادیه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha