پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024
حجت الاسلام اوتارخانی

حوزه/ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین با اشاره به اینکه در صدر اسلام، مساجد کاربری‌های متعددی داشتند،گفت: امروز باید جایگاه واقعی مساجد احیاء گردد.

حجت‌الاسلام عباس اوتارخانی، رئیس  مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، با اشاره به جایگاه مسجد اظهارداشت: اگر تاریخ اسلام را مطالعه کنیم می‌بینیم مسجد اولین سازه‌ای است که توسط پیامبر(ص) بنا می‌شود، شاید مسجد به معنای مکان سجده کردن، مکانی با کاربری عبادی را به ذهن تبادر می‌کند اما نوع کارکردی که مسجد پیدا می‌کند چیزی فراتر از آن است.

وی با اشاره به اینکه در صدر اسلام، مساجد کاربری‌های متعددی چون سیاسی، اقتصادی، نظامی، حل و فصل دعاوی و آموزشی  داشتند، افزود: شاید این کارکردهای متعدد همراه با این نامگذاری در پی اثبات این اصل بوده که اگر هر شأنی از شئون زندگی در مسیر درست و با قصد قربت و برای امتثال امر الهی انجام شود، مصداقی از مصادیق عبادت بوده و بهترین مکان برای عبادت هم مسجد است که امروز از این جایگاه غفلت شده و باید احیاءگردد.

حجت‌الاسلام اوتارخانی، با تاکید بر پیوند حکومت دینی و مسجد عنوان داشت: به عقیده بنده در هرم حاکمیتی که در رأس آن ولیّ فقیه قرار دارد سنگ زیرین و متصل به بدنه عامّه مردم مساجد و ائمه جماعت هستند، یعنی حلقه وصل مردم به معارف دین، همراهی و همکاری جستن از آنان برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی و همچنین مرکز معرفی و نشر اهداف عالیه نظام اسلامی مساجد می‌باشند. در لایه میانی این هرم نیز نمایندگان ولیّ فقیه در استان‌ها قرار دارند که همین اصل اقتضا می‌کند؛ مدیریت مساجد تحت اشراف آن بزرگواران قرار گیرد.

وی در خصوص چشم‌انداز مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان داشت: از آنجا که سازمان‌های متعددی با مسئولیت های موازی در امر مسجد ورود دارند تصمیم نماینده ولی‌فقیه در تجمیع تمامی آن امور در یک مرکز تخصصی ایده‌ای بدیع و نگرشی نو در مدیریت کلان بر مساجد سطح استان است که سرچشمه این نوع نگاه را می‌توان در فرمایشات رهبری یافت. جا دارد که این نوع نگاه به گفتمانی نلی تبدیل شود و الگویی که در اینجا ارائه خواهد شد قابل تعمیم بر دیگر استان‌ها می باشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین، در خصوصاولویت‌های کاری مرکز رسیدگی به مساجد بیان داشت: مهم‌ترین اولویت کاری بنده تلاش برای اصلاح ساختار مدیریتی مساجد با محوریت ائمه جماعت خواهد بود؛ چرا که رهبر معظم انقلاب  به صراحت مدیریت مساجد را وظیفه ائمه جماعت می‌دانند و برای تحقق این مهم لازم است هم ائمه  جماعت با دانش مدیریتی و ارتباطی و عوامل جذب مردم خصوصاً نسل جوان به مسجد آشنا باشند و هم ارکان دیگر مسجد مثل هیئت امنای مساجد خود را مشاوران و بازوان اجرایی ائمه جماعت بدانند. بدیهی است تحقق آرمان‌های امام راحل و فرمایشات رهبری در سایه اتّحاد و جهت‌گیری منسجم و واحد امکان‌پذیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha