سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
مصطفی فضائلی - دانشکده حقوق

حوزه/ عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم با بیان اینکه تعهدات حقوق بشری متعلق به تمام جامعه بین الملل است، گفت: مسئله تابعیت و حقوق بیگانه در فاجعه منا مطرح نیست: این حادثه حتی اگر برای خود اتباع عربستان نیز رخ می داد، جامعه بین المللی حق داشت مسئولان این کشور را مواخذه کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر فضائلی ظهر امروز در یادواره علمی «مهاجر الی الله» یادبود دکتر ناصر قربان نیا که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی از نویسندگان بر این باور هستند که تاریخ تحول رابطه اخلاق و حقوق سه مرحله را پشت سر گذاشته، اظهار داشت: در مرحله نخست اخلاق و حقوق همسان بوده و در مرحله دوم تفکیک اخلاق و حقوق صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: مرحله سوم دوره تقارن و آمیزش اخلاق و حقوق است که محصول عصر جدید از قرن نوزدهم به بعد می باشد.

این استاد دانشگاه افزود: ارزش های اخلاقی تحولی است که اخلاق را ضمیمه حقوق می کند و می خواهد حقوق را بر بنیان اخلاق بگذارد.

این عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم با اشاره به اینکه براساس عقل خود بنیاد، کرامت انسانی مبنای هنجارهای حقوقی است، گفت: حقوقدانان بین المللی از این تحول به انقلاب کوپرنیکی در حقوق بین الملل تعبیر می کنند که در آن، بشر اساس می گیرد.

فضائلی با بیان اینکه عقل خودبنیاد نیازمند عقلانیت دینی است، افزود: عقل خودبنیاد بدون استفاده از وحی شناخت کامل و جامعی نمی دهد.

وی افزود: انسان نمی تواند صرفا با عقل خودبنیاد از مسیر تمایلات درونی و خواهش های نفسانی خارج شده و به کمال برسد.

وی با بیان اینکه بعثت انبیاء در راستای تکوین ارزش های اخلاقی است، گفت: انسان باید با تکیه بر عقل درون و توسل به عقل برون این مسیر را پشت سر بگذارد.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم با اشاره به اینکه عرصه دفاع مقدس تجسم ارزش ها در صحنه عمل بود، گفت: این الگو برگرفته از مشی انبیاء و ائمه معصومین(ع) بود.

فضائلی افزود: امروزه متاسفانه علی رغم وجود ارزش های ناب اسلامی در صحنه عمل، شاهد تجلی این ارزش ها در جهان اسلام نیستیم.

وی با بیان اینکه حادثه منا یکی از موارد نقض ارزش های اسلامی بود، گفت: فاجعه منا سیمای مناسبی را از جهان اسلام و یک دولت مدعی اسلام نشان نداد. 

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم افزود: اسلام بر امداد و بهداشت و سلامت تاکید دارد در حالی که در فاجعه منا نسبت به جان و سلامت حجاج بی اعتنایی و از ورود امدادگران ممانعت می شد.

فضائلی، آب نرساندن به حجاج را امری خلاف حقوق بشر اسلامی دانست و ابراز داشت: گفته شده برخی حجاج علائم حیاتی داشتند که در کانتینرهای جانباختگان قرار گرفتند که این مسائل مصداق پایمال کردن ارزش های دینی است.  

وی با بیان اینکه تعهدات حقوق بشری متعلق به تمام جامعه بین الملل است، ابراز داشت: مسئله تابعیت و حقوق بیگانه در فاجعه منا مطرح نیست: این حادثه حتی اگر برای خود اتباع عربستان نیز رخ می داد، جامعه بین المللی حق داشت مسئولان این کشور را مواخذه کند.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم با اشاره به اینکه جان باختن 7 هزار نفر در فاجعه منا، حادثه کوچکی نبود، گفت: مسئولان و مجامع حقوقی باید دولت عربستان را ملزم به پذیرش مسئولیت جبران خسارت و عذرخواهی رسمی و دیپلماتیک کنند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: همچنین عربستان باید مجبور به انعقاد تفاهم نامه امداد و نجات با کشورهای مختلف شود تا در صورت رخداد حوادث محتمل آینده، مثل فاجعه منا عمل نکنند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha