چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کد خبر: 365681
۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
کتابخانه حکمت اسلامی

حوزه/ جامع ترین نرم افزار فلسفی با عنوان «کتابخانه حکمت اسلامی» حاوی متن کامل ۲۵۹ جلد در قالب ۲۱۰ عنوان کتاب، به همت پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و در دسترس محققان قرار گرفته است.

حجت الاسلام اکبر راشدی نیا در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» هدف از تولید نرم افزار فلسفی «کتابخانه حکمت اسلامی» را کمک به محققین و پژوهشگران عنوان کرد و گفت: این نرم افزار که دربرگیرنده کتاب ها و مقالاتی به 3 زبان فارسی، عربی و انگلیسی است، موضوعاتی از جمله منطق، تاریخ فلسفه، حکمت افلاطونی و نو افلاطونی، حکمت مشاء، اشراق و متعالیه را تا زمان ملاهادی سبزواری را دنبال کرده است.

وی ابراز داشت: آثار بزرگانی از جمله شیخ الرئیس، ابن رشد، فخرالدین رازی، خواجه نصیرالدین طوسی، میر داماد، صدرالمتالهین و ملاهادی سبزواری در این نرم افزار جمع آوری شده است.

مسئول اداره کل اطلاعات مرکز نور خاطرنشان ساخت: آنچه به غنای این نرم افزار کمک کرده است، ارائه بیش از 110 کتاب و مقاله از فلاسفه یونان به زبان انگلیسی می باشد.

متکفل پروژه گفت: آثار انگلیسی بزرگانی همچون ارسطو، افلاطون و فلاسفه نو افلاطونی، و  فلاسفه غرب نظیر: کانت، دکارت، برکلی، هیوم، میل، نیچه، اسمیت، هابز، بیکن و آگوستین بر جامعیت نرم افزار افزوده است.

وی به دیگر قابلیت های نرم افزار کتابخانه حکمت اسلامی اشاره کرد و افزود: ارائه 11 عنوان فرهنگ نامه به منظور آشنایی با اصطلاحات متون برنامه و ایجاد ارتباط متون با شروح مربوطه به طور مستقل  از دیگر قابلیت های این نرم افزار به شمار می رود.

مسئول اداره کل اطلاعات مرکز نور ادامه داد: قابلیت جستجوی متنوع و پیشرفته در تمام متون از طریق کلمه و ترکیب واژگان، نمایه زنی، حاشیه نویسی، رنگی کردن و علامت گذاری، ارتباط واژگان کتب با لغت نامه های برنامه و انتقال مستقیم متون برگزیده از برنامه به محیط MS-Word از جمله توانمندی های این محصول است.

حجت الاسلام راشدی نیا در پایان یادآور شد: در این نرم افزار متن کامل 10 دوره لغت نامه عربی و فارسی در قالب 62 جلد کتاب گنجانده شده است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha