شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ |۲۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 6, 2024
محسن اخباری

حوزه/ نشست «الهیات رهایی بخش؛ زمینه ها و مولفه ها» به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) و حضور جمعی از طلاب و پژوهشگران این نهاد در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،محسن اخباری پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) در ابتدای این نشست علمی ضمن اشاره به این که کشورهای آمریکای لاتین خواستگاه الهیات رهایی بخش به شمار می روند، تصریح کرد: بعد اقتصادی در تحولات این منطقه بسیار مهم بوده، غالب تحولات اجتماعی و دینی نشأت گرفته از تحولات سیاسی و اقتصادی حاکم بر این جوامع است.

وی با بیان این که ذخائر عظیم طلا و سنگ های گران قیمت مهمترین انگیزه ورود کشورهای استعمار گر به سرزمین های آمریکای لاتین بود، اظهار داشت: افسران اروپایی قبل از هر حمله با صدور بیانیه هایی به زبان های بومی، ملت های این دیار را به آموزه های دینی خود یعنی همان مسیحیت دعوت می کردند.

سخنران این نشست علمی با تأکید بر این که در آمریکای لاتین به جای تبلیغ مسیحیت تحمیل مسیحیت پی گیری می شد، خاطرنشان کرد: سیاست های صورت گرفته، گرچه در ظاهر گسترش مسیحیت را به دنبال داشت؛ ولی تعمیقی در باورهای دینی ایشان صورت نمی گرفت.

اخباری ورود اروپائیان به سرزمین های آمریکای لاتین را زمینه ساز شکل گیری الهیات رهایی بخش در این سرزمین عنوان کرد و اذعان داشت: بعد از حضور و سلطه استعماری کشورهای اروپایی، انقلاب ها و نهضت های مقاومتی متعددی در این دیار به وقوع پیوست.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) پیدایش نظام­های سرمایه داری را از دیگر مولفه های انگیزه بخش، در گسترش الهیات رهایی بخش دانست و تصریح کرد: نظام سرمایه داری پیامدهای زیادی را در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی مذهبی ایجاد نموده است.

وی فقر و ظلم گسترده در سرزمین های آمریکای لاتین را از دیگر عوامل تقویت بسترهای ذهنی برای پیگیری تحولات اجتماعی عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از مفاهیم، نظریات و خط و مشی های حاکم بر جوامع این دیار، منعکس کننده واکنش و عملکرد سیاست های سرمایه داران آمریکایی بود، که خود نشأت گرفته از نظام استثماری و سیاست های استعماری دولتمردان آمریکایی است.

اخباری عملکردهای نامطلوب کلیسا در ابتدای ورود مسیحیت به سرزمین های آمریکایی و اتحاد و پیوند ناگسستنی آن با قدرت های ظالم را یکی از عوامل دین گریزی این مردمان عنوان کرد و اذعان داشت: ملت های غربی در سال­های متمادی بر این باور بودند که با عقل معاش می توان به سعادت رسید و بعد از جنگ جهانی اول و دوم فقر گسترده و اعمال ناهنجاری های زیاد، تفکر ایشان را تغییر داده، بحران هویت در سرزمین های ذکر شده، حضور فعال کلیسا در این سرزمین ها را به دنبال داشت.

سخنران این نشست علمی راه اندازی اجلاس های متعدد توسط کلیسا در سرزمین های  مختلف را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: از نظر مردمان آمریکای لاتین، الگوگیری از سبک زندگی اروپایی معضلات زیادی را در بستر های مختلف اجتماعی برای ملت های این سرزمین ایجاد نموده است.

وی با بیان این که شورای کلیسا به صورت غیر مستقیم در شکل گیری الهیات رهایی بخش تاثیرگذار بود، خاطرنشان کرد: تشکیل انجمن های مسیحی پایه و نیز  پی گیر ی فعالیت های ایشان با هدف ورود کلیسا به امورات دنیایی، تاثیرات زیادی در شکل گیری الهیات رهایی بخش داشت.

اخباری در ادامه ضمن اشاره به دیدگاه های مارکسیستی الهی دانان و روشنفکران الهیات رهایی بخش، خاطرنشان کرد: اذعان به ضعف های بنیادی نهادهای اقتصادی سرمایه داری، از مهمترین مواردی است که روشنفکران الهیات رهایی بخش در پاسخ به چرایی تمرکز قدرت و ثروت در یک طبقه خاص تصریح کرده اند.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) تحلیل فقر در معنای سیاسی را از دیگر عوامل گسترش الهیات رهایی بخش عنوان کرد و  گفت: علی رغم استقلال این سرزمین در بخش های متعدد، وابستگی سیاسی کشورهای آمریکای لاتین به جریانات استعماری، سلطه نویی را در این سرزمین رقم زد.

وی وارد نمودن نظریه های سیاسی به عرصه عمومی را از دیگر عوامل قدرت بخشی به الهیات رهایی بخش دانست و یادآور شد: عالمان رهایی بخش بر این باور بودند که آزادی بخشی از حقیقت آدمی بوده، بدون تعهد دائم به حقیقت هیچ گاه بحران ها به خوبی درک نمی شود.

سخنران این نشست علمی اولویت دادن به نیاز فقرا و نجات ایشان از شرایط نابسمان اجتماعی را از مهمترین رویکردهای روشنفکران الهیات رهایی بخش ذکر کرد و اظهار داشت: الهیات رهایی بخش نقدی بر ساختارها و نظام هایی است که بر ظلم و فقر در جامعه دامن زده، مسببات گسترش این مقوله را به همراه داشته است.

وی با اشاره به این که در الهیات رهایی بخش اعتقاد بر این که مهمترین اعمال در کتاب مقدس، اعمالی است آدمی را به سمت فقرزدایی و مقابله با ظلم  سوق دهد، اظهار داشت: سیاست های استعماری کشورهای سلطه جو به ویژه آمریکا، از مهمترین عوامل شکل گیری و قدرت بخشی به الهیات رهایی بخش به شمار می رود.

اخباری در پایان تأکید کرد: علی رغم وجود نقدهای جدی بر الهیات رهایی بخش، در برنامه ریزی های مختلف می توان با تمرکز بر مشترکات الهیات رهایی بخش، تأثیرات زیادی را در جوامع هدف ایجاد نموده، آموزه های ناب الهی را به ایشان تبیین کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha