چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حضرت آیت الله سبحانی   در همایش بزرگداشت عالم واقف، آیت الله میرزا ابوطالب قمی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: وقف باید در مسیر احیای امور مهم باشد؛ وقف علمی از مهمترین و بهترین موقوفات است که می تواند زمینه ساز توسعه علمی در کشور و جهان اسلام باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی  چهارشنبه شب  در همایش بزرگداشت عالم واقف، آیت الله میرزا ابوطالب قمی که در مدرسه عالی دارالشفا برگزارشد گفتند: انسان ها دارای حب  ذاتی هستند، ولی این سوال مطرح است که آیا حب ذات همیشه امری نامطلوب است یا اینکه این حب دارای دو قسمت است.

ایشان افزودند: اگر حب ذات به این شکل باشد که خود را بخواهیم و دیگران را نخواهیم، این حب باعث ایجاد رذیله می شود؛ حب ذات یکی از نعمت های خداست، زیرا اگر کسی خود را دوست نداشته باشد از بین خواهد رفت؛ خداوند این غریزه را در بین ما نهاده است که در مسیر سعادت گام برداریم.

این مرجع تقلید اظهارکردند: کسانی که علاقه مند هستند که پس از خود ذخیره ای داشته باشند باید ولد صالح یا علم نافع یا صدقه جاریه داشته باشند؛ اهل بیت (ع) که مردم را به صدقه جاریه دعوت کرده اند پیشتاز صدقات جاریه هستند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: امام علی(ع) از واقفان بزرگ هستند؛ ایشان چاه هایی حفر می کردند و آن را وقف زائران خدا و در راه ماندگان می کردند؛ ایشان در دوران سکوت 25 ساله اقدام به ایجاد وقف و خدمت به مردم می نمودند.

معظم له بیان کردند: امام صادق(ع) منازلی را وقف می کردند که در آن منازل مجلس وعظ برگزار شود؛ حضرت زهرا(س) نیز موقوفاتی دارند که بزرگان دین ما وقف نامه ایشان را امضا کرده اند.

ایشان افزودند: وقف یک سنت رحمانی و ذخیره جاودانی برای زندگی آینده است؛ در این زمینه نباید از یک سری ملاحظات غفلت کرد؛ در این بین باید الگوهایی از بزرگان دین و علمای گذشته بر گیریم و از آنها استفاده کنیم؛ سید مرتضی موقوفاتی برای کاغذ فقها، در نظر گرفتند تا نشان دهند که چه وقفی انجام داد.

این مرجع تقلید اظهارکردند: وقف باید در مسیر احیای امور مهم باشد؛ وقف علمی از مهمترین و بهترین موقوفات است که می تواند زمینه ساز توسعه علمی در کشور و جهان اسلام باشد.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: اگر مایل به توسعه علمی این کشور هستیم و دانشمندان ما کاری انجام دهند باید کاری کنیم که وسیله زندگی آنها فراهم شود.

معظم له بیان کردند: وقف دارای احکامی است که باید مشکلات فقهی آن را حل کرد و اگر با علمای دین مشورت انجام شود در آینده می توان استفاده بهتری از این موقوفات داشت.

ایشان افزودند: آیت الله میرزا ابوطالب قمی داماد میرزای قمی است و در زمان ایشان عهده دار کسوت قضاوت و اقامه نماز جمعه شهر قم بود؛ فضاوت در آن زمان قضاوت اجتهادی به تمام معنا بود که تمام موارد قضایی و فقهی را به ایشان ارجاع می دادند.

این مرجع تقلید اظهارکردند: موقوفات علمی ایشان نیز بسیار مهم است که در کتابخانه حرم مطهر موجود است؛ در این زمینه باید کوششی انجام شود تا کتب  میرزا ابوطالب را پژوهیده و ارایه کنند.

حضرت آیت الله  سبحانی خاطرنشان کردند: میرزا ابوطالب هم صاحب علم نافع بود و هم ولد صالح داشت و هم دارای موقوفات بسیاری بودند؛ دهکده زنبیل آباد و فرج آباد و علی آباد از موقوفات ایشان بود که ایشان آن را وقف زیارت عتبات کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha