پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
بازی رایانه ای

حوزه/ رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت :حدود ۴۳ سال از قدمت بازی های رایانه ای می گذرد و هم اکنون سومین صنعت پول ساز در دنیا محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر بهروز مینایی، عصر  سه شنبه طی سخنانی در نشست "ورای بازی" که با موضوع بررسی سیاست های پنهان در بازی های فراگیر از سلسله نشست های سواد رسانه ای در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت فوق العاده بازی های رایانه ای در دنیای کنونی ابراز داشت: در حال حاضر هیچ مقام مسئولی در نظام ما همچون مقام معظم رهبری به مقوله بازی های رایانه ای این گونه جدی توجه نکرده کما این که معظم له هر ساله نکات بسیار مهم و راهبردی را در دیدار مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین باره ارایه می دهند و مطالبات بسیاری در این خصوص دارند.

بُعد مهم آموزشی در بازی های رایانه ای را جدی بگیریم

وی با بیان این که بازی رایانه ای یک پدیده نوظهور در دنیای الکترونیکی به شمار می رود، گفت: بعد آموزش در همه بازی ها ولو به صورت نهفته وجود دارد، چه آن که بازی های رایانه ای یک هنر صنعت رسانه است که در آن آموزش بسیار جدی گرفته شده اما نباید این آموزش ها به صورت مستقیم باشد چون اگر به صورت مستقیم باشد و بچه ها بفهمند آن را پس می زنند.

وی با اشاره به این که بالاترین سطح تعامل با کاربر در بازی های رایانه ای مشاهده می شود، افزود: از بیست سال قبل بازی رایانه ای در ایران وجود داشته است و بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز از هشت سال پیش وارد این مقوله شده و تاکنون دست به تولید یا حمایت از تولید 600 بازی رایانه ای زده است.

بازی های رایانه ای هم فرصت است و هم تهدید

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین گفت: شاید برخی خانواده ها ، حوزه های علمیه و برخی از نهادها به بازی های رایانه به عنوان یک رسانه منفی نگاه کنند چرا که بعضاً فقط آسیب ها را می بینند اما باید توجه داشت که در دنیای امروز بازی های رایانه ای می تواند یک فرصت خوب در جهت اهداف آموزشی، بهداشتی، ورزشی، اجتماعی و سیاسی باشد.

وی افزود: به خصوص امروز بازی رایانه ای می تواند بسیار فرصت خوبی در مسیر القا و ترویج مفاهیم مورد نظر باشد به طوری که حتی به نظر من می توان از بازی های رایانه ای برای ترویج و نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی بهره برد.

سومین صنعت پولساز در دنیا

مینایی همچنین در ادامه با اشاره به این که بازی های رایانه ای 9 سبک معروف دارد که شامل بازی های راهبردی، اکشن ،ماجرایی، اتومبیل رانی، تیراندازی، شبیه سازی، ورزشی، مبارزه ای و آموزشی می شود، گفت: حدود 43 سال از قدمت بازی های رایانه ای می گذرد و هم اکنون سومین صنعت پول ساز در دنیا محسوب می شود.

وی افزود: همین چند سال پیش که اقتصاد آمریکا دچار رکود بود، نرخ رشد بازی های رایانه ای در این کشور 7 برابر میانگین کل اقتصاد آمریکا بود و بیش از 120 هزار شغل مرتبط با آن ایجاد شد ، ضمن آن که در صنایع نظامی، آموزشی و بهداشتی از صنعت گیم استفاده زیادی می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز در بین صنایع سرگرمی ساز در آمریکا، بازار بازی های رایانه ای از بازار موسیقی و سینما نیز پیشی گرفته است به طوری که در حال حاضر در آمریکا 157 میلیون کاربر بازی های رایانه ای وجود دارد.

۱/۲ میلیارد نفر در دنیا کاربر بازی های رایانه ای هستند

رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین با بیان این که در حال حاضر افزون بر یک میلیارد و دویست میلیون نفر در دنیا مخاطب و کاربر بازی رایانه ای هستند ، گفت: به طور میانگین هم اکنون هفته ای 3 میلیارد ساعت در دنیا صرف این بازی ها می شود و در حالی که میانگین سنی بازی کنندگان در آمریکا و کانادا، 30 سال است در کشور ما این میزان حدود 16 سال می باشد.

وی با اشاره به این که در دنیا صنعت بازی رایانه ای به ویژه بازی های موبایلی رشد خیره کننده ای داشته است، افزود: امروزه در عرصه بهداشت و درمان نیز از بازی های رایانه ای استفاده می شود و همچنین بخش قابل توجهی از پهنای باند اینترنت در دنیا صرف بازی های رایانه ای است.

20 میلیون ایرانی درگیر بازی های رایانه ای هستند

دکتر مینایی ادامه داد: در ایران نیز حدود 50 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند و بازی بازهای فعال چه با رایانه ، تبلت و یا گوشی همراه حدود 20 میلیون نفر هستند.

وی افزود: هر ماه بین 140 تا 200 میلیارد تومان از سوی ایرانی ها صرف خرید بازی می شود و متوسط 5/1 ساعت در روز در وقت برای آن در داخل کشور صرف می شود.

بازی رایانه ای معروفی که مملو از سکس و خشونت است

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از بازی های بسیار معروف و پرطرفدار در دنیا به نام GTA اشاره کرد و گفت: در بازی های رایانه ای غربی حرف ها و المان های زیادی وجود دارد که از آن ها برای انتقال پیام استفاده می شود و متاسفانه بخش اعظمی از بازی های رایانه ای محبوب و پرفروش مملو از خشونت و رفتارهای زشت جنسی است که حتی در جامعه آمریکایی نیز برای آن ها محدودیت زیادی قائل شده اند.

وی افزود: یکی از این بازی ها GTA است که در سال های اخیر در نسخه های متعدد به فروش رفته و متاسفانه در ایران نیز با وجود مشکلات فراوانی که دارد محبوبیت زیادی چه در بین پسران و چه دختران دارد.

ترویج سبک زندگی آمریکایی در بازی های رایانه ای

وی بیان داشت: این بازی مربوط به سرقت خودرو است که در آن خشونت وجود دارد و هر ساله گرافیک و جذابیت بیشتری هم به آن می دهند و میلیون ها دلار صرف ساخت آن شده است اما در عین حال سودآوری بسیار بالایی برای شرکت سازنده آن به همراه داشته است؛ روایت بازی در هر نسخه تفاوت هایی دارد اما ترویج سبک زندگی آمریکایی نکته مهم و محوری در آن است به طوری که حتی شهرهای آن شبیه سازی شده از شهرهای بزرگ آمریکا مثل لس آنجلس، نیویورک، بوستون و غیره است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ترویج بی بندو باری جنسی ، عبور از خطوط قرمز قانون و عرف جامعه از جمله ویژگی های این بازی است به طوری که در خود آمریکا مجوز این بازی بالاترین رده سنی را دارد ضمن آن که همین بازی به خاطر خشونت زیاد و صحنه های جنسی در بسیاری از کشورها محکوم شده است اما با این حال متاسفانه نسخه های زیادی از این بازی به راحتی در دسترس کودکان و نوجوانان ایرانی قرار می گیرد.

گلایه از بی توجهی و غفلت برخی خانواده ها

وی ضمن ابراز تاسف از این که برخی خانواده های ایرانی نسبت به نوع بازی های رایانه ای حساسیت چندانی ندارند، گفت: بازی SIMS نیز از بازی های محبوب رایانه ای در کل دنیا است که در بین دختران ایرانی نیز طرفداران خاصی دارد و متاسفانه در این بازی نیز پیام های نامناسب و نیز دعوت به همجنس گرایی صورت می گیرد.

مینایی بیان داشت: جهان بینی غربی و آمریکای در این گونه بازی ها به شکل هوشمندانه و غیرمحسوسی ترویج می شود.

لزوم تولید بازی های رایانه ای سالم و جذاب در داخل کشور

وی همچنین با تاکید بر این که ما می توانیم صنعت بازی رایانه ای مناسب و سالمی در داخل کشورمان داشته باشیم گفت:  همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره داشته اند اگر ما از این رسانه استفاده نکنیم دشمن به طریق سنگینی وارد می شود و اهداف شوم خود را دنبال می کند.

رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه ای ابراز داشت: البته ما در سال های اخیر ما از طریق بنیاد ملی بازی های رایانه ای وارد این مقوله جدی شده ایم و حدود 600 بازی در سطح های مختلف تولید کرده ایم که برخی از آن ها در جشنواره های متعدد خارجی نیز جوایزی گرفته اند

حوزویان به تولید بازی های رایانه ای با نگاه مذهبی ورود کنند

وی با اشاره به جایگاه مهم روحانیت و حوزه های علمیه در تبلیغ دین و هدایت مردم در عرصه های فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: امروز لازم است که عده ای از طلاب و فضلای حوزه توجه ویژه ای به این بازی ها داشته باشند و به خصوص ما با نگاه مذهبی در زمینه بازی نامه نویسی کار کنیم ؛ به ویژه برای بچه هایی که هنوز ذهنشان آلوده به بازی های غربی نشده است

مینایی گفت: ما نیازمند همکاری طلاب و فضلای حوزه هستیم و هر کس می تواند ضمن شناخت بازی های غربی به ما کمک در این راستا کند دست یاری به سوی او دراز می کنیم.

وی افزود: نکته مهم دیگر این که ما باید به سمت تولید بازی های رایانه ای برویم و از سویی بازار برای آن ها ایجاد کنیم که در این رابطه کارهایی را شروع کرده ایم.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha